Gå til innhold

Hvilken har best grafikk, PS3 eller Xbox 360?


Doga

Anbefalte innlegg

Eh?

 

Nesten så jeg skulle ønsket Bungie hadde jobbet med Halo 3 til Feb 2009 bare for å få avgjort denne forbannade pisse konkurransen, men om de mot all formodning hadde vunnet den kampen hadde vel unskyldningene vært at 360 har vært på markedet 1 år lenger.

 

Får si det slik da.

Om ikke "Halo 4" som kommer i "2011" ser bedre ut enn 2 år gamle Killzone 2 skal jeg vifte med Sony flag å erklære de vinnere av "grafikk" krigen.

Ehh? Kom ikke Halo nesten 1 år etter Gears? Likevell ser da Gears bedre ut.

 

Du trenger ikke vente til 2011, vi får se på Halo ODST, som kommer senere i år.

 

Halo ODST skal visstnok være lagd i sammegrafikkmotor som Halo3.

Så det blir ikke rettferdig. Gi Bungie budsjettet til Killzone 2 og vent 10 år slik som Killzone 2, så kan vi diskutere et resultat.

 

Selv er jeg skuffet over at microsoft pøste ut spill som ikke var helt ferdige, slik at vi har fått veldig få AAA-titler i det siste.

 

Killzone 2 ble ikke utviklet i 10 år, snakk om å vri på sannheten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS3 Cell Faster than Core i7 965 XE

(Oversatt med google translator)

 

A novel transcoding tool Fixstars (PDF) allows for the conversion of video material on the Full HD format, with the help of a PlayStation 3 in real time, is coming in June 2009.

 

To quote, roughly translated: The conversion of video footage in Full HD movies at a resolution of 1920 x 1080 provides current desktop CPUs with a lengthy task. This allows the transcoding of a movie sometimes half a day.

 

In comes Linux Developer Fixstars with a video converter called CodecSys CE-10, which was to encode movies into MPEG-4-AVC format (H.264)

 

The Cell processor uses a PlayStation 3 - this format will be predominantly on Blu-ray media or IP-TV via video-stream uses. The CE-10-encoder sends out from a Windows PC, the output data via Ethernet to the console, which finished the encoded data back to the PC sends back.

 

According to the announcement, the Cell processor of the PlayStation reached a performance of 29 FPS, that is 1.2 times real-time conversion - the cell has a similar performance as the CUDA Badaboom encoder in combination with an Nvidia Geforce GTX-285.

 

By comparison, Intel's current top-CPU, the Core i7 965 XE, does it still at 18 FPS - normal desktop CPUs even create only about 5 FPS.

Overrasker meg egentlig ikke. Cell er mere avansert en noe AMD eller Intel kan fremstille.

Lenke til kommentar

PS3 Cell Faster than Core i7 965 XE WHEN TRANSCODING VIDEO

 

Vet ikke hvorfor du poster dette her, er sikkert en video/data del av forumet dette passer på. Er vel ubetydelig for de fleste gamere hvor kjapt cell eller Core i7 transcoder video. Er du ikke enig?

 

Om denne artikkelen skulle være interessant for gamere så burde vel testen vise ytelse i spillapplikasjoner eller funksjoner som betyr noe for spill.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

..kommer vel litt an på hva en forestiller seg at en pc skal se ut som framtida, tror jeg. Om det går an å tenke seg at et OS kan tilegne spuer for regneoppgaver, fra lyd, bilde, grafikk, osv, med delt minne - så løser vi for eksempel problemet med overføringshastighet på den interne bussen. Slik at høy prosessorhastighet blir mindre viktig, etc. Og du får en mer optimal bruk av prosessoren i tillegg.

 

Men det er klart - hvis det skal skje, så må vi begynne å forestille oss at selskaper tar patent på software- algoritmer som kjøres på en "dsp", heller enn instruksjonssett med intern logikk på et print- kort.. og det er en lei overgang.

 

Så om du setter en cell i en "PC" nå, så får du ikke noe spesiellt ut av det, selvsagt. Linux på ps3en kjører over PPC instruksjonssettet, for eksempel, samme om Mac. Uten at OSet bruker spuer for noe typisk - det er leit å programmere noe nytt. Selv om det blir jobbet med en mesagl port, og sikkert en sdl versjon og. Men dette her er vel en praktisk test som viser at for oppgaver som har med noenlunde strukturerte algoritmer å gjøre, så er det en del muligheter.

 

Husk på det jeg nevnte om konkurransen mellom GPGPU og CPU, eller Nvidia og Intel. Om noen år kanskje kommer vi til å se en type integrert buss der vi kan utføre regneoperasjoner på samme måte som en gpu gjør operasjoner på det dedikerte minnet..

 

-

(og der er vel hele poenget egentlig - gpuer jobber i parallell, i en haug iterasjoner samtidig, noe som gjør at om en skal utføre en operasjon som kan reduseres eller splittes opp i deler som kan regnes ut på denne måten, så kan det bli gjort en haug ganger kjappere. Samme med SSL instruksjonssettet til intel, det bygger på det samme prinsippet. For et eksempel, kan du laste ned en Moblin alpha (linux distro) som booter en kjerne på rundt 10 sekunder på en netbook. Så mye for store krav for single prosesser. Det er det samme prinsippet en har i mp3- spillere, forøvrig - en algoritme som gjør iterasjoner over et større minneområde der delene ikke avhenger av hverandre innen et tidsintervall av noe fornuftig slag).

-

 

...hvis noe slikt dukker opp etterhvert, så vil vi kunne snakke om ytelse som virkelig likner noe - selv om prosessor- hastigheten ikke er veldig høy, eller at du trenger et kjøleskap for at det ikke skal ta fyr, osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Zatuu - Du mener PS3 skal ha en sjangs mot NESTE generasjon Xbox?
Noen tror faktisk PS3'en har uendelig med krefter - problemet er bare at utviklerne greier ikke å utnytte kreftene :roll:
Det er ifølge 1up ikke snakk om noe stort teknologisprang, slik vi er vant til å se ved nye konsollanseringer, men mer en slags videreutvikling av dagens konsoll. Ikke ulikt det Nintendo gjorde med Wii, som strengt tatt ikke er mye mer enn en GameCube med bevegelsesstyring.

http://www.dagbladet.no/spill/blogg/2009/0...erede-neste-ar/

 

Kanskje jeg var nærmere sannheten enn dere trodde?

 

Nemlig at XBox kom til å bli litt kraftigere men hovedfokus ville ligge på spillberhet og innovative løsninger.

 

PS: jeg var tidligere Zatuu

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Ja, det kommer nok neste år. Med samme problemer som dagens 360 som ikke var ferdig. Kjøp det, spill i et par dager og opplev RROD

Håper for XBox kjøpere at det problet er løst og lært av. Ser ut fra artikkelen at dette blir kun en litt oppgradert 360 og da bær de ha testet ut kjølingen.

Lenke til kommentar

på gamer.no kom jeg over noe.

Sucker Punch sjefen sa:

– Kun brukt 50-60% av PS3-kraften

Infamous

- Skal jeg være helt ærlig med deg så er jeg usikker på om vi hadde vært i stand til å utvikle dette spillet til en annen konsoll enn PlayStation 3. Cell-prosessorene er rett og slett supre, og de takler så mye last samtidig at vi har vært i stand til å posjonere ut arbeidet veldig godt. Svært mye kalkuleres samtidig i en åpen spillverden som vår, og Cell-prosessoren har vært svært imponerende. «Alt» skjer samtidig, og styrken til denne spillmaskinen har gjort arbeidet med å utvikle en dynamisk og avansert verden som fortsatt flyter godt langt enklere for oss. Til tross for det så finner vi faktisk ut nye triks hver eneste dag, og selv nå har vi kun realisert 50-60% av potensialet til Cell-prosessoren.

 

lurer på hvor mye 100% yter? av ps3

Ryktene sier xbox 360 har nådt 100% allerede.

Endret av birdy113
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis Infamous kun bruker 50-60% av kraften til konsollen synes jeg de er elendige på å kode. Spillet har jo latterlig framerate når det er hektisk, det å komme til et område med vann eller noe slikt så frameraten hopper er jo et friskt pust i forhold til resten av spillet.

 

Utviklere som har en ekslusivitetskontrakt på et spill med en av konsollprodusentene har en viss tendens til å overdrive hvor flott denne makeløse teknologibomben er.

 

Sannheten er at det er veldig liten forskjell mellom 360 og ps3 på grafikkfronten, folk blir bare aldri ferdig med å spekulere rundt emnet og hører på slike "statements" som også kan kalles "rumpeslikking". :)

Lenke til kommentar

En annen ting, GTAIV kjører rimelig mye smoothere på PS3. Dog kan det være at andre ting er skalert ned, som oppløsning osv (ikke sitér meg på dette), men det virker rent generelt som at Cell er godt egnet til å dra rundt masse data samtidig. Se også på hvordan Bethesda klarte å få Oblivion til å kjøre såpass godt på PS3. Ytelsesforskjellen er faktisk rimelig stor, også mot PC.

 

Derfor er det så dumt at Sony ikke kunne putte noe heftigere skjermkort inni PS3en først som sist. Og ikke minst mere VRAM. Det er latterlig med 256MB. Håper de tenker lengre i neste runde.

Lenke til kommentar
En annen ting, GTAIV kjører rimelig mye smoothere på PS3. Dog kan det være at andre ting er skalert ned, som oppløsning osv

Jeg har ikke prøvd PS3 versjonen selv, men fra det jeg har lest og hørt har dem ganske lik framerate, men litt bedre på PS3. PS3 versjonen kjører med lavere oppløsning ja. 1152x640 (no AA) mot 1280x720 (2xAA) på Xbox360.

 

men det virker rent generelt som at Cell er godt egnet til å dra rundt masse data samtidig. Se også på hvordan Bethesda klarte å få Oblivion til å kjøre såpass godt på PS3. Ytelsesforskjellen er faktisk rimelig stor, også mot PC.

Oblivion kom over et år senere til PS3. Fallout3 som kom ut samtidig til PS3 og Xbox360 og kjører litt bedre på Xbox360. Jeg er også rimelig sikker på at en god gaming PC den gangen med GeForce 8800GTX dro Oblivion bedre med høyere oppløsning og AA.

 

Derfor er det så dumt at Sony ikke kunne putte noe heftigere skjermkort inni PS3en først som sist. Og ikke minst mere VRAM. Det er latterlig med 256MB. Håper de tenker lengre i neste runde.

Jeg vil ikke si at RSX var et dårlig valg Det er en bra løsning innenfor den tidsrammen og mtp pris, strømforbruk og varmeutvikling. RSX har også tilgang til XDR minnet slik at den ikke er begrenset til 256MB.

Lenke til kommentar
En annen ting, GTAIV kjører rimelig mye smoothere på PS3. Dog kan det være at andre ting er skalert ned, som oppløsning osv (ikke sitér meg på dette), men det virker rent generelt som at Cell er godt egnet til å dra rundt masse data samtidig. Se også på hvordan Bethesda klarte å få Oblivion til å kjøre såpass godt på PS3. Ytelsesforskjellen er faktisk rimelig stor, også mot PC.

 

Derfor er det så dumt at Sony ikke kunne putte noe heftigere skjermkort inni PS3en først som sist. Og ikke minst mere VRAM. Det er latterlig med 256MB. Håper de tenker lengre i neste runde.

dem hadde det først planlagt men så ble den for dyr, desverre :(

så dem måtte nedgradee ps3en

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har egentlig ikke peiling på hvem som har best grafikk.. men helt ærlig så trur æ ps3 e bedre.. spill som GTA 4 blir kutta ned på Multiplayern fordi xbox ikke klare å holde flere spillere..

Coden på spillene er de samme.. er ingen forskjell egentlig..

kanskje smoothere kanskje ikke.. dunno dont care pc er best uansett på grafikk å kommer altids til å SE best ut..

Men synes at noen spill blir kuttet litt ned fordi det skal til xbox, siden Xbox ikke kan ha mer enn en DVD plate VS 25 GIG Bluerays..

its just my side.. æ kan ikke backe nåkka opp :)

 

Gleder meg litt til Crysis 2/ Cryengine 3.

Da trur jeg at xboxen vil bli varm..svært..

åsså blir ps3 versjon ned scala igjen.

Helt sikkert..

Endret av nipton
Lenke til kommentar
Har egentlig ikke peiling på hvem som har best grafikk.. men helt ærlig så trur æ ps3 e bedre.. spill som GTA 4 blir kutta ned på Multiplayern fordi xbox ikke klare å holde flere spillere..

Coden på spillene er de samme.. er ingen forskjell egentlig..

kanskje smoothere kanskje ikke.. dunno dont care pc er best uansett på grafikk å kommer altids til å SE best ut..

Men synes at noen spill blir kuttet litt ned fordi det skal til xbox, siden Xbox ikke kan ha mer enn en DVD plate VS 25 GIG Bluerays..

its just my side.. æ kan ikke backe nåkka opp :)

 

Gleder meg litt til Crysis 2/ Cryengine 3.

Da trur jeg at xboxen vil bli varm..svært..

åsså blir ps3 versjon ned scala igjen.

Helt sikkert..

PC kommer alltid til og ha best grafikk, men også være desidert dyrest også. Kjøpe i/ prosessoren til 10.000,- f.eks, det blir veldig dyrt etter vert :) Men Playstation 3 bruker da både 25GB plater og 50GB plater? Var hvertfall det jeg husket. Men sjefen for Crytek eller han som har ansvaret for CryEngine 3 sa at Xbox 360 versjonen ville være litt bedre på grafikk enn PS3, mens PS3 ville være bedre på det med fysikk... Men vi får se hva som skjer, men jeg vil si at PS3 har best grafikk, føler det slik :p

Lenke til kommentar

Det har sikkert blitt nevnt noen ganger allerede, men... Jeg har hørt at begge konsollene har ganske lik hardware, med ganske små forskjeller. Men flere steder blir det sagt at 360 har mere vram (eller noe sånt) enn PS3 som gir den litt større muligheter enn PS3. Omtrent det eneste argumentet jeg hører fra PS3 sin side er dens prosessor, som tydeligvis skal være helt vill, men jeg hører også at den skal være vanskelig å utnytte fullt i spillene, og at den brukes slik at man kan få tilgang til XMB mens man spiller. Og jeg er ganske sikker på at Uncharted (som jeg synes er det fineste spillet til den hittil) kunne fint funket på 360 og. Og Killzone 2 som også ser ganske greit ut bruker masse blur som lett gjør de fleste spill mer realistisk om det blir brukt riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...