Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Norges forhold til matte.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg pleier å spille habbo, mens jeg spilte fant jeg ut at mange av de var svake i matte. Dermed tenkte å skrive denne artikkelen.

Stemmer dette som står her?

Hvordan jeg gjøre slik at mange som mulig leser denne, (dersom dette innholder riktig info)?

Hei!

Nå har jeg sjekket ut enda mer nøyaktig om hvordan Norge ligger i forhold til de andre i matte.

Det er faktisk ganske synd at Norge ligger så langt nede, i forhold til de andre landene.

Et av kildene (som viser bedre resultater enn Norge pleier å være)

http://www.pisa.no/kort2000_mat.html

Visste du at:

Matte er det faget som har lavst gjennomsnitt i Norge, i forhold til de andre fagene (Gjelder avgangsfagene i 10.klasse). Det er derfor mange av elevene med den videregående skole velger 1P (lett matte) istedet for 1T (Vanskeligere Matte).

Grunnen til elever velger 1P kan være:

De trenger ikker så mye matte etter videregående skole (Studiet de har tenkt på etter VGS, krever ikke så mye matte) , eller at de syns matte er vanskelig.

Snittet er på (3,0). Mens Kroppsøving har snitt på (4,6) helt normal.

Du har STORE fordeler med å være flink i matte.

F.eks de som skal søke på universitet eller høgskole. Får 3,5 poeng ekstra dersom de vanskeligste fagene innenfor Realfag.

Du få ikke noe tilleggspoeng ved å ta de andre linjene innenfor studiespesalisering (Tidligere Allmenn).

Fordelene er slik:

Kjemi 1 (0,5p)

Fysikk 1 (0,5p)

Matte R1 (0,5p) eller Matte S1 (0,5p)

Biologi 1 gir 0,5 poeng

Dette var for VG2.

Nå for vg3

Matte R2 (1poeng) Mye, 1poeng Eller S2 (0,5poeng)

Kjemi 2 (0,5p)

Fysikk 2 (1POENG) MYE!! 1POENG!!

Biologi 2 (0,5p)

= 4poeng

F.eks jeg har 5,8 i snitt, så får jeg 3,5poeng i tillegg

Slik at det blir slik:

5,8* 10= 58poeng+ 4poeng = 62,5poeng

62,5poeng har jeg da

Visste du fordelene ved å være flink i matte?

PS: Har du 3 i matte (så er det normalt med andre elever).

Bruk tiden på regne matte, istedet for å spille habbo !

Jeg lå på 4 i matte når jeg fikk karakterkortet i jul 07 (da jeg gikk i 10.), etter det spilte jeg mindre habbo, som mange av dere vet!

NÅ i et avgangsfag, Matte 1T LIGGER JEG PÅ en 6.

Rådet fra meg: Skjønner du ikke matte, GJØR OPPGAVENE DU har I MATTEBOKA, spør læreren om du ikke klar de. Så får du hjelp. Dermed er 6-eren er KLAR!

Du velger ditt liv

Visste du at ved en 3 i matte (9.klasse) , så kan en elev i India (som går i 5.-6.) Slå deg ganske lett! Det er også bevist!

Lykke til med MATTE

Takk for hjelpen.

Endret av Abroay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er pongtaket (altså makspoeng som teller på vitnemålet) for realfag 4 poeng. Man kan godt ta nok realfag til å få mer enn det, men det er altså uansett ikke mer enn 4 poeng som teller når man søker på videre utdanning.

For det andre: Naturfag er ikke et realfag i den sammenhengen som du snakker om.

For det tredje: Det er ikke bare Kjemi, matte og fysikk som gir realfagspoeng, men også biologi. Biologi 1 og Biologi 2 gir 0,5 poeng hver.

For det fjerde: du skriver så useriøst (språkmessig, grammatisk og formuleringsmessig) at jeg blir kvalm.

Edit: Dessuten pleier ikke Norge å ligge på toppen av tabellen.

Endret av sandydandy
Lenke til kommentar
For det første er pongtaket (altså makspoeng som teller på vitnemålet) for realfag 4 poeng. Man kan godt ta nok realfag til å få mer enn det, men det er altså uansett ikke mer enn 4 poeng som teller når man søker på videre utdanning.

For det andre: Naturfag er ikke et realfag i den sammenhengen som du snakker om.

For det tredje: Det er ikke bare Kjemi, matte og fysikk som gir realfagspoeng, men også biologi. Biologi 1 og Biologi 2 gir 0,5 poeng hver.

For det fjerde: du skriver så useriøst (språkmessig, grammatisk og formuleringsmessig) at jeg blir kvalm.

Edit: Dessuten pleier ikke Norge å ligge på toppen av tabellen.

ok, ikke rart pleier å få 2 i norsk xD

Lenke til kommentar

Det er fortsatt en del som skurrer, men for å få det til å virke mer seriøst og troverdig, bør du kutte ut alle smileyer og utropstegn. De gjør for det meste mer skade enn nytte i sånne sammenhenger:p

Jeg er også uenig i at P-matte er "ekstra lett" og at T-matte er "normal". Vanskelighetsgraden på P-matte er riktignok lavere, men hovedpoenget med å gjøre forskjell på de to fagene er hva de skal brukes til. P-matematikk retter seg først og fremst mot elever som ikke skal ta noen utdannelse som krever avansert matematikk. Fokuset ligger på å lære elevene matematikk som de får bruk for i hverdagen.

T-matte, derimot, er for elever som ønsker realfagsutdannelse. I ganske mange yrker er det nødvendig å kunne en del formler og regnemetoder (ingeniøryrker, medisin, forskning ++).

Man er ikke nødt til å ta T-matte for å klare seg fint i voksenlivet, og har man ingen planer om å ta videre utdanning som krever realfag, så er det faktisk ikke noe poeng i å ta et fag som bare gir mer arbeid enn man trenger.

Det er bra du oppfordrer folk til å jobbe med matematikken, men det er ikke vits i å overdrive betydningen av T-matte, da de aller fleste vil ha større nytte av å være flinke i P-matte.

(Sendte dette til deg på PM, men legger det her også, for andre brukere er jo ikke nødvendigvis enige med meg :) )

Lenke til kommentar
Det er fortsatt en del som skurrer, men for å få det til å virke mer seriøst og troverdig, bør du kutte ut alle smileyer og utropstegn. De gjør for det meste mer skade enn nytte i sånne sammenhenger:p

Jeg er også uenig i at P-matte er "ekstra lett" og at T-matte er "normal". Vanskelighetsgraden på P-matte er riktignok lavere, men hovedpoenget med å gjøre forskjell på de to fagene er hva de skal brukes til. P-matematikk retter seg først og fremst mot elever som ikke skal ta noen utdannelse som krever avansert matematikk. Fokuset ligger på å lære elevene matematikk som de får bruk for i hverdagen.

T-matte, derimot, er for elever som ønsker realfagsutdannelse. I ganske mange yrker er det nødvendig å kunne en del formler og regnemetoder (ingeniøryrker, medisin, forskning ++).

Man er ikke nødt til å ta T-matte for å klare seg fint i voksenlivet, og har man ingen planer om å ta videre utdanning som krever realfag, så er det faktisk ikke noe poeng i å ta et fag som bare gir mer arbeid enn man trenger.

Det er bra du oppfordrer folk til å jobbe med matematikken, men det er ikke vits i å overdrive betydningen av T-matte, da de aller fleste vil ha større nytte av å være flinke i P-matte.

(Sendte dette til deg på PM, men legger det her også, for andre brukere er jo ikke nødvendigvis enige med meg :) )

Ok!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...