Gå til innhold

Hvilken har best grafikk, PS3 eller Xbox 360?


Doga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så hva skjer når det dukker opp en alternativ løsning, som støttes av nvidia og utvikles av et selskap som Sony, og i praksis erklærer at den gjeldende industri- standarden død? Der plutselig det er mulig økonomisk å ta opp igjen mer avanserte teknikker som ikke var mulig å videreføre tidligere. *trekke på skuldrene* se selv.

 

Erklærer gjeldende industristandard død? Hva er det du prater om? Det er standardkomponenter i begge maskinene.

GPUene er lett modifiserte GPUer fra PC-verdenen (R600 fra ATI og NV47 fra nVidia).

CPUene er fra IBM i begge konsollene (Xenon i 360en og Cell i PS3). Festlig om IBM legger industristandarden død med Cell ettersom de da dreper seg selv i prosessen.

 

Så derfor ^ har jeg diverse problemer med følgende utsagn fra halvveis eller ikke faglærte, om de lyder: "PS3 er vanskelig å programmere for, derfor er den dritt og MS ruler". Eller "Ps3 er underlegen xbox trill- rundt fordi den ikke kan kjøre x86- basert kode spesifisert for en annen platform like effektivt uten modifikasjoner". Det har ikke noe med preferanser i forhold til hvilket multinasjonalt selskap som vil ha pengene dine å gjøre basert på logoen deres å gjøre.

 

At du har problemer med utsagn gjør det ikke mindre sant. Noen quotes:

 

"Programming Cell is relatively hard," said Illuminata analyst Gordon Haff, in particular because development tools must must divide software into threads running among different cores and keep those programs synchronized as they run.

...

Recognizing the challenge, IBM pledged in 2004 that Cell will be easy to program. Some direct help is coming in March, when IBM researchers involved in the effort plan to share details at a tutorial at the International Symposium on Code Generation and Optimization in New York.

 

Les mer her: CNET News.

 

 

Men uansett, samme hva en "foretrekker", så er det fremdeles like tåpelig å hevde at Xboxen er "ca. lik" ps3en i ytelse, eller at den lager "bedre grafikk" på grunn av "bedre skjermkort". For det er feil. Pur røtæ. Oppspinn. Idioti.

 

 

PS3 og 360 er tilnærmet like i alle multiplatform-spill og ingen eksklusive titler på noen av konsollene har vært sjumilssteg foran konkurrenten. Hvis PS3en er så sinnsykt rå på ytelse og så enkel å programmere for så burde den jo hatt en rekke spill som var mye råere enn tilsvarende titler på 360?

 

 

 

... og mange flere spill tilgjengelig.

 

Det er riktig om man tar med rubbel og rask som er utgitt på xbox så har de flere spill (og ja, det er også dårlige ps3 spill), men ser man på kvalitets-spill utgitt på begge konsoller så er det vel nærmere likt. Så mange flere spill tilgengelig er teknsisk korrekt, men faller gjennom som argument. Det er forresten et argument som ble brukt veldig mye rett etter at PS3 ble lansert, men som tidens tann har utjevnet nå ;)

 

 

360en har vel rundt 650 spill tilgjengelig pr idag, PS3 rundt 450. 200 spill er ikke ubetydelig og forskjellen blir enda større om man tar med spillene på XBLA / PSN. Nå kan man naturligvis diskutere kvaliteten på spillene på begge konsollene, men selv om du fjerner mye rask fra begge konsollers lister så har nok 360en en fordel når det kommer til mengden spill tilgjengelig. Noe annet hadde forresten vært uhørt, siden 360en kom ut før PS3.

 

 

yep, det handler om spilla

 

hvis ikke Microsoft annonserer noen utgivelser i 2009, så blir det et veldig dårlig år for Xbox-gamere

 

 

Nå sa vel PS3 fanboys at 2007 skulle bli Playstations år og at Microsoft kom til å slite. Det samme sa de om 2008. Siden vi vet hvordan det gikk så tror jeg alle kan puste rolig gjennom nesen og være helt trygg på at Microsoft blir å komme ut med en rekke gode spill også i 2009. Noen av de jeg gleder meg til er: Alan Wake (Om det kommer ut i år?), Alpine Legend :p, The Beatles: Rock Band, Colin McRae: DIRT 2, Forza 3 (Om MS rekker release i år, men jeg krysser fingrene!), Ghostbusters: The Video Game, I Am Alive, Left 4 Dead DLC & Survival game mode, Mafia II, Max Payne 3, Need For Speed: Shift, Need For Speed: World Online, Tiger Woods PGA Tour 10.

Lenke til kommentar

Mhm, ser ikke at dere er kommet noe lengere på side 18 enn på side 1, mye grunnet dette med forskjellig syn på hva utgjør god grafikk.

 

Av den tekniske arten så vil jeg si at styrken på en konsoll er irrellevant opp mot diskusjonen fordi det er utviklerne som styrer grafikken. Om utviklerne ikke klarer å utnytte potensialet i konsollen er styrken bortkastet. Vil vente med å dra noen konklusjoner til jeg har sett hva Team Ico klarer å gjøre med PS3, det er de jeg venter å høre fra og jeg har stor tro på at de, per dags dato, vil klarer å utnytte PS3 meget godt. Om det da er tilfelle det som er sagt av teknisk del så tror jeg at det blir et resultat vi aldri kommer til å se på X360 for slik jeg har skjønt det er PS3 teknisk sett sterkere enn X360 og klarer da Team Ico å utnytte denne kraften så kan resultatet bli meget interesangt.

Lenke til kommentar
Av den tekniske arten så vil jeg si at styrken på en konsoll er irrellevant opp mot diskusjonen fordi det er utviklerne som styrer grafikken. Om utviklerne ikke klarer å utnytte potensialet i konsollen er styrken bortkastet.

Jepp. ..Riktignok plukker IBM fra teknologi som var raskere, men for dyrt til å brukes i pcer tidligere.. så det er en litt spesiell situasjon. I forhold til at ps3en ikke er noe totalt ukjent, eller et enkelt- tilfelle av en genial løsning som er helt ulikt alt som har vært laget tidligere, eller noe i den duren. Kodingen er anderledes konseptmessig, men lik når det gjelder syntaks, så det er ikke akkurat magi som må til for å få styringen på dette heller. Men du har selvfølgelig helt rett.

Lenke til kommentar

Når man ser hva SCE Santa Monica og Team Ico klarte å presse ut av PS2 samt hva Factor5 klarte med Gamecube så tror jeg man kan med trygghet si at det er spennende tider man går inn i ja. Konsollene har fått varmet seg litt, utviklerne har fått slete litt og ikke minst prøvet og feilet, så nå begynner de å bli litt sikker på enheten. Bare de nå er tøff og tør å satse litt så tror jeg, uavhengig av platform, at man har mye å se frem til. Og blant de nevnte spill før vil jeg og legge til det X360 ekslusive Alan wake som det finske selskapet Remedy står for. Det ser interesangt ut både grafisk og gameplaymessig.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Bare det kommer ut til slutt. ..Det er forresten et veldig godt eksempel på hva problematikken er. Alan Wake vil bli basert på egenutviklede shadere, modifisert mellom- vare, og følger garantert ikke retningslinjene til DirectX10. Så det blir en lang runde og mye kostnader til teknologi som.. for Remedy's skyld forhåpentligvis kan brukes igjen på nyere PCer senere.. Samtidig har ikke MS noen interesse av å støtte utviklingen, siden software- platformen deres ikke blir promotert.

 

Helt grei forretning, selvsagt, men dårlig utsyn hvis en håper på bedre spill basert på ny teknologi..

Lenke til kommentar
Hva med Wii spillene? Om du prøver å komme frem til at for eks COD 5 versjonen til Wii selger bedre enn 360/PS3 versjonen, så er du på villspor.

 

Det har vel litt mer med hvem som kjøper de aktuelle konsollene og? Jeg ser meg selv som ganske dedikert gamer, men jeg bytta likevel inn Wiien jeg fikk, og har fortsatt 360 og PS3. Dette fordi wii-spillene (bortsett fra nintendo classics og et par andre åpenbare) ikke appellerte til meg.

Lenke til kommentar
Hva med Wii spillene? Om du prøver å komme frem til at for eks COD 5 versjonen til Wii selger bedre enn 360/PS3 versjonen, så er du på villspor.

 

Det har vel litt mer med hvem som kjøper de aktuelle konsollene og? Jeg ser meg selv som ganske dedikert gamer, men jeg bytta likevel inn Wiien jeg fikk, og har fortsatt 360 og PS3. Dette fordi wii-spillene (bortsett fra nintendo classics og et par andre åpenbare) ikke appellerte til meg.

 

Ja, du har nok rett der

Lenke til kommentar

nipsen: Det høres ut som at du mener DirectX10 er fixed-function med ingen fleksibilitet. Hva er det man er så innelåst med med DirectX?

 

thklinge: Selv om det nok ble tatt en del erfaring fra Xenos til R600 utviklingen har dette vært to seperate prosjekter som har heller lite til felles. Xenos er et design utviklet av ATi og MS spesifikk for Xbox360. Bl.a kommer ikke Xenos i nærheten av full DX10 støtte. Det er en salig blanding som ikke når opp til DX9 SM3.0 pga manglene FP32 støtte, lukter på DX10 på enkelte områder og overgår DX10 med memexport og tesselator.

Lenke til kommentar
nipsen: Det høres ut som at du mener DirectX10 er fixed-function med ingen fleksibilitet. Hva er det man er så innelåst med med DirectX?

..at det er mer eller mindre ubrukelig for andre platformer eller parallelle løsninger, hvis ikke det blir skrevet om fullstendig fra bunnen av..? ..uansett, det jeg sa var at 360en har et par spesifikke filter som støttes av utviklerpakkene MS selger. Slik at å bruke noe egenutviklet eller originalt på toppen.. det er ikke egentlig poenget med DX, eller xbox.. Faktum er at det er vanskelig å få til, på grunn av det som ligger i bunnen (..så xboxen er skikkelig vanskelig å utvikle for, folkens :p Huff og huff, MS går dukken nå, er jeg redd).

 

 

..Noen som har prøvd inFamous- demoen, forresten? :)

Lenke til kommentar
Les hva da?

Tråden!

 

Edit: Etter kommentarene å dømme har du lang i fra fått med deg alt i innleggene mine, enten skumleser du ellers siler du informasjon ubevisst kun for å sitte igjen med den infoen som er morsomt å kverrulere med.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...