Gå til innhold

Bygge data fra bunnen av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har et prosjekt foran meg. Jeg vil bygge min egen datamaskin fra grunnen av, og da mener jeg fra grunnen av. Jeg ønsker en ytelse på linje med de raskeste maskinene pr. dags dato.

Dette er ikke umulig, men jeg håper du har noen milliarder på bok slik at du kan kjøpe deg utstyret som kreves?

Lenke til kommentar

Hei, dette er ikke mulig. Vel, med mindre du sitter på et par milliarder du ønsker å bruke opp da.

Men er du interessert i maskinvare-arkitektur og implementering kan du for eksempel gå til innkjøp av et kraftig FPGA utviklingskort.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Her er lit teknisk lesning om hvordan du lager en CPU

Photolithography

 

Og her er det du må etse inn for å lage en Intel Pentium 4 Bildet er som du ser kraftig forminsket, da Intel sikkert kaller det foretningshemeligheter enda. Men der er vel ca en 55 milioner transistorer på det kretskortet sammen med et utall motstander, kondensatorer osv. Men tror du uansett har et problem med å skaffe detaljtegninger over en "moderne" CPU, da disse er godt bevoktet av produsentene.

Lenke til kommentar

tviler på at dette er noe du bør satse på om du ikke er grusomt rik.

og du må ha MYE erfaring, og da mener jeg MYE de gutta som utvikler prosessorer og andre slike brikker de har studert et par år for å si det sånn.

 

det kan være tricky nok å lodde enkelte komponenter på hovedkortet og det er den lette delen.

men det finns byggesett på skikkelig gamle maskiner da. som kjører på DOS e.l. og det er det jo mulig å leke seg med

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har et prosjekt foran meg. Jeg vil bygge min egen datamaskin fra grunnen av, og da mener jeg fra grunnen av. Jeg ønsker en ytelse på linje med de raskeste maskinene pr. dags dato. Jeg kan lodde hovedkort, men hvordan skal jeg gå frem for å lage prosessoren og ram?

 

Jeg kan ikke annet enn å forstå dette som en artig tulle post?

 

 

space

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har et prosjekt foran meg. Jeg vil bygge min egen datamaskin fra grunnen av, og da mener jeg fra grunnen av. Jeg ønsker en ytelse på linje med de raskeste maskinene pr. dags dato. Jeg kan lodde hovedkort, men hvordan skal jeg gå frem for å lage prosessoren og ram?

Ingenting er umulig, se for eksempel Magic-1.

Men, som andre allerede har påpekt i denne tråden - det er veldig stor forskjell på å bygge en cpu / minidatamaskin frå noen tiår tilbake og å bygge noe som har tilnærmet samme ytelse som en cpu du kan få kjøpt over disk i dag.

RAM? "Ekte" datamaskiner brukte ikke RAM, de brukte core memory, drum memory eller delay line memory. Uansett, ingen av disse er spesielt enkle å lage selv.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

jeg vil ikke mate trollet egentlig men denne posten starter å bli litt "you rage you loose" for min del etter som at det er et geni som tror han skal få produsert en cpu :!: (ikke vondt ment om du faktisk klarer det) men hva skal du bruke for å produsere den?

Lenke til kommentar
jeg vil ikke mate trollet egentlig men denne posten starter å bli litt "you rage you loose" for min del etter som at det er et geni som tror han skal få produsert en cpu :!: (ikke vondt ment om du faktisk klarer det) men hva skal du bruke for å produsere den?

 

Tror han hoppa ut av tråden da han ble gjennomskuet :D Ettersom han ikke har svart på noen andres spm. heller. Antagelig fordi han ikke vet svaret selv :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...