Gå til innhold

Hvilken har best grafikk, PS3 eller Xbox 360?


Doga

Anbefalte innlegg

its just my side.. æ kan ikke backe nåkka opp :)

Gratulerer med kildeløse påstander :)

 

Selv synes jeg at Uncharted er et av de desidert peneste spillene hittil. Kjøpte meg ikke en PS3 før for noen uker siden og ble positivt overasket over hvor bra Uncharted ser ut. Et friskt avbrekk fra de grå og brune fargene nå til dags.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har sikkert blitt nevnt noen ganger allerede, men... Jeg har hørt at begge konsollene har ganske lik hardware, med ganske små forskjeller. Men flere steder blir det sagt at 360 har mere vram (eller noe sånt) enn PS3 som gir den litt større muligheter enn PS3. Omtrent det eneste argumentet jeg hører fra PS3 sin side er dens prosessor, som tydeligvis skal være helt vill, men jeg hører også at den skal være vanskelig å utnytte fullt i spillene, og at den brukes slik at man kan få tilgang til XMB mens man spiller. Og jeg er ganske sikker på at Uncharted (som jeg synes er det fineste spillet til den hittil) kunne fint funket på 360 og. Og Killzone 2 som også ser ganske greit ut bruker masse blur som lett gjør de fleste spill mer realistisk om det blir brukt riktig.

Er riktig det du sier om ram på de to konsollene etter det jeg husker, PS3 har vell 256 MB ram, å Xbox har 512 MB eller noe :) Men er sant det at PS3 sin kraft er vanskeligere og utnytte enn Xbox sin, kan jo ha noe med at Xbox har 1 års forsprang på PS3 slik at spillselskapene er blitt bedre kjent med hardwaren til Xbox enn PS3 :D

Lenke til kommentar
its just my side.. æ kan ikke backe nåkka opp :)

Gratulerer med kildeløse påstander :)

 

Selv synes jeg at Uncharted er et av de desidert peneste spillene hittil. Kjøpte meg ikke en PS3 før for noen uker siden og ble positivt overasket over hvor bra Uncharted ser ut. Et friskt avbrekk fra de grå og brune fargene nå til dags.

 

Ja, jeg synes det virker som om det er fargene som gjør at dette spillet skiller seg ut grafikkmessig. Om paletten besto av grått og brunt som de fleste spill, ville dette bare vært enda et Gears of War både i grafikk og stemning.

Lenke til kommentar
Det har sikkert blitt nevnt noen ganger allerede, men... Jeg har hørt at begge konsollene har ganske lik hardware, med ganske små forskjeller. Men flere steder blir det sagt at 360 har mere vram (eller noe sånt) enn PS3 som gir den litt større muligheter enn PS3. Omtrent det eneste argumentet jeg hører fra PS3 sin side er dens prosessor, som tydeligvis skal være helt vill, men jeg hører også at den skal være vanskelig å utnytte fullt i spillene, og at den brukes slik at man kan få tilgang til XMB mens man spiller. Og jeg er ganske sikker på at Uncharted (som jeg synes er det fineste spillet til den hittil) kunne fint funket på 360 og. Og Killzone 2 som også ser ganske greit ut bruker masse blur som lett gjør de fleste spill mer realistisk om det blir brukt riktig.

Er riktig det du sier om ram på de to konsollene etter det jeg husker, PS3 har vell 256 MB ram, å Xbox har 512 MB eller noe :) Men er sant det at PS3 sin kraft er vanskeligere og utnytte enn Xbox sin, kan jo ha noe med at Xbox har 1 års forsprang på PS3 slik at spillselskapene er blitt bedre kjent med hardwaren til Xbox enn PS3 :D

 

Jeg tror ps3 hadde 256 mb ram og xbox 360 0 mb ram..

Lenke til kommentar

PS3 har 256MB GPU RAM og 256MB System-RAM. Xbox 360 har 512MB RAM som deles mellom GPU og systemet ellers. Det gjør at den har teoretisk sett mer tilgjengelig minne for GPU, men det har lite å si i praksis. De er nok rimelig like på dette punktet, og hvilken type GPU de benytter har nok mer å si for ytelsen.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
PS3 har 256MB GPU RAM og 256MB System-RAM. Xbox 360 har 512MB RAM som deles mellom GPU og systemet ellers. Det gjør at den har teoretisk sett mer tilgjengelig minne for GPU, men det har lite å si i praksis. De er nok rimelig like på dette punktet, og hvilken type GPU de benytter har nok mer å si for ytelsen.

 

Hvorfor får ingen med seg dette? ser stadig dette idiotiske 256MBVS512MB ram argumentet fra alle som tror de har peiling.

Lenke til kommentar

Jeg selv er en eier av PS3, så jeg vil mest sannsynlig favoritisere den uansett, men jeg skal prøve mitt beste for å ha et objektivt synspunkt på det hele.

 

Jeg har spilt en del Xbox 360, ettersom min nærmeste venn og nabo er en eier av en selv, og vi har hatt en del morsomme stunder med den sammens med X antall venner. Den ble kjøpt mer eller mindre samme dag som det ble lansert i butikkene her til lands. Vi er mange som er glad i en god runde med Halo 3.

 

Over til det relative: Ps3-en har en veldig skarp og fin grafikk, men til de som sier at Ps3-systemet ikke utnytter grafikken fullt ut, har rett, men begrunnelsen er at siden ps3-en har vært kortere på markedet enn 360-en, så har ikke utviklerne fått tid til å utnytte ps3-en til det fulle, men nå snart skal det visst lanseres et spill som har gjort alt for å utnytte grafikken til nærmest det fulle foreløbig, nemlig Gran Turismo 5.

 

Xbox 360 har vært et år lengre på markedet enn Ps3-en, og utviklerne har hadd litt bedre tid til å utforkse systemet, men dessverre har Ps3-en et bedre system som FORHÅPENTLIGVIS an dag kunne utnyttes til det maksimale, men i mellomtiden kan det godt henne at 360-en vil ha en liten luke på grafikkforskjellen til Ps3.

 

Men jeg må i tillegg si at det er kun spill som lages eksklusivt til hver og enkel konsoll som vi kan bruke til å sammenligne med. Man kan for eksempel ikke sammenligne Call of Duty på 360 og Ps3, det er jo akkurat det samme. Altså tenk litt logisk, Infinity Ward og Activision sitter seg ikke ned ved møtebordet og bestemmer seg for å lage grafikken bedre på den ene konsollen i forholdt til den andre.. Dumt å si noe annet.

 

Konklusjonen: Jeg vil faktisk si at for øyet er grafikkforskjellen per dags dato.. Ingenting. Mange som sier at Ps3-grafikken er lysere, men.. Vær så snill.. Gå på instillinger på 360 og still bare opp gammaen, så er forskjellen ingenting. Eneste er kanskje at Ps3 har 1080p støtte, noe som Xbox ikke har for øyeblikket.

 

Men en ting jeg selv må spørre om. Til dere som virkelig kan med 360, Ps2 ble lansert Mars 1999, og Xbox ble lansert Novermber 2001. Xbox 360 ble så lansert Mai 2005, mens Ps3 ble lansert November 2006, noe som sier at Sony har hatt over 7 år på å utvikle Ps3, men Microsoft bare har hatt litt over 4 år på å utvikle Xbox 360, burde ikke det tilsvare at Ps3 er utstyrt med mer moderne og kraftigere komponenter?? (Bare et spørsmål..)

 

Vent litt.. Vil endre på konklusjonen: PC vinner! :D

Lenke til kommentar

Eller komponent. Begge konsollene kjører 1080p. Eneste unntak er at PS3en ikke kan kobles til en vanlig PC-skjerm slik 360en kan med VGA-kabelen. En bakdel for meg som bruker PC-skjermen på jobb til 360en. Den har ikke HDMI og jeg kan derfor ikke koble til en PS3.

 

Sony har hatt bedre tid og har mye mer erfaring med spillekonsoller så enten har de vært treige og lite framtidsrettet med PS3en eller så har Microsoft vært særdeles dyktig da de utviklet 360en.

 

Ang. Gran Turismo 5 så hadde jeg ikke holdt pusten. Det er enda ikke bekreftet at det skal ha skademodeller engang og Forza Motorsport 3 ser helt utrolig fantastisk ut så GT5 vil nok få en hard nøtt å bryne seg på. Forza Motorsport 3 kommer ut 27. oktober 2009. Gran Turismo 5 kommer ut.. Vel, hvem vet? Kanskje i løpet av 2010.

 

forza-motorsport-3-560.jpg

 

forza_motorsport_3_profilelarge.jpg

 

forza_motorsport_3_9.jpg

 

Og ja, alt er ingame.

Lenke til kommentar

Lurer jeg også på, vuderer sterkt å kjøpe meg konsoll, men vet ikke hvilken :dontgetit: Liker PS3 kontrollen mye bedre, samtidig som XBOX360 er billigere, men problemet med 360 blir igjen at maskina ofte henger seg opp(?) Men igjen så kommer mye først til XBOX360 angående spill.

 

Edit: Kan man kopiere spillene over til PS3 slik som på XBOX360? slik at man slipper støyen fra CD/DVD rommet.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
PS3 har 256MB GPU RAM og 256MB System-RAM. Xbox 360 har 512MB RAM som deles mellom GPU og systemet ellers. Det gjør at den har teoretisk sett mer tilgjengelig minne for GPU, men det har lite å si i praksis. De er nok rimelig like på dette punktet, og hvilken type GPU de benytter har nok mer å si for ytelsen.

Xbox360 har også 10MB eDRAM der framebufferet (minus frontbufferet) må ligge. Dette sammen med at OS'et tar mindre minne har Xbox360 en fordel her. Det er heller ikke helt problemfritt mtp ytelse og utnyttelse av minne kapasiteten med å ha 2 minne pool'er med forskjellig båndbredde og latency.

 

thklinge: De Forza3 bildene er dessverre bullshot. Ihvertfall mtp AA, spillet vil ikke ha type 24x SSAA. Motion bluringen virker også falsk, over det Xbox360 kan gjøre.

Lenke til kommentar

Det blir stadig frigjort mere OS-minne i firmware-oppgraderinger, sist i den valgfrie 2.80 firmwaren, i.flg ett intervju med Uncharted 2 produceren. :)

 

OS'et tar 32 MB på 360.

Første PS3-lekasjen om OS-fotsporet 96MB, og på 1.80 var det noe og 70MB (tror det var 74), og så har jeg ikke lest eksakt tall.

Men denne uken glapp Uncharted 2 produceren seg, og nevnte at de fikk mere tilgjengelig minne pga 2.80, som forbedret grafikken endel.

 

Ang. konsollen med best grafikk, kommer det litt ann på hvilke typer spill du liker.

Minimale forskjeller på multiplatform-titlene.

Men forskjellene på plattformene grafisk kommer hovedsaklig frem når vi kikker på PS3-eksklusivene, da blir det liten tvil om at SPU'ene på Cell, og ekstra lagringsplass gjør mye for PS3 grafisk.

 

Grafikk-forskjellene er foreløbig størst på Nedlastnings-spill og FPS-spill.

 

Ingen 360-FPS har grafikk i samme klasse som Killzone 2 f.eks, og tviler egentlig på om noen av 360-eksklusivene i sjangeren kommer til å klare å utfordre den grafikken, denne generasjonen.

 

Utfordrer-FPS'ene i år og neste år kommer nok bare fra multiplatform-utviklere, som CryTech, ID Software, og Infinity Ward.

 

360-FPS-eksklusivene kommer ikke til å konkurere med det første, tror jeg. Valve har for svak spill-motor.

Halo: ODST bruker hovedsaklig samme motoren som Halo 3 gjorde, og vil ikke få så mye bedre grafikk, i.flg Bungie.

Selv om de går for mere realistisk stil denne gangen, men grafisk sett så blir ikke forskjellene så stor, som mange regner med.

 

Halo: Reach som kommer i 2011/2012 engang skal ha helt ny motor, og det skal vistnok se utrolig ut pga. hardware(!)-oppgradering som skal skje på 360, i.flg HipHopGamer på denne episoden: http://www.hiphopgamershow.com/?p=12911 (HipHopGamer høres ofte ut som super-fanboy om alt han snakker om, men han er flink til å grave opp nyheter). :-/

 

Hvis dette stemmer, så ser ut til å være den neste 360-eksklusiven som kanskje kan konkurere på grafikk av FPS'ene først om 2,5 år.

 

På tredjeperson-modus spill, er forskjellene mindre.

Gameplay-grafikken på Gears of War-serien på 360, kan måle seg med Uncharted og MGS4, hvis vi ignorerer cutscenes o.l på PS3-spillene.

 

Fightere er det dårlig med av eksklusive titler, og ser identisk ut på begge konsoller.

 

Platformere så er valgene Ratchet-spillene, LBP, Kameo og Viva Pinata, alle ser bra ut.

 

Adventure: Både Heave Rain og Alan Wake ser ut til å bli flotte.

 

Action: Heavenly Sword er det klart peneste pakken eksklusive så langt, før God of War 3 ihvertfall.

 

Sport-spill: MS har ingen studio som lager egne sportspill, men MLB-franchisen er uten tvil det peneste sportspillet grafisk på konsoll.

Hot Shots Golf er uansett egentlig det eneste eksklusive sport-spillet som er skikkelig gøy. :-/

 

Bilspill, er Motorstorm, GT og Forza alle i veldig høy klasse.

Rolespill er det spessielt Valkyrie Chronicles, og Mass Effect de beste eksklusivene som skiller seg ut.

 

Begge konsollene er uansett kjempebra når det gjelder grafikk, og forskjellene på kontroller, spill, hvilke konsoll vennene dine har o.l. er viktigere når du skal bestemme deg for hvilken konsoll du skal ha.

Du går glipp av flere gode spill med bare en av konsollene.

 

PS3 er en dyrere innvestering i butikken første dag, men prismessig så blir forskjellene raskt opphevet dersom du skal spille online, eller ha oppgraderinger på harddisk o.l.

 

Edit: Var ikke mening å lage en liste-krig.. skulle bare underbygge argumentet mitt, og så gikk det litt over styr.. :p

Og jeg la ned alt for masse arbeid i å skrive meldingen til at jeg sletter den frivillig.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Iflg. Turn10 er dette caps direkte fra replay-funksjonen og representativt for det ferdige produktet. Interiørbildet fra Audi R8 V10'en er ingamecap.

 

Tviler på at 560 x 287 resolution-bildet ditt er noe direkte capture representativt for noe ferdig produkt, medmindre MS plutselig skal ha Forza 3 ut på PSP eller noe. :-/

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Iflg. Turn10 er dette caps direkte fra replay-funksjonen og representativt for det ferdige produktet. Interiørbildet fra Audi R8 V10'en er ingamecap.

 

 

Til å være så sinnsykt kritisk til alt GT så er du utrolig lite kritisk til alt Forza.

De bildene der er 16xaa og 16xaf, og er like mye ingame som de gran turismo 5 bullshotsene du tidligere har kritisert.

Lenke til kommentar

Jeg er kritisk til andre aspekter ved GT5 enn grafikken. GT5P har allerede vist at det blir pent.

 

Se videoene på forzamotorsport.net, det ser like pent ut som stillbildene og det står "Actual Gameplay Footage" i starten av videoen. Så kan man naturligvis påstå at Turn10 lyver, men det vil vel vise seg i slutten av oktober.

 

 

Edit:

 

KongRudi: Screencappet er hentet fra en random nettside etter bildesøk i Google, skaleringen har nok skjedd på nettsiden. Vil du se 720p screencaps, se på forzamotorsport.net:

 

FM3_BMW_M5_1.jpg

 

FM3_Ferrari_F430.jpg?n=9220

 

FM3_SuperCarShootout_1.jpg?n=4110

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Egentlig så burde alle bare drite i hvilken konsoll som er kraftigst og heller se på hvilken spill dere har lyst på. Jeg blir deprimert over dagens gamere. Om PS3 hadde vært heldigere med spillene (hvertfall i første omgang) hadde valget mitt falt på den istedetfor 360. Samme med Wii og, men den har ikke vært spesielt heldig mener jeg.

 

Jeg savner tiden da maskinene var mer begrenset, og da de brukte kreativitet og stil for å få spillene til å se bra ut. Nå skal alt bare se så realistisk ut som mulig.

Endret av Patney
Lenke til kommentar
Bevise? Jeg mener det jeg skriver i tråden, utover det forstår jeg ikke helt hva du mener?

 

Om du sikter til bildene så kommenterte forumbrukeren "KongRudi" at bildene jeg la inn i tråden først ikke var i HD-oppløsning så jeg var grei å la inn noen som er i 1280x720px.

 

Tenker bare at denne GT Vs Forza diskusjonen fremdeles holder tritt og det er tydeligvis at det er noe med Forza 3 som er bedre enn med GT5 men jeg vet ikke helt hva det er man skal frem til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...