Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

azetlitz: Reparasjon av lukkeren koster 1-2 tusenlapper. Lukkeren varer som regel 20 000 - 200 000 eksponeringer.

 

I worst case scenario koster det 2000/20000 = 0,1 kr per eksponering

I beste fall 1000/200000 = 0,005 kr per eksponering

 

Dette er kostnadsrammene hvis du velger å reparere kameraet, men sannsynligvis er kameraet så gammelt når det skjer at det er like rimelig å kjøpe et nytt på bruktmarkedet. Eller så vil du uansett ha en nyere modell å legge pengene i.

 

Håper det kurerte lidelsen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt til å lage timelapse av solformørkelsen i kveld (bor i Tromsø). Iom. at jeg skal stille kameraet rett mot solen lurer jeg på om det er noe spesielt jeg burde tenke på når jeg stiller inn kameraet itillegg til det som står i førsteposten? Intervallet og eksponeringstiden er jeg også usikker på.

 

Kameraet jeg skal bruke er et 450D og intervallometeret er canons eget intervallometer for pc (EOS utility).

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å eksponere sola riktig under en solnedgang for noen uker siden. Innstillinger: ISO 80, f/22 og 1/8000 sekund. Resultat: Overeksponert solskive (men var på vei mot å bli riktig eksponert ute mot kantene). Hadde jeg hatt mulighet for f/32 eller noe sånt hadde det kanskje gått. Alle omgivelser ble selvsagt kraftig undereksponert.

 

Trikset må altså være å bruke et kraftig gråfilter elle noe annet som kan fungere som filter. Jeg har ikke gråfilter med riktig diameter for teleobjektivet så jeg tok turen innom biltema og kjøpte solbeskyttelsesfilm til å ha på bilrutene. Jeg regner med å måtte legge det dobbelt for å få lav nok lysstyrke for f/8 kombinert med ISO 80 og 1/8000 s.

 

For å få med både sol og landskap tror jeg du bør ha 3 ulike eksponeringer av hvert bilde og lage HDR før du setter sammen bildene til en video.

 

Ellers så er det et annet dillemma. Det er brennvidde. Sola forflytter seg ca 30 grader i løpet av de to timene det varer så du må ha vid nok vinkel for å dekke det. Jeg regner med normalobjektivet og ca 40 mm skulle passe for å få med hele syklusen uten å flytte kameraet. Samtidig dekkeer solskiva bare ca 0,5 grader av synsfeltet. Det vil si at solas diameter bare blir 1/60 av bredden på bildet. Sola blir altså veldig liten i forhold til størrelsen på bildet. Et triks kan være å lage timelaps av en mindre del av sekvensen. F.eks hvis du har et 200 mm teleobjektiv kan du få med ca 20 minutter av sekvensen før sola forsvinner ut av bildet. Da vil solas diameter være ca 1/13 av bildets bredde.

 

Skal du ha med bare sola alene så må du opp på rundt 1500 mm brennvidde, men da blir det ikke noe timelaps. (Sola forsviner ut av bildet på under et minutt.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

azetlitz: Reparasjon av lukkeren koster 1-2 tusenlapper. Lukkeren varer som regel 20 000 - 200 000 eksponeringer.

 

I worst case scenario koster det 2000/20000 = 0,1 kr per eksponering

I beste fall 1000/200000 = 0,005 kr per eksponering

 

Dette er kostnadsrammene hvis du velger å reparere kameraet, men sannsynligvis er kameraet så gammelt når det skjer at det er like rimelig å kjøpe et nytt på bruktmarkedet. Eller så vil du uansett ha en nyere modell å legge pengene i.

 

Håper det kurerte lidelsen :)

 

Det hjalp på ja. Var ute i dag og testet min nye 18-35mm på timelapse, og da gikk det vel nesten 3000 eksponeringer. Lærte forøvrig at solblender og 18mm ikke er venner. Bare så synd jeg ikke så det før jeg kom hjem. :-)

 

Snakket også med Interfoto, og de mener at bytte av lukker på en D3 kommer seg på nesten 5000 kroner. Uansett så er det billig sammenlignet med å kjøpe nytt kamera.

Lenke til kommentar
Snakket også med Interfoto, og de mener at bytte av lukker på en D3 kommer seg på nesten 5000 kroner. Uansett så er det billig sammenlignet med å kjøpe nytt kamera.

Aha. Jeg visste ikke hvilket kamera du har, men nå kan jeg kurerer deg ennå mer. D3 har en lukker som er enten garantert å vare 300 000 eksponeringer eller estimert å vare 300 000 eksponeringer. Jeg er ikke helt sikker på formuleringen der, men tallet skal i hvert fall være 300 000.

 

Da blir det 5000 kr/300 000 eksponeringer = 0,016 kr per eksponering og 50 kroner for kveldens 3000 bilder.

 

Det hjalp på ja. Var ute i dag og testet min nye 18-35mm på timelapse, og da gikk det vel nesten 3000 eksponeringer. Lærte forøvrig at solblender og 18mm ikke er venner. Bare så synd jeg ikke så det før jeg kom hjem. :-)

Hurtigløsningen er å beskjære kantene på bildene i batch-prosess.

Den litt mer langsiktige løsningen er å kjøpe en videre solblender eller file av noen mm av den du har.

Lenke til kommentar

Fikk noen ok bilder, men er ikke helt fornøyd. Var innom fotobutikken og der fikk jeg beskjed om at jeg trengte et kraftigere filter enn hva de solgte og at jeg like godt kunne finne noe annet å bruke enn å svi av 700kr på deres filter som ikke ville hjulpet nok. Dessverre fant jeg ikke noe å bruke hjemme og måtte nøye meg uten filter. Brukte innstillingene: 1/4000 s lukkertid (kameraets minimum), f/29 og ISO-100. Telelinsa på 200mm.

 

Her er ett av bildene:

 

 

IMG_0052.JPG

 

 

 

Lagde også en timelapse:

http://vimeo.com/24543284

Komprimeringen i videoen gjorde det litt mørkere, men man ser i allefall solen! konservativ_woot.gif

Endret av Oysteinkn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stilig! Det ser litt skarpere ut enn mine men litt mer overeksponert ut. Kul timelaps.

 

Ps. Trikset med solbeskyttelsefilm var total fiasko. Jeg kastet bort ca en halv time av showet på å prøve å få det til. Det endte med at jeg holdte solformørkelsesbriller forran objektivet og skjermet for strølys med hendene. Synd at det skikkelige solfilteret ikke kom i posten i tide.

Lenke til kommentar

Aha. Jeg visste ikke hvilket kamera du har, men nå kan jeg kurerer deg ennå mer. D3 har en lukker som er enten garantert å vare 300 000 eksponeringer eller estimert å vare 300 000 eksponeringer. Jeg er ikke helt sikker på formuleringen der, men tallet skal i hvert fall være 300 000.

 

Mitt kamera har bare gått 60000, så jeg vet jo at jeg i utgangspunktet ikke har noe å bekymre meg for. Jeg har bare blitt en gnier i voksen alder. :-)

 

Hurtigløsningen er å beskjære kantene på bildene i batch-prosess.

Den litt mer langsiktige løsningen er å kjøpe en videre solblender eller file av noen mm av den du har.

 

Synes det var litt rart at den originale solblenderen skulle vises på bildene, så jeg måtte ta noen bilder til for å sjekke på nytt. Det var ikke før jeg skrudde av de to (2) gråfiltrene jeg hadde på at det gikk opp for meg at solblenderen kanskje var uskyldig. :-)

Lenke til kommentar

Et lite klipp fra Superspeed 2

 

 

 

 

Er det noen måte å få skjermvisning på når man time lapser med et Canon speilrefleks? Fjernutløseren forbereder kamera på neste bilde 2-3 sekunder før det skal tas så hvis du har intervall på 4 sekunder og lukkertid på 1-2 sekunder så får du aldri se noe på skjermen.

Lenke til kommentar

Ok give it to me straight. Hvor skadelig er det for kameraet å ta timelapse? Har ett 550D med toppen 2500 eksponeringer siden jeg kjøpte det til jul men har blitt mer og mer involvert i foto, video og nå mulig timelapse. Og ikke aktuelt å ende opp med å bruke 5000 på å skifte lukker på ett kamerabody som koster 6000(ca).

Lenke til kommentar

Kamera i den klassen har ingen garanti for hvor mange eksponeringer lukkeren skal tåle, men det bør kunne overleve i hvertfall 100.000.

 

Om man er veldig bekymret for å slite ut lukkeren går det jo an å kjøpe ett eldre, billig kamera til denne bruken ;) Canon-brukere kan få tak i f.eks. 300D, 350D, 10D 20D rundt tusenlappen, 30D eller 400D om du går opp til 1500-2000. Nikon-brukere har f.eks. D70s (NB! D70 (uten s) har ikke tilkobling for kablet fjernutløser. Dette gjelder også en del billigmodeller, som D40 og D60) eller D80 i samme prisklasse, og Sony A100 får du også forholdsvis rimelig, men den går det ikke så mange av.

Lenke til kommentar

Hmm, dette virker som en avhengighetsskapende ting å holde på med får jeg følelsen av. Testet timelapse for første gang selv idag, klumsete som jeg er så plasserte jeg det litt uheldig til slik at solen traff filteret fra en uheldig vinkel, med en stygg refleks som resultat.

 

Jaja, første gang er første gang. Men den tekniske delen tror jeg gikk greit. Så da gjenstår det bare å finne noen mer interessante motiver enn huset mitt :)

 

http://vimeo.com/24980030

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...