Gå til innhold

Ubuntu: feilmelding under oppstart. EEE 1000.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjørt Ubuntu 8.04 med en tilpasset kjerne på min EEE 1000 siden jeg kjøpte den for et halvt år siden. For litt siden fikk jeg plutselig en feilmelding under oppstarten. Det står at det har vært en "unclean shutdown" og at den må sjekke etter feil. Etter en liten stund avslutter den søkingen og jeg får hvit skrift på svart skjerm. Der står det blant annet:

 

"Unattached inode 1913443"

"UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.

fsck died with exit status 4.

File system check failed.

Please repair the file system manually

A maintenance shell will now be started.

CONTROL-D will terminate this shell and resume boot"

 

Står mer, men tror dette er det viktigste. Ikke at jeg skjønner så mye av det annet enn at det har blitt funnet en feil. FSCK manuelt finner flere feil som jeg får tilbud om å fikse. Det løser derimot ikke problemet. Control+D fortsetter oppstarten og Ubuntu starter som om ingenting er galt, men ved neste oppstart er problemet tilbake. Det som gjør det hele så merkelig er at jeg KUN får meldingen om unclean shutdown når jeg starter PC-en med strømkabelen tilkoblet. Dersom maskina blir startet uten strømkabelen (batteri) får jeg ikke noen feilmelding og alt starter som det skal.

 

Hva skyldes dette? Tar SSD-disken min kvelden? Hvorfor gjør den bare dette med strømkabelen i? Hvordan kan jeg fikse det?

 

Takk! :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...