Gå til innhold

Installere RH over MDK.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La meg først få lov til å gratulere deg med et meget godt valg!

Så vil jeg informere om at du trenger forskellig root-partisjoner.. Boot-partisjonen, kan nesten sikkert deles, bare pass på å ikke formatere den når du installerer RH. For sikkerhetsskyld kan du ta backup av den, men det vil trolig ikke være nødvendig. Swap-partisjonen kan også deles (høyst sannsynlig).

Alle andre partisjoner bør gå bra..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OK, fikk installert redhat, men da gikk mandrakes lilo-utgave fløyten, og RedHats loader ville ikke loade mandrake. Jeg reinstallerte Mandrake og Lilo, siden det er den bootloaderen jeg vil bruke til å starte både windows og Linux, men den vil ikke starte RedHat uten en hel masse feilmeldinger. :roll:

Hva må jeg modifisere i Lilo.conf for at det skal funke? Her er fila:

lilo.conf

boot=/dev/hdc

map=/boot/map

vga=normal

default="windows"

keytable=/boot/us.klt

prompt

nowarn

timeout=100

message=/boot/message

menu-scheme=wb:bw:wb:bw

image=/boot/vmlinuz

label="Mandrake91"

root=/dev/hdd5

initrd=/boot/initrd.img

append="quiet devfs=mount hda=ide-scsi acpi=off"

vga=788

read-only

image=/boot/vmlinuz

label="linux-nonfb"

root=/dev/hdd5

initrd=/boot/initrd.img

append="devfs=mount hda=ide-scsi acpi=off"

read-only

image=/boot/vmlinuz

label="failsafe"

root=/dev/hdd5

initrd=/boot/initrd.img

append="failsafe devfs=nomount hda=ide-scsi acpi=off"

read-only

other=/dev/hdc1

label="windows"

table=/dev/hdc

image=/boot/vmlinuz

label="RedHat9"

root=/dev/hdd7

initrd=/boot/initrd.img

read-only

Kan muligens ta å reinstallere RedHat hvis det trengs. Og etter det... Suse 8.2? Prøvde Suse8.2 live-eval, og den virka bra.

Lenke til kommentar

Hmm.. Ville heller anbefalt deg å bruke grub..

Høyst sannsynlig så var det noe galt med boot-parameterene til grub når det gjaldt at den ikke ville loade mandrake.. Grub er en del enklere å bruke, men skal du bruke lilo så må du bare spesifisere hvilken disk /boot til RH ligger på og initrd..

Lenke til kommentar

For å legge til et par opplysninger;

Når jeg installerte redhat på dev/hd7, installerte jeg da lilo-utgaven som fulgte med på cdene. Men jeg insisterer på å bruke mandrakes bootloader, siden den ser fancy ut med høy oppløsning og greier. Er ikke GRUB kun tekstbasert?

Jeg må vel modifisere noe av de her linjene;

label="RedHat9"

root=/dev/hdd7

initrd=/boot/initrd.img

read-only

Lenke til kommentar
OK, fikk installert redhat, men da gikk mandrakes lilo-utgave fløyten, og RedHats loader ville ikke loade mandrake.

For meg ser det ut som du prøver å starte begge distroene med samme kjerne (/boot/vmlinuz)

Husk at "/boot/" katalogen som teller er den som ligger på samme filtreet du kjører lilo på. Om du feks i RH kjører lilo, så vil ikke lilo se etter kjernen på Mandrake-partisjonen, og vise versa. Den "/boot/" katalogen du refererer til i lilo må mao inneholde alle kjernene, både RH og Mandrake sine.

Lenke til kommentar
Er det altså ikke en enkel måte å trippelboote win/mdk/rh?

Prøv å kopiere kjernene over til "/boot/" på partisjonen du kjører lilo fra (du må huske å skifte navn på dem først, så du ikke overskriver eksisterende vmlinuz filer).

Med grub er det litt mer fleksibelt, kanskje like greit å bruke det ja... Men å reinstallere er overkill ....

Lenke til kommentar

Hva er navnene på kernel-filene?

Kopierte over vmlinuz-20-08 et eller annet og initrd-20***.img uten at det hjalp. Tror nok jeg skal installere GRUB istedet, hvis det er lettere. Har ikke så mye å si for meg om jeg må reinstallere redhat. Tid har jeg nok av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...