Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte å prøve meg på timelaps. Men ser i mange filmsnutter at kameraet beveger seg. Har forstått at dette er gjort med et skinne system. Og at kameraet flytter seg et hakk mellom hvert bilde.

Dette er da, rette skinner.

Jeg tenkte på å lage en sekvens med panorama, hvor kameraet vrir seg gradvis under turen. Finnes det noe sånt utstyr?

Jeg tenkte om det hadde gått an å bruke buede miniatyr togskinner?

De fåes jo i forskjellige buer. Og størrelser/bredder. Kan det være en løsning?

Men hva skal en ha for å bevege kameraet bortover med? Det må vel gå med faste intervaller?

Sitter her med guttungens Maerklin tog skinner, og de er ganske så presise. Men litt smale. Må vel opp i bredde der.

Eller hva koster et slikt ferdig skinne system som er beregnet for dette?

Lenke til kommentar

Skinner er som regel veldig dyre.. men går heilt sikkert an å lage noke som fungerer sjølv, om du har litt byggeskills!

dynamicperception.com har bra og ikkje så dyre skinner, men veit ikkje om det er rett til ditt bruk. Er interessert i det samme som deg egentlig, så sei ifrå viss du finner ut av det :)

Fann en som hadde ei løysing på det, men ser jo litt vanskelig ut å få til..

http://www.wonderhowto.com/how-to-pan-using-timelapse-motor-controlled-hacked-clock-236955/

Lagt det ut for salg forresten:

Og her var noke liknande, som ikkje er laga for vanlig fotokamera, men kanskje fungerer til det likevel: http://www.trackercam.com/TCamWeb/Searchable/d39ba547b6aaf65a0f16df7cc2e5794b.html

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Da har jeg laget min første skikkelige timelapse film. Laget på oppdrag av SSAI. Musikken var deres ønske. Siden det er mange internasjonale som kom på kongressen så ville de ha noe alle kjenner fra Bergen, Grieg, men de ville bryte med det klassiske med denne. Litt harry, men det funket. Hva synes dere?

http://vimeo.com/25156573

Passord: SSAI :)

Håkki

Endret av Håkki
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den er nevnt flere ganger tidligere.

Når deg gjelder utstyr så kom jeg ved en tilfeldighet over følgende utstyr, Hähnel Trådløs Timer fjernkontroll for Canon/Pentax/Samsung, til kr 849,- hos JapanFoto. Akseptabel pris når tilsvarende løsninger ligger mellom 600 og 750 kr inklusive mva og gebyr fra ebay eller DX.

For de som lurer, dyrere enn mye linket til tidligere er at disse er trådløse.

Lenke til kommentar

Timelapse fra Hurtigruten - minutt for minutt, som jeg fant på NRKBeta:

Jeg prøver å time lapse de nedlastede klippene, men Pinnacle gir meg bare en "rendering error"-feilmelding når jeg prøver a save det :(

Her er en liten kjapp en av båtkortesja i Sandefjord på sankthans:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...