Gå til innhold

XXL nekter å gi meg vare tilbake etter reprasjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte et luftgivær fra XXL. Etter jeg hadde hatt det i ca 1 måned ble det ødelagd. Det ville ikke låse seg når jeg prøvde å presse ned løpet for å lade. Har hvert veldig forsiktig med det, smurt det osv..

Så jeg sendte det inn på reprasjon via XXL som vist skulle være ganske billig. Hadde rota bort kvitteringen med garanti(usikker på om jeg hadde garanti i det hele tatt). Så de skulle ringe meg når det var klart til å hentes. jeg fikk ingen tlf så etter en 3 månder gikk jeg for å hente det. Da var det så lenge siden at de ante ikke hvor det var, men de lovte å kontakte meg når de fant det. De lovte at jeg skulle får det tilbake.

De kontaktet meg aldrig så jeg kom på nytt et par månder senere. Da nekta de å gi det til meg grunnet at jeg ikke hadde kvitteringen. Den hadde jeg rota bort igjen. De hadde heller ikke funnet geværet. De hadde navn og dokumentasjon på datamaskinen, men det hjalp ikke selv om jeg hadde legitimasjon.

Har jeg rett til å få den tilbake? Er litt surt når det kostet 3k.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt rart hvis din historikk ikke ligger på data...

En kvittering er jo den gamle måten å ordne det på, før butikkene hadde data med kundeinfo.

Har du snakket med ulike ekspeditører? Prøv å snakke med en som "kjenner" deg, gjerne han som tok imot geværet første gang.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
En kvittering er jo den gamle måten å ordne det på, før butikkene hadde data med kundeinfo.

En kvittering er pr dags dato fortsatt den enkleste måten en kunde kan bevise kjøpet av en spesifik vare i akkurat den butikken til akkurat den prisen og på det tidspunktet. På den måten er det heller ingen tvil om evnt om en vare er kjøpt for over ett år siden eller under ett år siden(for eksempel).

Men det er ikke noe krav at man har med seg en kvittering fra butikken for å bevise kjøpet. Det holder å sannsynliggjøre det med bankutskrift(tungvint) eller via vitner.

Men i dette tilfelle kan eg ikke se hva man skal med kvittering. At trådstarter har kjøpt varen i butikken og innenfor en garanti eller reklamasjonsperiode er allerede godtatt av butikken når de tar varen inn for service. Og at varen er levert inn på service har butikken allerede innrømmet. Det er dermed butikkens ansvar å fremskaffe varen til kunden.

At de nekter for dette er ganske dårlig kundebehandling men at de tydeligvis har mistet et "våpen" er ganske alvorlig.

Men sett i forhold til forbrukerkjøpsloven så har butikken krav på å få prøve å reparere varen(avhjelp). Avhjelp skal forekomme innen rimelig tid. Noe det ikke har i dette tilfellet(6 måneder?). Siden butikken ikke har klart å gjennomføre avhjelp har forbrukeren krav på omlevering(tilsvarende vare) eller heving av kjøp. Dette står det detaljert om i forbrukerkjøpsloven kapittel 6.

Legg saken din frem for butikksjefen eller daglig leder og gi de en frist på å omlevere eller heve kjøpet. Om de ikke innfri kravene dine tar du saken videre til FTU.

Lenke til kommentar

Mitt råd er å gå inn på forbrukerportalen.no og printe ut et klageskjema. Det må du fylle ut og signere, så kan det sendes til ditt nærmeste Forbrukerråd-kontor. Du kan faktisk bare scanne det og sende det via epost også, så sparer du portoen.

Der vil du ihvertfall få bedre hjelp.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å vise noen kvittering, i hvert fall ikke så lenge de allerede har innrømmet ansvar. Det holder at du sannsynliggjør kjøpet, og det er for lengst unnagjort. Det er ikke noe magisk med en kvittering.

Slik jeg forstår det så er ikke spørsmålet om kunden har kvittering på selve kjøpet, men dokumentasjon på at han faktisk har levert produktet inn til service. Det hjelper fint lite om han har kvittering på at varen er kjøpt der, om han ikke kan bevise at han har levert den inn.

Stemmer dette, trådstarter?

Lenke til kommentar
Jo, men det sto på datamaskinen at våpenet var kjøpt og at en vare hadde bltt levert inn, men sto ikke noe om hvilken vare, om jeg ikke husker feil. Jeg skal poste mer info når jeg har snakket onkelig med XXL.

Dersom de har dokumentasjon på at du har levert inn en vare, så er det deres problem at de ikke har klart å skrive hva slags vare det er snakk om. De må da ta utgangspunkt i varen du har kjøpt. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig, men så er det sikkert noe vi ikke vet med i bildet..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er det ikke straffbart å "miste" våpen på den måten? Eller, har de lov til å drive kjøp/salg/reparasjon av våpen, når de tydeligvis ikke har gode nok rutiner på våpenbehandling? Nå er dette bare et luftgevær, men de samme regler gjelder for det som for andre våpen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når det har gått så lenge vil jeg absolutt foreslå at du kontakter dem igjen, gjerne ved å møte opp personlig i butikk. Synes dette er svært slett kundebehandling, og XXL burde klare å gjøre deg fornøyd rimelig kjapt.

Kan de ikke hjelpe deg umiddelbart når du evt. snakker med dem, vil jeg anbefale å kreve kjøpet hevet, da de tydeligvis ikke er i nærheten av å klare å gjennomføre avhjeld (retting) innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Er du over 18 år?

Alt rotet og ventinga tyder nemlig på at du kvier deg for å ta saken direkte med XXL. Du har jo en soleklar sak, du kan bevise at du har kjøpt våpenet (kontoutskrift), i tillegg har de registrert at våpenet er levert inn for reparasjon. Hadde det vært meg hadde jeg stått i kassa til jeg hadde fått tilbake luftgeværet mitt, eventuelt et nytt ett. Ikke la det gå så lang tid mellom hver gang du kontakter dem, det taler ALDRI til din fordel.

Lenke til kommentar

Jeg fylte faktisk 18 for en time siden :) Det skal stå 1991 ikke 1989 i profilen*. Kanskje det har noe med at jeg virker litt drittunge? Har kjøpt og levert våpened med pappa. Vi pleier å skyte med det på ferieplassen i Nordnorge om sommeren.

Lenke til kommentar

Hehe, gratulerer med dagen i så fall :)

Ta med pappa i butikken så skal du se det løser seg! Tidligere ville de faktisk brutt loven ved å utlevere våpenet til deg (selv om de ikke har oppgitt dette som grunn)men det er ingenting som nå tilsier at du ikke skal ha (et nytt) våpenet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...