Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Matregler i Lillestrøm

kokkelaerling

Anbefalte innlegg

hei alle sammen!

håper noen kan hjelpe meg med dette!

jeg har i det siste opplevd at man ikke får kjøpt varmmat i Lillestrøm mellom kl 02 og 06, noe jeg syns er helt greit egentlig.

MEN, så kommer jeg og skal på jobb kl 05 og ønsker å kjøpe noen nystekte boller på bensinstasjonen for å være litt hyggelig mot mine kollegaer, og da får jeg bare til svar at jeg må komme tilbake om 1 time!

NÅR ble boller varm mat? greit at de er nystekte og lunkne men vil jo ikke kalle det varmmat.

ble litt oppgitt og irritert så jeg ringte jobben og spurte der om hvordan disse reglene var og de trodde at det kun gjaldt pølse, burger, kebab etc.

Noen som kan hjelpe meg å oppklare disse reglene.

Hilsen BolleFan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bollene er vel best varme og går dermed under varmmat.

Litt firkantet høres det ut som den personen du har møtt var, men kanskje de ikke engang hadde begynt å steke de ettersom matsalget ikke åpnet før om en time?

Skjønner forbudet, da bønda på fylla i matkø ble totalt texas.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bollene er vel best varme og går dermed under varmmat.

Litt firkantet høres det ut som den personen du har møtt var, men kanskje de ikke engang hadde begynt å steke de ettersom matsalget ikke åpnet før om en time?

Skjønner forbudet, da bønda på fylla i matkø ble totalt texas.

ja bollene er best varme, uten tvil.

de var nystekt og det var ikke tvil om de var ferdige, er kokkelærling og bolleglad så kjenner den lukta av nystekte boller.

jeg skjønner det forbudet på en måte men jeg tror ikke det hjelper noe særlig, det jeg tror kommer til å skje er at folk spiser og sloss mye tidligere.

Skjønner ikke meninga med det forbudet der i det hele tatt.

meningen er vel at det skal bli mindre bråk. om det skjer det finner vi snart ut av!

Lenke til kommentar

det er vel tidsperioden som er litt streng ?

det er ikke mant men fulle folk som lager trøbbel.

så hvis noen går full hele natta ,og langt utover formiddagen så kan de jo ikke begynne å servere mat før kl 12 på dagen. og det er urimelig .

holder ikke at forbudet gjelder til kl 3-4 om natten ?

Lenke til kommentar
meningen er vel at det skal bli mindre bråk. om det skjer det finner vi snart ut av!

Var for noen uker tilbake en reportasje på nyhetene om at politiet på Lillestrøm mener det har hjulpet.

Det var endel butikkeiere som klagde på tapt inntekt da, men bråket var minsket.

Lenke til kommentar
*Snip*

Det er bare å ta dette med knusende ro, denne regel kommer garantert til å bli slettet iløpet av den nærmeste tid, politikkerne videreførte denne regelen pga alt trøbbelet i byen. I ettertid har det vist seg at dette overhode ikke har hatt noen innvirkning, det har faktisk blitt mer trøbbel (....For varmmat selgerne) :)

Politikkerne har faktisk selv gått ut å innrømt at dette var et feilskjær.

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Dette er dessverre eit vanlig problem når det blir laga nye lover, det at begrepet varmmat ikkje er definert.

Einaste måten å finne ut om boller er rekna som varmmat er å lage ei sak på det for å finne ut.

Høyrest forresten litt korttenkt ut av bensinstasjonen å steike boller over ein time før dei får lov til å selge dei.

Lenke til kommentar
Blir ikke denne reglen bare å flytte bråket inn i butikken?

Folka klikker på de som står i kassa som nekter å selge dem nattmat og lager texas inne i butikk med de som står i kassa..? :dontgetit:

Regelen var vel egentlig bare ment for rene serveringssteder som kebab-sjapper, som da ville stenge butikken på den tiden det ikke er lov. At pølse- og burgersalget på døgnåpne bensinstasjoner også ble rammet av samme regel var det nok ingen som tenkte gjennom på forhånd...

Lenke til kommentar
det er enklere å be utestedene som serverer mat om å stenge til et gitt tidspunkt

Trur faktisk ikkje at det var utestadane som serverte mat som var problemet, snarare tvert i mot. Etter som eg har forstått det så er dette ein lov som var laga for at det ikkje skulle bli bråk og rot utanfor diverse fast food sjapper.

I alle tilfeller så er dette ei lov som eg tviler sterkt på at den får den effekta som det var tiltenkt. Eit heilt grunnleggande spørsmål dei som godkjente lova burde ha spurt seg er; kva vil folk gjere istaden for å kjøpe mat på byen?

Eg antar at dei aller ferraste berre går heim og legger seg. Eg antar at mange vil dra heim for å steike en frossenpizza som mange kjem til å sovne frå med den konsekvens at antallet branntilløp hos fulle personar på nattestid vil gå opp. Spørsmålet om dette er vært det for ei lov som berre gjer jobben til politiet litt lettare kan vel diskuterast.

I alle tilfelle så vil det være folk som prøver å ungå forbudet med å selge mat til folk. Om kebabkjøttet berre held rom temperatur er kebaben lovleg å selge då? Produktet er då ikkje varmt, eller omfattar begrepet varm mat all mat som har vært varm under produksjonen? I så tilfelle så burde både potetgull, sjokolade og dei fleste andre varer også være forbudt å selge.

Lenke til kommentar
ganske artig å være sulten kl 4 om natten i 5-10 minus grader utenfor et utested som ikke får lov å selge noe som varmer.

poenget mit var at når både utestedene og matserveringen er stengt hva gjør en da der ?

man innser at kvelden er over og går hjem ;)

nettop !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...