Gjest member-63169 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Noe jeg lenge har lurt på er om man virkelig sparer strøm ved å slå av lys, tv, data, osv. Grunnen er at omtrent alt som bruker strøm i hjemmet omgjør den til varme til syvende og sist likevel, og blir med på å varme huset. Det jeg tror er at når en slår av lyset vil ovnene stå mer på siden de alene må stå for oppvarmingen av rommet, hvis de har termostat på feks 20 grader. Forutsatt at en behøvde å varme opp rommet, så om someren kan en spare strøm med å slå av. Eller? Lenke til kommentar
Khlysti Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg tror en ovn vil være best for å varme opp huset. De andre elektriske artiklene vil nok ikke omgjøre energien om til varme like effektivt, og du ender opp med å betale mer for den samme effekten. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Energi kan ikke forsvinne. bare skifte form. Har du en data som trekker 500w blir det til 500w varme på samme måte som en 500watts ovn. Jeg ser ingen andre energiformer den kan bli til, unntatt lys og lyd som er mikrominimalt. dessuten blir det og til varme når det treffer veggen ett par ganger og blir absourbert. Lenke til kommentar
Ctarli Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Det du der sier tror jeg ikke er helt riktig. Det er sant at energi ikke kan forsvinne, bare skifte form. Men når energien skifter form synker energikvaliteten, og utgjør derfor ikke 500w som kan brukes til oppvarming istedenfor en ovn. Derfor mener jeg at en ovn er best for å varme opp huset. Endret 14. mars 2009 av Ctarli Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Interessant diskusjon. Personlig varmer jeg heller opp rommet mitt med forsterkere og data, da i tillegg til å varme opp rommet så gir det en underholdningsverdi, samt nytteverdi pga folding etc, men det blir en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Add da Seti til Boinc. Jeg vil da si at så snart du prøver og holde temperaturen nede så taper man på det. (Air Condition, lufting av store mengder luft). Tenk deg Spania på en varm dag, har man utstyr som varmer 500w totalt inne i huset (da sier vi perfekt isolering) så må Air Condition annlegget fjerne 500w. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Har varmepumpe hjemme, sparte over 3000 kr på den. Varmet før med olje-ovn og varmekabler. Varmepumpen varmer nesten hele huset, kjelleren er ett unntak, iallefall hjemme hos meg. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Det du der sier tror jeg ikke er helt riktig. Det er sant at energi ikke kan forsvinne, bare skifte form. Men når energien skifter form synker energikvaliteten, og utgjør derfor ikke 500w som kan brukes til oppvarming istedenfor en ovn. Derfor mener jeg at en ovn er best for å varme opp huset. Og hvor blir så den resterende energien av da? Les en fysikk bok eller noe du Lavere energikvalitet betyr bare at den er vanskeligere å bruke/fornye/samle/omforme til nye energiformer. Endret 14. mars 2009 av member-63169 Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Add da Seti til Boinc. Jeg vil da si at så snart du prøver og holde temperaturen nede så taper man på det. (Air Condition, lufting av store mengder luft). Tenk deg Spania på en varm dag, har man utstyr som varmer 500w totalt inne i huset (da sier vi perfekt isolering) så må Air Condition annlegget fjerne 500w. Det er riktig, som jeg skrev i først posten Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jammen da er det jo ingenting og lure på når du besvarer deg selv Lenke til kommentar
Morfiril Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) masse energi går på å snurre rundt de dumme viftene... da er det vind energi (tenker på en PC da vel og merke) Endret 15. mars 2009 av Morfiril Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Morfiril, energi forsvinner ikke. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Du blir til og lære i fysikken at hvis du tar en termos, har vann i den og så har en vifte/propell i vannet vil vannet bli varmere... Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Selvfølgelig, Lord Grÿllwotth. Om du setter en vifte i et (perfekt) isolert rom, blir selvfølgelig luften varmere, til tross for at den føles kaldere. Dette fordi luften i bevegelse transporterer bort den varme luften rundt kroppen, og så lenge den er kaldere enn den like over huden vil det føles svalt. Dette regner jeg med at er almenkunnskap. Noen som har noen faktiske tall å komme med? Jeg har lurt på dette en stund selv. Endring: Fjernet et ord det var dobbelt opp av. Endret 15. mars 2009 av phfjeld Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Husker bare fra 2FY boka... Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Energien du bruker forsvinner ikke! nok om det, det du bruker får du igjenn i varme! (forebeholdt husholdningsartikler osv) Tilbake til den opprinnelige diskusjonen... Det eneste jeg kan tenke meg er at fordelingen av varmen kan bli litt feil, det er jo vanlig å sette ovner under vinduer for å få best mulig ut av varmen, såvidt jeg vet. Hvis en har varmepumpe kan en vel også slå av, siden den bruker energien med høyere enn 1 virkningsgrad. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Som alle har konkludert med forsvinner selvfølgelig ikke noe energi samme hvilket slags apparat som bruker den, i det store og det hele blir alt til varme til slutt. Litt mer på tema: Den lønner seg å skru av lys når du ikke bruker de. Men om alternativet er lyset på 24/7, eller lyset av når det ikke er i bruk for å så kompensere med varmeovn vil man i bunn og grunn ende opp med samme resultatet. Jeg tror man tjener mest på å skru av lysene når de ikke er i bruk, for å så evt. skru på varmeovnen om det skulle bli behov. Selv bruker vi ikke noen varmeovner i hustanden(4 stundenter), mitt rom er by far varmest og jeg har kun stasjonær PC, skjerm(er) og lys. Strømregningen blir mer enn høy nok uansett Selv bruker vi ikke noen varmeovner i hustanden(4 stundenter), mitt rom er by far varmest og jeg har kun stasjonær PC, skjerm(er) og lys. Strømregningen blir mer enn høy nok uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå