jacdan Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Ser det fort kan ta litt tid før videoen er ute. Driver å encodes på vimeo nå ;] Driver å jobber på en ny film selv... Ting tar tid :-) Ah nice! Det blir bra. Hvor har du vært denne gangen? Edit: 23 min igjen :} "The Arctic Light" blir navnet :-) Fikk meg par svømmeturer, en med hele dolly riggen også... Så ødelag endel utstyr og havnet på sykehus. Men er nesten helt frisk nå! Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Herligt! Hva gjør man ikke for de beste bildene :] Edit: Da var den ferdig å encode.. Vet ikke om jeg er helt tilfreds med resultatet. Vimeo Encodingen ser jo helt forferdelig ut i forhold til orginalfila jeg har på maskinen.. http://vimeo.com/23611979 Endret 12. mai 2011 av Hille Lenke til kommentar
jacdan Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Herligt! Hva gjør man ikke for de beste bildene :] Edit: Da var den ferdig å encode.. Vet ikke om jeg er helt tilfreds med resultatet. Vimeo Encodingen ser jo helt forferdelig ut i forhold til orginalfila jeg har på maskinen.. http://vimeo.com/23611979 Bra Hille! Likte spesielt 2:07 scenen! Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hadde fortsatt satt pris på om du kunne utdype litt om hvilket utstyr du ha brukt og hvilke knep du har opparbeidet deg. På en annen side skjønner jeg hvorfor du holder tett! Imponerende filmer Som jeg sa.. dette handler om Nordlys og El Teide. Ikke meg eller prosessen. Ingen hemelighet. Men fokus er på kjernen. Enkelhet. Når folk som Arthur forstår det, så vil han bruke mindre tid på å belære folk på forumer, og mer tid bak kameraet sitt. Eg for min del synes det er veldig imponerende at du lager så gode timelapser, og kunne tjent mykje penger på det, men velger å stå på ditt og ikkje bruke energi på markedsføring. Det står det respekt av. Men eg har et spørsmål angående det, kanskje du er lei, men likevel. Om du skulle få tilbud å bli finansiert til en tur berre for å ta timelapse og få betalt for filmen, ville du gjort det? Og har du fått noken slags tilbud på filmane du har laga? Trenger ikkje nevne bedrift, pris, og liknande om du synes det er feil, berre lurer No er eg snart ferdig med skuleprosjektet om timelapse, skal laste den opp når eg er ferdig omtrent 18. mai Er fornøgd så langt. Skal lage to versjoner, en med litt heftig redigering og en anna litt rolegare. Og Hille, veldig fin timelapse! Musikken er fin, og klippa dine er fine. Men eg må innrømme eg savner litt meir spennandes utsnitt. En del er ganske bra komponert, men en del er ganske middelmådig. No seier ikkje eg det og trur eg er en profesjonell fotograf som kjem med tips, men om eg skulle gje noke kritikk måtte det bli det Lenke til kommentar
jacdan Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hadde fortsatt satt pris på om du kunne utdype litt om hvilket utstyr du ha brukt og hvilke knep du har opparbeidet deg. På en annen side skjønner jeg hvorfor du holder tett! Imponerende filmer Som jeg sa.. dette handler om Nordlys og El Teide. Ikke meg eller prosessen. Ingen hemelighet. Men fokus er på kjernen. Enkelhet. Når folk som Arthur forstår det, så vil han bruke mindre tid på å belære folk på forumer, og mer tid bak kameraet sitt. Eg for min del synes det er veldig imponerende at du lager så gode timelapser, og kunne tjent mykje penger på det, men velger å stå på ditt og ikkje bruke energi på markedsføring. Det står det respekt av. Men eg har et spørsmål angående det, kanskje du er lei, men likevel. Om du skulle få tilbud å bli finansiert til en tur berre for å ta timelapse og få betalt for filmen, ville du gjort det? Og har du fått noken slags tilbud på filmane du har laga? Trenger ikkje nevne bedrift, pris, og liknande om du synes det er feil, berre lurer No er eg snart ferdig med skuleprosjektet om timelapse, skal laste den opp når eg er ferdig omtrent 18. mai Er fornøgd så langt. Skal lage to versjoner, en med litt heftig redigering og en anna litt rolegare. Og Hille, veldig fin timelapse! Musikken er fin, og klippa dine er fine. Men eg må innrømme eg savner litt meir spennandes utsnitt. En del er ganske bra komponert, men en del er ganske middelmådig. No seier ikkje eg det og trur eg er en profesjonell fotograf som kjem med tips, men om eg skulle gje noke kritikk måtte det bli det Ja, flere hundre jobber/prosjekter/sponsorer osv.. Innkluderer National Geographics, Nasa, flere storfilmer i Hollywood osv.. Takket nei til alt, og det kommer jeg til å fortsette med. Har reist 8-10mnd i året siden 2005, har ingen planer om å forandre på det nå. Trives svært godt med det jeg jobber med. Fokus på Nordlys, El Teide og snart Arctic Light.. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Ja, flere hundre jobber/prosjekter/sponsorer osv.. Innkluderer National Geographics, Nasa, flere storfilmer i Hollywood osv.. Takket nei til alt, og det kommer jeg til å fortsette med. Har reist 8-10mnd i året siden 2005, har ingen planer om å forandre på det nå. Trives svært godt med det jeg jobber med. Fokus på Nordlys, El Teide og snart Arctic Light.. Om du er ironisk no, så skal du vite at du virker litt arrogant. Litt vanskelig å ta ironi over nettet. Berre antok du hadde fått noken tilbud, og håpte det var lov å vere nysgjerrig. Gleder meg til å sjå den nye filmen Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Det Terje Sørgjerd først og fremst skulle gjøre var å lage "behind the scenes" videoer fra opptakene sine. Burde ha tid nok mens kameraene tikker og går. Dette ville hjelpe ham til å bedre skape seg et "merkevare navn". Nå får videoene hans mye oppmerksomhet, men det er få som virkelig husker navnet hans. Spørsmålet er nok om dette er ditt eller Terjes ønske... Lenke til kommentar
jacdan Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Ja, flere hundre jobber/prosjekter/sponsorer osv.. Innkluderer National Geographics, Nasa, flere storfilmer i Hollywood osv.. Takket nei til alt, og det kommer jeg til å fortsette med. Har reist 8-10mnd i året siden 2005, har ingen planer om å forandre på det nå. Trives svært godt med det jeg jobber med. Fokus på Nordlys, El Teide og snart Arctic Light.. Om du er ironisk no, så skal du vite at du virker litt arrogant. Litt vanskelig å ta ironi over nettet. Berre antok du hadde fått noken tilbud, og håpte det var lov å vere nysgjerrig. Gleder meg til å sjå den nye filmen Nei jeg var ikke ironisk, prøver heller ikke være arrogant. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Og Hille, veldig fin timelapse! Musikken er fin, og klippa dine er fine. Men eg må innrømme eg savner litt meir spennandes utsnitt. En del er ganske bra komponert, men en del er ganske middelmådig. No seier ikkje eg det og trur eg er en profesjonell fotograf som kjem med tips, men om eg skulle gje noke kritikk måtte det bli det takker. Er helt enig med deg. Sa nettopp det selv til en kollega. Neste timelapse så blir det kvalitet all the way. I denne timelapsen benyttet jeg meg av alle klippene jeg har tatt over flere måneder. I steden for å kjøre kvalitet, så kjørte jeg kvantitet Gikk også til anskaffelse av en 5Dmk2 for ikke så lenge siden, og de segmentene jeg har tatt med det har mye høyere kvalitet, og jeg har også tatt meg bedre tid til komponering osv. Endret 12. mai 2011 av Hille Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg har tenkt å gjøre et potensielt interessant eksperiment i dag. Skal prøve å lage timelapse av en båt som losses, i forbindelse med at jeg lapper sammen en reportasje fra havna. Skal bruke en Canon G7 med CHDK og intervallometer-app (eller skript heter det kanskje). Veit ikke om det kommer til å funke noe særlig, men hvis det gjør det er det en fin bonus. Det skal foregå i tidsrommet 1700 - ca 1900. Lyset endrer seg jo litt på de timene, så jeg lurer på om jeg skal sette kameraet på lukkerprioritet, eller kanskje manuell med auto-ISO. I utgangspunktet er jeg redd for at det skal bli tull hvis det feks kommer skyer foran sola (ser jo unaturlig ut hvis eksponeringa endrer seg da), men været har blitt ganske stabilt ute nå, så det funker kanskje. På den annen side kan det muligens bli fint at man ser hvordan lyset forandrer seg i løpet av de par timene uansett, så slipper jeg også å bekymre meg for at automatikken skal gjøre noe dumt. Noen tanker rundt dette? Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Og Hille, veldig fin timelapse! Musikken er fin, og klippa dine er fine. Men eg må innrømme eg savner litt meir spennandes utsnitt. En del er ganske bra komponert, men en del er ganske middelmådig. No seier ikkje eg det og trur eg er en profesjonell fotograf som kjem med tips, men om eg skulle gje noke kritikk måtte det bli det takker. Er helt enig med deg. Sa nettopp det selv til en kollega. Neste timelapse så blir det kvalitet all the way. I denne timelapsen benyttet jeg meg av alle klippene jeg har tatt over flere måneder. I steden for å kjøre kvalitet, så kjørte jeg kvantitet Gikk også til anskaffelse av en 5Dmk2 for ikke så lenge siden, og de segmentene jeg har tatt med det har mye høyere kvalitet, og jeg har også tatt meg bedre tid til komponering osv. Ja, okei Å få til timelapse teknisk sett er én ting, men komponeringa er mykje det som for min del gjer det til noke som er vits å sjå på. Blir sikkert bra med nytt utstyr! Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg har tenkt å gjøre et potensielt interessant eksperiment i dag. Skal prøve å lage timelapse av en båt som losses, i forbindelse med at jeg lapper sammen en reportasje fra havna. Skal bruke en Canon G7 med CHDK og intervallometer-app (eller skript heter det kanskje). Veit ikke om det kommer til å funke noe særlig, men hvis det gjør det er det en fin bonus. Det skal foregå i tidsrommet 1700 - ca 1900. Lyset endrer seg jo litt på de timene, så jeg lurer på om jeg skal sette kameraet på lukkerprioritet, eller kanskje manuell med auto-ISO. I utgangspunktet er jeg redd for at det skal bli tull hvis det feks kommer skyer foran sola (ser jo unaturlig ut hvis eksponeringa endrer seg da), men været har blitt ganske stabilt ute nå, så det funker kanskje. På den annen side kan det muligens bli fint at man ser hvordan lyset forandrer seg i løpet av de par timene uansett, så slipper jeg også å bekymre meg for at automatikken skal gjøre noe dumt. Noen tanker rundt dette? Det kjem litt an på ka du er ute etter, men eg for min del ville synes det var meir beskrivande i en reportasje at du får med at det blir mørkare. Kl 19 trur eg likevel ikkje blir noke problem lysmessig, så då ville eg prøvd meg på å få det til å bli mest mulig jevnt. Bør fungere bra med lukkerprioritert. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Har planer om å teste dette sammen med en kollega, har lest gjennom mye av tråden men lurer på en ting her. "Alle" timelapsene som er lagt ut her, blir de avspilt med ett bilde pr frame, eller er det mulig å lage med mindre antall frames pr sekund ? Eller ender dette bare i en film som "hakker" og har lite flyt ? Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Har planer om å teste dette sammen med en kollega, har lest gjennom mye av tråden men lurer på en ting her. "Alle" timelapsene som er lagt ut her, blir de avspilt med ett bilde pr frame, eller er det mulig å lage med mindre antall frames pr sekund ? Eller ender dette bare i en film som "hakker" og har lite flyt ? En frame er et bilde. Vanleg film er 24 frames i sekundet. Du kan jo prøve med 16 og sjå korleis resultatet blir. Korfor ikkje berre ta nok klipp til at du har vanlig framerate og likevel få den lengda du vil ha? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg kan ikke si for alle andre - men normalt så legger jeg opp til at jeg skal ha et bilde pr frame i enten 24 eller 25 fps. Men jeg har gått ned til 15 bilder pr sekund uten at det hakker plagsomt mye. Ellers er det vel egentlig best å ta for mange bilder. Måtte strekke litt da jeg startet grunnet dårlig batterikapasitet på 350D-en. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Bare lurte på hvordan resultatet av det kan bli, men tester på full fps og ser hva jeg får til. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg har sett en del lekre resultater med ganske få ekte bilder per sekund, med interpolerte mellombilder, som til sammen gir 24-25 fps. Det trikset kan f.eks brukes ved behov for å vise et 25 fps opptak i kvart hastighet uten at det hakker plagsomt mye. Evt. skape 25 fps film i 1:1 hastighet med et kamera som bare klarer 5 bps seriebilder (og ikke har videofunksjon). Eller ved behov for lange eksponeringstider (stjernehimmel) uten at bevegelige ting som skyer hakker voldsomt ved behagelige avspillingshastigheter. Det beste er selvsagt ekte bilder hele veien, men hvis det ikke lar seg gjøre så synes jeg det er ok å bruke interpoleringstrikset. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Sånn, da har jeg endelig fått lastet opp resultatet fra en sverigetur for en ukes tid siden. Skulle egentlig vært i HD og hadde kjøpt Pinnacle Studio HD, men fikk ikke installert det da det var noe galt med DVD-ROMen. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Sånn, da har jeg endelig fått lastet opp resultatet fra en sverigetur for en ukes tid siden. Kul, men du skulle nok tatt med noen oversiktsbilder av båten i begynnelsen så man får en helhetlig i dette Litt overraskende at de la om kursen litt for de to som fisket på storegrunn "1.20" rett etter tri/trestenene "1.18". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå