Gå til innhold

Ny plasma, 40-42tommer. ca10000kr tips?

Anbefalte innlegg

Skal bytte ut 37" med en 40 heller 42 tommer.

Skal ha plasma (trenger ingen innlegg som sier hvorfor ikke LCD)

Brukes mest til tv (en del sport), men også film og xbox360.

Trenger 2 hdmi (helst 3), vga/dvi. Har CD PVR så trenger ikke innebygd tuner.

Pris ca 10.000kr

Så langt er det PX80/PZ80.

Har skjønt at jeg heller burde ta en bra HD-ready enn en passe-ok full-HD, men er åpen her.

Hva er nytt på 85 serien? Hva er PX8EA som elkjøp har?

Forslag til andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samsung er mye TV for penga ! Sjekk ut denne 40" full HD:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=102944

Hvorfor anbefaler du LCD-TV når trådstarter vil ha plasma?

Jeg har Panasonic TH-42PX80 og er veldig fornøyd. Bruker den med analog kabel-TV, HD-filmer fra PC, Xbox 360 og PS3.

Eneste minus jeg kommer på er lyden. Men ikke noe egentlig problem siden TV'en er fast tilkoblet receiver med gode høyttalere.

Så jeg anbefaler altså PX80 fra Panasonic.

Jeg vet ikke hvordan full-HD-versjonene fra Panasonic er, men det finnes det sikkert andre som kan svare på.

Test av min TV:

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2400078.ece

Lenke til kommentar

px80 og pz80 er 2 gode tver.

px80 er nå ganske billig og er en tv som er lett å annbefale deg. Den har god fargesprut og jeg vil si den er den beste valger her hvis du ser mye på SD kanaler.

px80 syns jeg gir en bedre fargesprut en pz80. pz80 har igjen bedre sortnivå og penere design.

hd kanaler er i 720p og xbox spill er i det formatet så der vil du ikke se veldig store forskjeller på 720p vs 1080p.

på blueray vil man se forskjell av og til men hovedsaklig vil jeg si en god hd klar er bedre valg en dårlig fullhd. men pz80 er ikke dårlig fullhd:) Den gir gode bilder som er skarpe og best sortnivå. Noe mindre hakking i panoreringer og. (sideveis) en px80en. Men begge ha minimalt med hakking:)

pz80 i mine øyne har mindre fargesprut en px80.

Jeg har selv px81 og er fornøyd med bildet. bruker scart tuner og det gir mye bedre bilder en mn brors fullhd lcd:)

Men har du råd så er pz80 beste valget, men vil du komme billigere ut av det gå for px80. (den blir erstattet neste mnd med tx-p42x10. (ganske så lik px80 bare med bedre design og noe bildeforbedringer, men etter mye lesing av eiere i UK som har hatt px80 så er det ikke no merkbart ytelsesforskjell. Sortnivå ca lik tv. pz80 har best sortnivå av px80 og etterfølgeren.

Siden px80 er så billig og du kan nøye deg med hd klar er det godt valg, du vil ikke bli skufet uansett tvvalg:)

Edit: Ikke gå for px8, den er endel dårligere en px80 da den har eldre panel, 2 hdmi istedenfor 3, ingen pc inngang og dårligere kontrast og sort

Endret av SnikendeChris
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på: (foruten tuner på 81 og 86)

Px80

Px81

Px85

Px86

tenker da på både PX og PZ. Er det også flere modeller innenfor hver av de?

ser panasonic.com har en PZ80 U og Q.

Og på Panasonic.com står det at de fleste ikke har vga, men det trodde jeg de hadde?

Endret av milkwood
Lenke til kommentar

Jeg har bare hørt om PX80 - 81.

De andre kan jeg ikke svare for, men det kan rett og slett være samme tv-ene, bare forskjellige regioner.

PX80 har egen VGA inngang!

PZ modellene ville jeg ikke vurdert hvis jeg var deg. Panasonic har riktignok laget plasmaskjermer som er 42" og Full HD, men dette skaper en del problemer som de trolig vil bruke noen generasjoner på å fikse. Så lenge du bruker dem til Full HD så er det utrolig bra, men de er ikke spesielt imponerende når det kommer til skalering av SD signaler.

Bildet blir meget soft og kan noen ganger oppleves som litt ute av fokus.

Sånn sett er PX80 en av de absolutt beste allround plasmaen som er der ute akkurat nå. Du kan til og med få den til "gi bort" pris.

Selv har jeg en 37" PX80 og jeg bruker den til tv,dvd,blu-ray og ps3. Jeg er meget fornøyd...

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Tror heller ikke du skal tenke på at PX80 "bare" er HD-ready, for når jeg ser på Bluray eller spiller på Xbox 360, er det vanskelig å ikke få litt hakeslep på grunn av bildet! Du er garantert et rolig og naturlig bilde når du ser på film/TV. Hud ser ut som hud, i motsetning til på mange LCD-TVer.

Når jeg spiller setter jeg ofte opp fargene litt, og endrer fra Cinema mode til Normal/Dynamisk, kan ikke klage på spruten i bildet da hvertfall :)

Du kan altså med god samvittighet spare 4 tusen kroner. Kanskje vurdere lydanlegg/Blurayspiller, HD-dekoder etc. For resten av pengene, slik at opplevelsen av TVen blir enda bedre!

Lenke til kommentar
Du kan altså med god samvittighet spare 4 tusen kroner. Kanskje vurdere lydanlegg/Blurayspiller, HD-dekoder etc. For resten av pengene, slik at opplevelsen av TVen blir enda bedre!

Har tenkt mye på akkurat det der det siste døgnet :-)

Ingen som vet hvordan px85 er iforhold til 80?

Og er det ingen konkurrenter til Panasonic akkurat på det område jeg skal ha? (gjør ikke noe altså..)

Lenke til kommentar
Eneste er nok LG PG6000, finner mange tester av den hvis du googler :)

Denne skal jeg se litt mer på. Var ikke så mye dyrere enn px80 da. 400kr forskjell på netshop. får google litt om LGen. håper å finne en test px80 og pg6000 er med i. burde vel være greit å finne.

Lenke til kommentar

Det finnes en versjon av den med VGA, men mest sansynlig finnes det også andre, bedre kjøp.

Min store bekymring da jeg kjøpte plasma var innbrenning. Heldigvis ser det ut til at dette har blitt betraktelig forbedret siden pappa kjøpte plasma. :D

Og snakker om idiot møter idiot; Pappa skulle ha seg ny LCD og ville selge den gamle plasmaen. (Gammel Daewoo med 480x480-panel og kraftige innbrenninger). Han gav 15000kr. for den for mange herrens år siden og mente han nå i dag burde få MINST halvparten. Og det fikk han. Han som kjøpte den var helt i ekstase over det gode bildet og den lave prisen. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen av beskrivelsen av PZ serien her... Har selv billigmodellen PZ8E, og bildet er fanstastisk uansett om det er 720p eller 1080p. Ser mest på 720p på den, og opplever absolutt ikke bilde ut av fokus. Fine menyer, bra fjernkontroll og pent design med mye sort syntes jeg også er positivt.

Desverre kan jeg ikke si noe om andre signaler enn HD, da jeg har analogt kabel-tv, og det er jo dritt uansett!

Eneste jeg har å utsette på den er at man må dra ut HDMI-kontakten bak (hvis det er pc tilkoblet) for å få signal inn på antenne-ingangen. Dette er en "feil" (er noe med gale spenninger fra skjermkortet på pc'en som forstyrrer coax-inngangen) som Panasonic er kjent med, og sist jeg ringte fikk jeg inntrykk av at dette var noe de jobbet med og ville fikse med en firmware oppdatering. Hvor lang tid det tar å fikse vet jeg ikke. Ikke vet jeg hvordan det skal oppdateres heller.

Uansett blir dette bare et problem hvis du får tv-signalene gjennom coax rett i tv'en, noe det er få som gjør i dag (bare de med analog kabel).

Jeg bruker TV'en "bare" til HD-materiale fra pc'en, og derfor har jeg fått min til å starte på HDMI1 når jeg skrur på tv'en, veldig greit!

(siste avsnitt hentet fra DENNE tråden)

Endret av jale
Lenke til kommentar

Denne skal jeg se litt mer på. Var ikke så mye dyrere enn px80 da. 400kr forskjell på netshop. får google litt om LGen. håper å finne en test px80 og pg6000 er med i. burde vel være greit å finne.

Skal være en test der de testes mot hverandre, men klarer desverre ikke finne den igjen.

EDIT: Jobra1 fant den :)

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar

Test av PX80 og PG6000 samtidig:

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2400078.ece

Edit:

Et bilde som viser svartnivå. En dyr Pioneer til venstre, PX80 i midten og PG6000 til høyre:

Plasmatrippelsort_759247a.jpg

Endret av jobra1
Lenke til kommentar

Så det med sortnivået men fristende tv uansett. liker tilkoblingsmulighetene og instillingene. Mulig jeg må handle på elkjøp og da kan jeg jo ta en LG først og prøve den i 30dager... også bytte til px80 f.eks dersom jeg ikke er fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...