Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan noen hjelpe meg å finne ut hva slags fobier jeg lider av?

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Fobier er en irrasjonell frykt for noe. De klassiske er klaustrofobi, høydeskrekk og skrekk for insekter. Evulosjonistisk er det åpenbart hva forbiene stammer fra, da utviklingen har utstyrt oss med angst for farer. Noen av disse er medfødt, som høydeskrekk og mørkeredsel. Dessverre er dette for velutviklet hos noen.

Det finnes også sosiale fobier (skrekk for å vise seg frem/få oppmerksomhet), men mange mener at disse egentlig en en del av andre psyksike plager og ikke hører inn under fobiene.

En fobi har alltid et objekt, det alltid noe spesifikt en er redd for. Det skiller fobier fra generalisert angst, som ikke knytter seg til et objekt eller en situasjon.

En fobi er ikke basert på et objekt, men er objektivt. dvs. på situasjoner/steder/objekter.

• Akrofobia er skrekk for insekter.
  • Sosialfobi er basert på situasjoner: interaksjon mellom 2 eller flere.
  • Klautrofobia basert på "spacial" visualitet.
  • Agrofobia basert på åpent sted.

Altså Sted, objekt og situasjoner. mao det er "objektivt" og ikke per objekt.

Jeg vil også understreke at et av kriteriene til fobi er angst.

Uten å gå nærmere på din vurdering, vil jeg påpeke at trådstarteren skrev at han er ikke angstpreget, men føler en viss form for trang til å være ekstra forsiktig/oppmerksomt.

Vaio :wee:

Endret av tom waits for alice
Persondiskusjon fjernet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se at trådstarter har noen fobier, det er som resten har sagt, bare helt vanlige ting å være bekymret for. De fleste liker ikke å tråkke på ting de ikke er 100% sikker på hva er, i havet finnes det skarpe steiner, fisker, krabber og maneter som gjør at man ikke setter foten hvor som helst.

Å være redd for å falle når man klatrer i stiger er også helt normalt, man bruker musklene for å løfte seg selv oppover, man blir konstant trukket bakover pga. kroppsvekten, stigen kan falle bakover og man kan miste taket. Jeg klatret i kjettig-stiger i militæret, det var rimelig ekkelt, men klarer jeg(og alle andre) det så klarer nok du det også.

Edit: Det Vaio sier er at en fobi pleier som regel ikke være begrenset til en spesiell ting, altså en person er ikke redd for akkurat den røde bilen som naboen eier, men heller alle røde biler som ligner på naboen sin bil.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Jeg vil frem til at en skal vise en porsjon ydmykhet, og ikke stille diagnose på nettet. Hvis du er lege vet du at en skal undersøke pasienten før en setter diagnose.

Av samme grunn finner jeg det useriøst av meg å spekulere i om trådstarter har fobi eller ikke. Jeg ønsker å si noe om fobier som er allment akseptert, så kan trådstarter selv se om vedkommende kjenner seg i gjen i det. Hvis hun gjør det, bør hun oppsøke sin lege eller en psykolog og bli utredet skikkelig. Det er mye hjelp å få for fobier, hvis det er det hun har.

Alle plager har "karakteristikker", det er det som gjør at vi kan skille dem fra hverandre; vite at noe er beinbrudd mens noe annet er f.x. blindtarmbetennelse. Det er viktig fordi beinbrudd og betennelse i blindtarmen skal ha ganske ulik bhenadling. Når vi med stor grad av sikkerhet kan si hva som feiler personen, kan vi også si hva som vil hjelpe vedkommende. Derfor må vi lære oss ulikehetene (men og likehetene) mellom sykdommer. Ellers kunne vi komme til å tro at alt er det samme, eller vi kunne gi beinbruddbehandling til en med blindtarmbetennelse. Det forstår alle at ville være katastrofe i mange tilfeller.

Dessuten er nå ulike karakteristikker interessant og spennede i seg selv, synes jeg, da.

Lenke til kommentar

Dere må gjerne være faglige uenige her på forumet, dere som mener å ha medisinsk innsikt. Men dere får ikke ødelegge for trådstarter ved å kapre vedkommens tråd for å drive persondiskusjon. Jeg har slettet noen poster i tillegg til de moderator allerede har slettet, og redigert ut personangrep av et par andre. Listen legges ekstra lavt i denne kategorien, hvor folk søker hjelp for faktiske plager, og ikke bare diskuterer for moro skyld.

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har samme fobi som fobi nummer to. Det er rett og slett fordi jeg hater sjødyr. I mitt hode kan en diger krabbe eller hummer gjemme seg hvor enn jeg trakker, og spesielt i slike tang-tingedingser. Jeg klarer ikke å hoppe uti noe vann med mindre det er veldig mange andre i området eller jeg har badet der på forhånd, det KAN jo være jeg treffer en ekkel fisk eller noe. Hehe. Jeg elsker å bade, men vannet må være klart, og jeg kan ikke tråkke i tang og tare. Ikke uvanlig at jeg svømmer helt inn til det er ca 20 cm dypt, når jeg har vært ute og badet.. hehehe..

Jeg har også en veldig veldig moderat stigeangst. Jeg bare sørger for at stigen sitter veldig godt fast, og bruker litt kraft for å se hvor stødig den er, så føler jeg meg trygg og tar et steg av gangen.

Endret av Insty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...