Gå til innhold

Hvilken har best grafikk, PS3 eller Xbox 360?

Doga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker som at du har god peiling. Jobber du med dette? Eller er det bare hobby?

..En skikkelig jobb er noe annet enn det man helst har lyst til.. ihvertfall inntil videre.. Nei, bare hobby. ..men uansett.. det her er veldig generellt, og masse vås over temaet: "programmet mitt bruker alle prosessorene ved å dele på 0! Halleluja, programmet bruker neste generasjons teknologi fullt ut!". Så ikke ta notater.

Lenke til kommentar
Hvordan spesielle omstendigheter er det? DVD-leseren senket ned i vann? 12x DVD er betydelig raskere enn 2x BluRay.

12x dvd... noe slikt som 16Mb/s eller noe i den duren er makshastigheten. I tillegg kan ikke dual- layer disker leses på topphastighet.. det blir snakket om ca. halvparten i praksis. 2x Blu-ray er lineært på 8Mb/s. Så, som med andre ting, er det mulig å designe caching til disk asynkront og få fullstendig prediktiv innlastingstid. Mens xbox har en høyere maks lesehastighet. Men når buffere blir fulle, du leser filer av gangen før diverse dekomprimering, som er vanlig... da blir det ikke opp til makshastighet.

Så det er fullstendig mulig å designe et eksempel der 2x bluray leser konsekvent kjappere enn enn 12x dvd i forhold til xbox og ps3 - og omvendt. Så xbox er designet (helt riktig, selvsagt) til å hurtig lese imellom områder i spillet. Ps3 for å lese (stille og fredelig - ooh, der gikk nøytraliteten min åt skogen gitt :p) i bakgrunnen.

Jeg bare peker på at utsagn som "selvsagt er 12xdvd kjappere" gjelder i en spesiell situasjon. I forhold til dynamisk caching mens spill kjører, gjelder det ikke i det hele tatt.

Noen eldre DVD-drev leste DualLayer-plater treigere enn SingleLayer. Det er ikke tilfelle med drevene i 360en. Noen mente de 360ene som ble produsert ved lanseringen hadde et DVD-drev som gikk ned til 88 megabit/sekund på DualLayer (fortsatt raskere enn BluRay, men lavere enn teoretisk topphastighet). Jeg har hittil ikke funnet dokumentasjon på det, men har du kredible kilder om saken, kom med dem.

BluRay bruker et CLV-drev (Constant Linear Velocity) og leser med jevn lesehastighet overalt på plata. 2X Blu-Ray har en lesehastighet på 72 megabit pr. sekund.

DVD bruker CAV (Constant Angular Velocity) og dermed varierer lesehastigheten med hvor på plata det leses. 12X DVD leser med en minimumshastighet på 66 megabit/sekund og en makshastighet på 132 megabit/sekund.

Det vil si at DVD på laveste hastighet er litt treigere enn BR mens den på maks hastighet er nesten dobbelt så rask som BR.

Henger du ikke med? Graf for å forklare bedre/nærmere:

12xdvdvsbdrs0cg.png

Vil understreke at BR-leseren i PS3 er 2x, så se i korrekt kolonne på grafen.

Alle originalspill på Xbox 360 har et felt innerst på plata (der den leser treigest) med en video som sier, på forskjellige språk, at dette er et spill som ikke kan spilles i en vanlig DVD-spiller. Filmen tar bare noen megabyte, men DVD-standarden krever at video-delen på en hybrid-disk er minst 1,1GB. Dermed er det treigeste feltet eliminert og i praksis vil lesehastigheten alltid være raskere på 360 kontra PS3.

Situasjonen blir faktisk enda værre for PS3 siden et CLV-drev må justere rotasjonshastigheten på plata avhengig av hvor på plata det leses. Det fører til lange accesstider.

Du må gjerne prøve å begrense viktigheten av lesehastighet (dynamisk caching osv osv) men faktum er likevel at BluRay-leseren i PS3 har en stor bakdel på accesstider og lesehastighet. Det er med god grunn at mange PS3 spill må installeres til harddisken før du får spille det. Som over, henger du ikke med, tegneserie for å forklare nærmere: :D

20080206.jpg

Lenke til kommentar

(...og jeg trodde jeg var snål, siden jeg er svak for ps3en..). Som sagt, jeg vet ikke hva dvd-9 ytelsen er på xbox. Men den teoretiske hastigheten blir gjerne målt ukomprimert på en single- layer skive. Siden ytelsen.. går åt skogen på fil- aksess, på grunn av sjekker og søking. Ellers tar jeg det for gitt at kompensering for lesefeil i vanlig drift ikke er regnet inn.

Ellers er grunnen til at blu-ray leser rimelig kjapt på lav spinn at.. hva er det de kaller det.. spot?.. området laseren leser uten at noe mekanisk trenger å bevege seg.. er større. Slik at hvis du - fremdeles helt teoretisk, selvsagt... insisterer på å sette inn diverse kopibeskyttelse på en dvd - så har du mindre problemer etter mastering på en blu- ray disk. Samme gjelder fysisk ustabilitet, osv.

Så nei, jeg er ikke uenig med deg - 12x dvd er kjappere enn 2x blu-ray i teorien. Spørsmålet er bare hva det skal brukes til.

Lenke til kommentar

Hurtigheten på Xbox drevet er irrelevant. Det faktum at du må installere spillet på harddisken uansett for å ikke bli gal av lydnivået på boksen kansellerer all fordel Xbox360 har av raskere drev. Og ja, Hjemmekinoanlegget spiller høyt...

Lenke til kommentar

Er saa liten forskjell mellom konsollene der egentlig at jeg syns du bör velge etter hvilke spill du vil ha, om du vil ha ting som Little Big Planet, MGS4 og Killzone 2 er PS3 for deg. Om du vil ha Halo og "en del andre spill jeg ikke kan huske siden jeg ikke eier Xbox 360, kan noen vennligst fylle ut dette for meg? :p" er Xbox 360 noe for deg.

Alternativt kan du se paa om du trenger/vil ha Blu-Ray-avspiller (til f.eks film).

Lenke til kommentar
Sikkert bare meg, men jeg synes PS3 versjonen på GTA IV ser bedre ut enn 360 sin, selv om 360 kjører høyere oppløsning. Alt er så "blurrete" på 360, så popper ting opp så seint, selv om jeg har installert spillet på HDDen.

eh høyere? PS3 kjører IV på 1080p

Lenke til kommentar
At PS3en gir ut et signal til TVen din som er 1080p betyr ikke at spillet rendres i den oppløsningen. På PS3 rendres spillet i 640p, på 360 i 720p. Deretter opp- eller nedskaleres bildet til 576/720/1080/whatever.

Dette er ikke sant, fordi det ikke er tilfellet for alle spill. Flere spill rendres i 720p, og noen få i 1080p. Virker som du baserer kommentaren på den kjente GTA4 saken for noen måneder siden - da det rendres i 640p.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Det var åpenbart snakk om GTA4 ja. Ang 1080p så er det ingen stortitler som rendres i den oppløsningen, til det har ikke konsollene nok power.

GT5 kjører i 1280x1080 ingame og 1920x1080 i garage/pit/showrooms. God of War 3 skal kjøre i 1080p hvis dem ikke har gått tilbake på dette.

Men jeg er enig i at 1080p for det meste er for mye for denne generasjonen. Ganske mange spill går under selv 720p (Både på PS3 og Xbox360).

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Stemmer sikkert det. Men GTA4 en multiplattform- tittel utviklet spesifikt for x86 type arkitektur. Så det er jo ikke et veldig godt eksempel.

Det vi kommer til å se mere av etter hvert er nok at spill- designere vil velge hvor de vil fokusere, og designe spill- maskinene etter det. Slik at det blir et kompromiss mellom høyere kvalitet musikk eller grafikk, eller AI, osv. Heller enn at du får "dette kan grafikk- kortet, hva har vi til overs før inputen lagger", slik som det ofte er nå..

Lenke til kommentar
720P er nok denne generasjonen. Men neste xbox og playstation bør ha dette som ett krav mener nå jeg.

Jeg mener 1080p bør være et krav for neste generasjon. 720p skulle i utgangspunktet være et minimumskrav for denne generasjonen. Gjerne i tilegg med krav om AA for et overall mye klarere og støyfri grafikk enn hva vi har i dag.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Sikkert bare meg, men jeg synes PS3 versjonen på GTA IV ser bedre ut enn 360 sin, selv om 360 kjører høyere oppløsning. Alt er så "blurrete" på 360, så popper ting opp så seint, selv om jeg har installert spillet på HDDen.

GTA IV kom ut på ps3 først, og ble oppgradert og de prøvde i hvertfall å gjøre forbedringer på det før det kom ut på 360 :) *Er like glad i 360 som ps3*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...