Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.

Anbefalte innlegg

Største "feilen" jeg ser på klippet er at jeg helst skulle hatt kamera i gang før båten legger fra kai og til litt etter at båten har lagt til igjen.

Men jeg tok dette som en testrunde for å luke bort mulige problemer.

Nå vet jeg hvilken intervall jeg kan tenke meg å bruke samt at det er mye som vibrerer ombord på en båt. På vei oppover fant jeg ut etter et par minutter at rekkverket jeg hadde lagt ene stativbenet oppå vibrerte en god del så jeg måtte bryte og rigge stativet litt annerledes.

Et spørsmål: Blir hele overfarten i et sammenhengendes klipp for kjedelig?

Jeg tenker meg at sålenge jeg filmer fremover og i dette tempoet så funker det bra.

Endret av Rivers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både ja og nei, selve videoen er ikke så lang at man blir lei, men det ville opplevd bedre hvis som du sier fått med mer action før/etter, samt litt mer land/øyer under farten.

Lenke til kommentar

Største "feilen" jeg ser på klippet er at jeg helst skulle hatt kamera i gang før båten legger fra kai og til litt etter at båten har lagt til igjen.

Men jeg tok dette som en testrunde for å luke bort mulige problemer.

Nå vet jeg hvilken intervall jeg kan tenke meg å bruke samt at det er mye som vibrerer ombord på en båt. På vei oppover fant jeg ut etter et par minutter at rekkverket jeg hadde lagt ene stativbenet oppå vibrerte en god del så jeg måtte bryte og rigge stativet litt annerledes.

Jeg tenker meg at sålenge jeg filmer fremover og i dette tempoet så funker det bra.

Det hadde vert fett om du fekk med ja. Likte denne timelapsen veldig godt, men hadde gjett litt meir meining om du hadde med etter den har lagt til kai som du seier, for det ser akkurat no meir ut som ein slags test.

Er sjøl ferdig med redigering av timelapsen min, skal laste den opp i kveld :)

Lenke til kommentar

Har reist 8-10mnd i året siden 2005, har ingen planer om å forandre på det nå.

Hva slags arbeide har du som gjør at du får reist så mye? Er selv en ung fotografspire, og kan for øyeblikket tenke meg alt fra eget studio via spontane gateportretter til reiseliv, dokumentar- og krigsfoto. Har lyst til å oppleve verden, og kanskje skape noe inspirerende underveis. Skal gjøre ferdig studiene i Industriell Design først, og opparbeide meg (mye) mer fotoerfaring.

Lenke til kommentar

Då var min timelapse lasta opp! :)

Kommentarer og innspel?

Kanskje ikkje alle vil like redigeringa, men det er iallfall sånn eg har valt å gjere det dinna gongen. Ikkje berre en standard timelapse. Men eg har plana om å gjere en rolegare versjon av den og :)

Var som sagt berre et skuleprosjekt, så er ikkje akkurat en profesjonell fotograf.

EDIT: Kvaliteten virker til å ha blitt litt senka, men.. Eksporterte ut i 1440x1080, iallfall.

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Kommentarer og innspel?

Kanskje ikkje alle vil like redigeringa, men det er iallfall sånn eg har valt å gjere det dinna gongen. Ikkje berre en standard timelapse. Men eg har plana om å gjere en rolegare versjon av den og :)

Var som sagt berre et skuleprosjekt, så er ikkje akkurat en profesjonell fotograf.

EDIT: Kvaliteten virker til å ha blitt litt senka, men.. Eksporterte ut i 1440x1080, iallfall.

Uten å ha sett filmen din kan jeg også nevne at det med kvaliteten er litt kjipt.

Ble litt satt ut da jeg så kvalitetstapet som oppstod etter opplasting av min egen film.

Edit: Absolutt en verdig timelapse. Savner litt lengre lukkertid på noen av segmentene, og metningen på noen av klippene virker å være litt over the top. Ellers så liker jeg redigeringen din. Litt utenom det vanlige. Liker også at du følger musikken ved skifte av segmenter.

Ser mange ikke gjør det, og da føles overgangen ofte litt rar.

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Kommentarer og innspel?

Uten å ha sett filmen din kan jeg også nevne at det med kvaliteten er litt kjipt.

Ble litt satt ut da jeg så kvalitetstapet som oppstod etter opplasting av min egen film.

Edit: Absolutt en verdig timelapse. Savner litt lengre lukkertid på noen av segmentene, og metningen på noen av klippene virker å være litt over the top. Ellers så liker jeg redigeringen din. Litt utenom det vanlige. Liker også at du følger musikken ved skifte av segmenter.

Ser mange ikke gjør det, og da føles overgangen ofte litt rar.

Ja, skal bestille gråfilter så eg kan ta lengre eksponeringer :)

Kanskje litt for mykje metning på noken klipp ja.. ville det skulle bli litt forskjell på det som var triste og meir stemningsfylte klipp.

Takk for det! :)

Lenke til kommentar

Kommentarer og innspel?

Effektene var dritkule og passet veldig til musikken. Til å begynne med ble jeg litt satt ut av hvor kjedelig det virket, men så tok det helt av :)

Bekken i begynnelsen skulle hatt litt lengre lukkertid slik at man fikk en større følelse av at det var vann som beveget seg. Det samme med bilder av trafikken. Det ble rart å plutselig se en bil, for så å plutselig være borte igjen. Med lengre lukkertid ville man fått med seg at den var i bevegelse, og hvilken vei den dro.

Lenke til kommentar

Kommentarer og innspel?

Effektene var dritkule og passet veldig til musikken. Til å begynne med ble jeg litt satt ut av hvor kjedelig det virket, men så tok det helt av :)

Bekken i begynnelsen skulle hatt litt lengre lukkertid slik at man fikk en større følelse av at det var vann som beveget seg. Det samme med bilder av trafikken. Det ble rart å plutselig se en bil, for så å plutselig være borte igjen. Med lengre lukkertid ville man fått med seg at den var i bevegelse, og hvilken vei den dro.

Takk for det! :) Var meininga at det skulle vere kjedelig og rolig i starten, og så tar det seg opp. Håper at det fungerte :)

Ja, klar over det. Skulle som sagt hatt eit gråfilter, for eg hadde så lang lukkertid eg kunne, og så høgt blendartal som mogleg. Eg kunne jo valt å overeksponere det litt og så ta det ned igjen i After Effects, men var småredd for utbrente område som eg opplevde på to-tre av klippa. Gråfilter skal bli bestilt uten tvil, i lag med polariseringsfilter, og fjernkontroll. Til no har eg brukt et program med macen, så eg har hatt med meg den kvar gong. Litt travelt, og litt redd for at den skal bli øydelagt av regnet. På eine klippet henger faktisk kameraet utfor fossen, og var kun holdt oppe av en stubbe som så passande låg der.

Edit: Eg ser no at Final Cut eksporterte ut i 1920x1080 (eksporten ut frå After Effects var 1440x1080, og eg brukte current settings så enn skulle tru det var 1440 frå Final Cut og, men det er et eller anna som skjer med det der. Kvaliteten på fila på maskina er iallfall heilt fin.)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Kult. Stilt deg opp midt i veien eller?

Kamera stod alene der ute på en trafikkøy bak et påbudt kjørefelt-kjørefelt skilt.

Ellers hadde det nok godt i bakken flere ganger. Var bl.a. en som gikk rett inn i skiltet.

Burde nesten ha filmet mens jeg stod der på sidelinjen. Var mange som kikket på kamera med stor nysgjerrighet ... og en del posører ^^

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å leke meg med timelapse de siste ukene, men én ting jeg har lagt merke til er at jeg blir litt som onkel Skrue når jeg setter i gang kameraet, og blir "redd" for å "bruke opp" kameraet ved å kaste bort tusenvis av eksponeringer på denne måten. Er det noen som har hørt om lignende, og har forslag til kur mot denne psykdommen?

Lenke til kommentar

Bare gi f?

Nå hjelper det sikkert ikke for din psyke at jeg har slitt lukkeren på et kamera pga timelapse, men jeg har jobbet med et lengre timelapse konsept de siste månedene, og det har vært værdt det. Min 30D som var 4 1/2 år gammel døde under en soloppgang på Finse i -20*C . Kamera hadde gått 120 000 ish eksponeringer, men det kan godt hende at det var kulden som drepte den. Det "nye" 30D som jeg kjøpte brukt har allerede gått 20 000 eksponeringer. Kjipt var det, men det er ikke vits i å spare på klippene. Har som regel laget 20-30 sek sekvenser, selv om jeg bare bruker 4-6 sek i den ferdige filmen uansett. Dette for å ha litt å redige og ha litt slingringsrom.

Konklusjonen er at kamera er til for å brukes, ikke spar på kreativiteten. Slipp den løs. I verste fall kan du kjøpe et eldre brukt kamera til å slite ut. Så eks nå en 30D til 1500,- på foto.no.

Håkki

(Min video kommer om 1-2 uker (etter eksamen ;) ))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...