Gå til innhold

ble tatt med falsk legitimasjon helvete

saladin89

Anbefalte innlegg

vel som det står i tittelen jeg dreit meg kraftig ut en fredags kveld. Og de fikk navnet mitt og alt og skrev min kontakt info selv om mye av dette var feil siden jeg var full som faen. Jeg bare lurer på hvor høy bot er det jeg får? Får jeg prikk i rullebladet, og går denne bort etter noen år`? skrev jo ned feil nummer siden jeg ikke klarte å huske hele. Er det sånn at man får brev i posten da eller?

Og forresten er 19 år og prøvde å komme inn på 20 års sted...

Og nei har ikke lyst til å høre "omg vent til du er 20 år" preiket gå til en annen tråd plz. kommer definitivt ikke til å gjøre dette igjen...

Greia var at jeg lånte kortet til en venn av meg og vi ble ferska begge to. Men er dette dokumentforfalskning? Jeg lånte bare kortet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har brukt et falskt "dokument" til å lure noen til å tro at du er gammel nok, da er det vel dokumentforfalskning, og etter det jeg vet har dokumentforfalskning en strafferamme som tilsvarer fengsel.

Edit: Tviler selvfølgelig på at du får veldig høy straff, siden dette neppe er kjempealvorlig, men det kan være nok til å få prikk på rullebladet, vil jeg tro.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Forresten på det skjemaet hvor informasjonen min ble skrevet ned skrev jeg at jeg ikke godtok boten...

Betyr dette at politiet kommer til å ta opp saken eller pleier de å henlegge sånne saker? lol vedder på at ingen vet dette, men hadde vært kult å vite hva som er standard prosedyre.

Lenke til kommentar
Forresten på det skjemaet hvor informasjonen min ble skrevet ned skrev jeg at jeg ikke godtok boten...

Betyr dette at politiet kommer til å ta opp saken eller pleier de å henlegge sånne saker? lol vedder på at ingen vet dette, men hadde vært kult å vite hva som er standard prosedyre.

Jeg vet i det minste at dersom man ikke vedtar et forelegg dersom man har kjørt for fort, har feil på bilen o.l, så ender saken opp i retten, og siden det som regel aldri hersker tvil i saken, da man allerede er tatt av politiet, risikerer man stort sett å tape saken og måtte betale omkostninger.

Lenke til kommentar

Tror du burde svart ja for din egen del. Saken KAN jo gå til retten og da blir det jo dritdyrt.

Spørsmål. Når det er dokumentforfalskning som i denne situasjonen, er det utestedet som anmelder eller er det staten? Er det utestedet så blir saken sannsynligvis prossesert, de er sikkert driiitleie folk som lurer seg inn.

Lenke til kommentar

Alle som blir tatt med falske identitetskort kan bli anmeldt og ilagt bøter på minimum 1500 kroner.

Havner på rullebladet

Strengere straffer kan også skape problemer senere i livet. Mange tilfeller ender med påtaleunnlatelse, opplyser politidirektoratet. Blir saken anmeldt, hanvner det på rullebladet og kan gjøre det vanskelig med enkelte yrker, studieplasser og studier i utlandet.

Låner du bort legitimasjonskort og dette blir oppdaget og anmeldt, kan dette få konsekvenser for deg.

Konsekvenser for salgssteder

Butikker og utesteder som selger øl til ungdom under 18 kan få bøter og risikerer å miste skjenkebevilgning eller rettighet til salg av alkohol.

Straffeloven

Straffelovens paragraf 372 brytes ved bruk av falsk legitimasjon.

Strafferammen er bøter eller fengsel i inntil fem måneder for den som blir tatt, og bøter eller fengsel i inntil tre måneder for den som vel vitende overlater legitimasjonen sin til andre.

Kilde: Politidirektoratet

Lenke til kommentar

fikk brev tilsendt av politiet som sier jeg må godta en bot på 2000 kr/4 dager fengsel eller gå i retten. Tror nok jeg betaler den forbanna boten, men likevel surt:( faen skal aldri gjøre dette igjen kjipt å miste 2000 kr på ingenting :(

hadde vært litt kult da å vært 4 dager i fengsel istedenfor å betale boten, kunne for eksempel lest pensum i fengsel liksom hehe. men man får kanskje mer på rullebladet eller noe hvis man har vært i fengsel.

Lenke til kommentar

Fengsel er ingen big deal, velg det :)

Å sitte i fengsel er sosialt, du får en opplevelse for livet og ikke minst du får flere fantastiske gode venner om du er heldig. Kom ut fra fengselet som et "bedre meg" og hadde helt fantastiske gode minner fra stunden jeg satt der, kom inn i cella med noen veldig hyggelige folk, vi prata og prata, og de er bestevennene mine nå :)

Best time of my life!

Endret av Duffo
Lenke til kommentar
hadde vært litt kult da å vært 4 dager i fengsel istedenfor å betale boten, kunne for eksempel lest pensum i fengsel liksom hehe. men man får kanskje mer på rullebladet eller noe hvis man har vært i fengsel.

Du kommer i fengsel hvis du ikke klarer å betale 2000, det er ikke et valg du tar.

Lenke til kommentar
Denne tråden ga meg en "HURRA JEG KAN I FENGSEL!"-følelse, se nøye over det dere skriver :p

Er jo bare snakk om fire dager. Jeg ville også valgt fengsel, det blir en protest mot at de skal ta seg så grådig betalt. "Ta kroppen min, men penga mine får dere ALDRI!" :) Skulle ønske det var sånn når det gjaldt nrk-lisensen også, men neida... her øker beløpet nådeløst, helt til de til slutt bare trekker det fra inntekt eller konto (det ene eller det andre, ikke helt sikker her).

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Denne tråden ga meg en "HURRA JEG KAN I FENGSEL!"-følelse, se nøye over det dere skriver :p

Er jo bare snakk om fire dager. Jeg ville også valgt fengsel, det blir en protest mot at de skal ta seg så grådig betalt. "Ta kroppen min, men penga mine får dere ALDRI!" :) Skulle ønske det var sånn når det gjaldt nrk-lisensen også, men neida... her øker beløpet nådeløst, helt til de til slutt bare trekker det fra inntekt eller konto (det ene eller det andre, ikke helt sikker her).

2000 var ikke noe grådig i det hele tatt. Vanligvis er det en del høyere. Dessutten har han gjort en ulovlig handling, det skulle bare mangle at det var noen konsekvenser.

Lenke til kommentar

To tusen for dokumentfalsk er jo småpenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...