Gå til innhold

Usikkerhet rundt privat VGS og stipend.

Tunky

Anbefalte innlegg

Heisann.

Fikk idag gladmeldingen at jeg har kommet inn på en privat VGS. På hjemmesiden til skolen står det dette om stipend:

"Stipendet for borteboere er i skoleåret 2008/2009 kr 36 000.

Fordelt på 10 måneders skoleår får man da kr 3 600 per måned skoleåret 08/09.

I tillegg kan man få noe støtte til delvis dekning av 3 hjemreiser (egne regler for dette).

Om stipendet øker til neste år vet vi ikke enda."

Jeg regner med stipendet blir noe av det samme for 09/10, det er ikke det som er problemet. Det som er problemet er at jeg ikke aner hva jeg må gjøre for å få stipendet. Her står det om stipender for VGS. Jeg regner med det går gjennom Lånekassen?

På siden står det: "Lærlinger og elever ved private skoler kan ikke søke på nettet." Siden jeg skal på privatskole gjelder dette meg.

"Søke på papirskjema

Dersom du ikke kan søke på nett, eller av andre årsaker ikke vil søke på nett, kan du bruke papirskjema. Alle videregående skoler får tilsendt skjema som de kan dele ut til elevene. Du kan også bestille skjema direkte fra Lånekassen. Dette skjemaet kan ikke skrives ut fra nettet. Det må være i originalversjon fordi det skal skannes.

Når du har fylt ut søknaden, leverer du den på skolen. Skolen fyller ut noen punkter og sender den videre til oss. Behandlingstiden varierer fra 4 – 8 uker."

Ut i fra hva jeg leser her får man søknadskjemaet når man kommer på skolen. Jeg regner med det er en behandlingstid som sikkert er ganske lang. Hvordan får jeg da stipend for de første innbetalingene av skole/kost og losji-pengene?

Stod ikke noe om stipendet i papirene jeg fikk fra skolen. Noen som skjønner problemstillingen og vil hjelpe meg i usikkerheten her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 40km som er den magiske grensen. Jeg må feks ta buss i ca 1t 15min hver morgen, men jeg får ingen stipend fordi det bare er litt over 2 mil. Det er betydelig stor forskjell på borteboerstipend og vanlig stipend.

Jeg får bare startstipend, noe jeg mener var på 1700kr. Dette får jeg i begynnelsen på skoleåret, så er det slutt på stipend.

Damen får stipend hele året av forskjellige grunner, dette er på 1450kr mnd.

Borteboerstipend er betydelig mer, men alt kommer an på detaljer som skilte foreldre, foreldres inntekt, søsken osvosv.

Lenke til kommentar

Lommepenger? Usikker på hva du mener der, gitt. Skolepenger er 1700 i måneden og går til "Undervisning/skolepenger/utstyrsleie" mens resten av summen jeg skrev over her er "Priser per måned for rom og måltider for en elev i internatet:". :wee:

Jeg har nå snakket med en som skal begynne sammen med meg, og han sier en som går der nå får. Han bor like nærme som meg, under 40 km. Da ordner det seg sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...