Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Oppmuntring til gode karakterer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går i 10 klasse og jeg trenger litt hjelp til prøver/eksamer/tentamener.

Det er sånn at jeg har lese og skrivevansker som nesten er det samme som dysleksi, men er ikke like "ille". Jeg får ekstra tid i tentamener og eksamer pågrunn av dette, og det er kjempe bra.

I fjor fikk jeg 3.4 i snitt, selv synes jeg dette var ganske bra fordi jeg gikk opp i mange fag. Jeg har kjempe lyst til å øke snittet til 4, men problemet er at jeg har ikke sånn sikkelig oppmuntring til det, og jeg "føler" at jeg ikke klarer det, men jeg har på en måte lyst! Jeg har bare noen få måneder igjen og det er ikke lenge til tentamenene og eksamene kommer. Nå i det siste har jeg fått 2/3/4 i prøver og jeg har ikke vært oppmuntret i det hele tatt. Jeg har i det minste lyst til å få 4'ere slik at jeg få et skikkelig snitt, siden jeg har så jævla lyst til å komme inn på elektro!

Noen som har skikkelige tips?

Takker på forhånd :)

Endret av skullcandy93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bare tenke positivt hele veien, og tenke at dette klarer du fint!

Jeg hadde også noen problemer med det å holde innsatsen oppe det siste halvåret av ungdomsskolen. Det er på den tiden du begynner å bli skikkelig lei av alt som heter skolearbeid :p Men bare hold fokuset oppe, og tenk på at snart er det sommerferie! Og det at du har lyst til å komme inn på elektro krever også at du ikke dabber av de siste månedene før tentamen og eksamen venter!

Hvis du trenger ekstra hjelp til noe du absolutt ikke forstår kan du jo spørre en lærer slik at han/hun kan hjelpe deg til å få bedre karakterer ;)

Det gjelder bare å ville det selv :)

Endret av Ctarli
Lenke til kommentar
Hvis du trenger ekstra hjelp til noe du absolutt ikke forstår kan du jo spørre en lærer slik at han/hun kan hjelpe deg til å få bedre karakterer ;)

lærerne er ikke interessert i å skape masse vinnere. på skolen skal det dannes tapere og vinnere. alle kan ikke bli leger,advokater ol.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har tentamenene begynt og jeg tenker mye mer positivt nå!

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget så sent, er fordi jeg blir skremt av å tenke på den lille tiden som er igjen, men jeg skal bruke masse krefter på å klare dette, og ikke drive å tenke på å bli fort ferdig, men å jobbe grundig! Dette er kjempe viktig for meg, og for dumt å ikke klare dette på den siste tiden jeg har igjen!

Dette må bare gå bra!!

Lenke til kommentar
Da har tentamenene begynt og jeg tenker mye mer positivt nå!

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget så sent, er fordi jeg blir skremt av å tenke på den lille tiden som er igjen, men jeg skal bruke masse krefter på å klare dette, og ikke drive å tenke på å bli fort ferdig, men å jobbe grundig! Dette er kjempe viktig for meg, og for dumt å ikke klare dette på den siste tiden jeg har igjen!

Dette må bare gå bra!!

Lykke til, da!!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Nok søvn er iallfall veldig viktig for å klare å oppnå et godt resultat på eksamen/tentamen...

Haha, sant.

Du gleder deg til sommerferien, og det skjønner jeg. Det er vel kanskje motivasjon i seg selv til å stå litt på. Men det som skjer etter sommerferien burde være hovedmotivasjonen din. Når du begynte på ungdomsskolen var alt nytt, og du følte du hadde mye mer ansvar osv, så ble du vant til arbeidsmengden og skolehverdagen. Du vil få litt den samme følelsen på vgs. Til å begynne med er alt spennende og nytt, så vil det dabbe av mot tredjeklassen. Det er da mange begynner å slite. Mange vitnemål har gått i vasken på grunn av det, men om man står på og tenker høyere utdanning/jobb (for yrkesfag) i ettertid vil det bli mye enklere å holde koken. De karakterene du får på ungdomsskolen bruker du jo til å komme deg inn på vgs, og de fra vgs til å komme deg inn på videre utdanning. Altså vil alt du gjør nå få konsekvenser for det som skjer senere, og slik bør du tenke. Moralen er vel at du burde tenke langsiktig når du leter etter motivasjon.

Lykke til med tentamener/eksamener. Bare du ikke sovner :p

Lenke til kommentar
Trenger man noe snitt i det hele tatt for å komme inn på Elektro?

Her i Stavanger kommer i alle fall så og si alle som søker inn...

Du trenger vel å stå i alle fag hvertfall? Uansett ikke dumt å skaffe seg gode arbeidsvaner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...