selfdestructo Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Jeg har Mandrake9.1 installert, og har lyst til å prøve RedHat 9. Kan jeg installere RH over mandrake uten problemer så begge os-ene eksisterer side om side, eller må jeg fjerne mandrake først? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 La meg først få lov til å gratulere deg med et meget godt valg! Så vil jeg informere om at du trenger forskellig root-partisjoner.. Boot-partisjonen, kan nesten sikkert deles, bare pass på å ikke formatere den når du installerer RH. For sikkerhetsskyld kan du ta backup av den, men det vil trolig ikke være nødvendig. Swap-partisjonen kan også deles (høyst sannsynlig). Alle andre partisjoner bør gå bra.. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 La meg først få lov til å gratulere deg med et meget godt valg! *HOST* MarcelSB Lenke til kommentar
selfdestructo Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 OK, fikk installert redhat, men da gikk mandrakes lilo-utgave fløyten, og RedHats loader ville ikke loade mandrake. Jeg reinstallerte Mandrake og Lilo, siden det er den bootloaderen jeg vil bruke til å starte både windows og Linux, men den vil ikke starte RedHat uten en hel masse feilmeldinger. Hva må jeg modifisere i Lilo.conf for at det skal funke? Her er fila: lilo.conf boot=/dev/hdc map=/boot/map vga=normal default="windows" keytable=/boot/us.klt prompt nowarn timeout=100 message=/boot/message menu-scheme=wb:bw:wb:bw image=/boot/vmlinuz label="Mandrake91" root=/dev/hdd5 initrd=/boot/initrd.img append="quiet devfs=mount hda=ide-scsi acpi=off" vga=788 read-only image=/boot/vmlinuz label="linux-nonfb" root=/dev/hdd5 initrd=/boot/initrd.img append="devfs=mount hda=ide-scsi acpi=off" read-only image=/boot/vmlinuz label="failsafe" root=/dev/hdd5 initrd=/boot/initrd.img append="failsafe devfs=nomount hda=ide-scsi acpi=off" read-only other=/dev/hdc1 label="windows" table=/dev/hdc image=/boot/vmlinuz label="RedHat9" root=/dev/hdd7 initrd=/boot/initrd.img read-only Kan muligens ta å reinstallere RedHat hvis det trengs. Og etter det... Suse 8.2? Prøvde Suse8.2 live-eval, og den virka bra. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hmm.. Ville heller anbefalt deg å bruke grub.. Høyst sannsynlig så var det noe galt med boot-parameterene til grub når det gjaldt at den ikke ville loade mandrake.. Grub er en del enklere å bruke, men skal du bruke lilo så må du bare spesifisere hvilken disk /boot til RH ligger på og initrd.. Lenke til kommentar
selfdestructo Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 For å legge til et par opplysninger; Når jeg installerte redhat på dev/hd7, installerte jeg da lilo-utgaven som fulgte med på cdene. Men jeg insisterer på å bruke mandrakes bootloader, siden den ser fancy ut med høy oppløsning og greier. Er ikke GRUB kun tekstbasert? Jeg må vel modifisere noe av de her linjene; label="RedHat9" root=/dev/hdd7 initrd=/boot/initrd.img read-only Lenke til kommentar
iDude Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 OK, fikk installert redhat, men da gikk mandrakes lilo-utgave fløyten, og RedHats loader ville ikke loade mandrake. For meg ser det ut som du prøver å starte begge distroene med samme kjerne (/boot/vmlinuz) Husk at "/boot/" katalogen som teller er den som ligger på samme filtreet du kjører lilo på. Om du feks i RH kjører lilo, så vil ikke lilo se etter kjernen på Mandrake-partisjonen, og vise versa. Den "/boot/" katalogen du refererer til i lilo må mao inneholde alle kjernene, både RH og Mandrake sine. Lenke til kommentar
selfdestructo Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Er det altså ikke en enkel måte å trippelboote win/mdk/rh? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 tror du må spesifisere at du skal bruke f.eks vmlinuz-2.4.20-8 og vmlinux-2.4.20-8, men det blir jo noe forferdelig knot når du skal oppgradere kernelen.. ville vært mye enklere å brukt grub.. Lenke til kommentar
selfdestructo Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 OK, da tar jeg vel å reinstallerer redhat pluss grub. Kommer grub til å finne mandrake og legge det til i oppstartsmenyen? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Er det altså ikke en enkel måte å trippelboote win/mdk/rh? Prøv å kopiere kjernene over til "/boot/" på partisjonen du kjører lilo fra (du må huske å skifte navn på dem først, så du ikke overskriver eksisterende vmlinuz filer). Med grub er det litt mer fleksibelt, kanskje like greit å bruke det ja... Men å reinstallere er overkill .... Lenke til kommentar
selfdestructo Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Hva er navnene på kernel-filene? Kopierte over vmlinuz-20-08 et eller annet og initrd-20***.img uten at det hjalp. Tror nok jeg skal installere GRUB istedet, hvis det er lettere. Har ikke så mye å si for meg om jeg må reinstallere redhat. Tid har jeg nok av. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Tid har jeg nok av. Hadde det bare vært slik for oss alle.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå