kernelb Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Skal bygge ny PC til følgende bruk: - Foto og videoredigering (Lightroom & Pinacle studio) - Generelt PC arbeid - Filmtitting på HD prosjektor - Streaming via Squeezebox og avspilling av musikk til ekstern DAC - ....og kanskje litt spilling (Far Cry2, Bilspill) Kriterier som er viktig for meg er i prioritert rekkefølge: 1. STILLE (jeg har bygd pc'er tidligere hvor jeg har måttet tune for støy i evigheter etterpå, denne gangen vil jeg gjøre det riktig fra begynnelsen av) 2. Systemet må være stabilt 3. Riktig pris til riktig ytelse (ønsker ikke at jeg går overkill på noe, samtidig som at jeg vil ha er system som funker for framtiden) 4. Bør vøre strømsvakt for 24/7 bruk (ikke noen showstopper - vurder å sette egen filserver) Har satt opp følgende forslag: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=94596 Noen kommentarer til komponentvalg: - Jeg har idag noen gamle spinpoint disker liggede som jeg vil bruke til systemdisk og egen disk til redigeringsmateriale, ser for meg å sette opp SSD disk til systemdisk når Win7 kommer og disse SSD greiene kommer litt ned i pris - Om ikke PSU en som følger med kabinettet er stillegående så har jeg en MIST liggende Spørsmål: - Er dette en gunstig løsning, med komponenter som passer sammen? - Vurderer Gigabyte GA-EP45-DS3 som hoverkort istedet, komentarer? - Er det noe vits å tenke firekjerners prosessor? Intel Core 2 Quad Q9400 koster omtrent det samme, men har litt lavere frekvens. Kan lightroom eller pinacle studio utnytte fire kjerner? - Noe jeg bør optimalisere mtp støy? - Kabinett, noen andre støysvake alternativer til ok pris? Skjermkort: - Jeg har nå valgt et vifteløst kort med HDMI utgang da jeg vil kjøre HDMI til prosjektor (via HD reciever). Er klar over at jeg ikke får HD lyd ut, dette kan jeg leve med da jeg bruker dedikert BD-spiller, men får jeg lyd via HDMI med løsningen jeg har satt opp? - Bør jeg vurdere HD4650? Er det isåfall noen støysvake alternativer med HDMI å anbefale her? På forhånd takk for gode innspill og svar!!! Endret 14. mars 2009 av kernelb Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Er Mac eit alternativ? Lenke til kommentar
kernelb Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Håper ikke det... Nei seriøst så er det ikke noen mac til under 10.000,- som kan matche kriteriene mine, dessuten er jeg såpass nerd at jeg vil spesialtilpasse selv.... Men som sagt: Jeg er veldig åpen for alternativer til andre komponenter eller kommentarer!!! ....vil være sikker på at jeg går for rett pakke Endret 14. mars 2009 av kernelb Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Antec preformance one P182 er et bedre kabinett, med en så god CPU'kjøler er det bedre å kjøpe E8400 og klokke den. Western Digital Caviar Black er mye raskere GPU:https://prisguiden.no/product.php?productId=103963 Lenke til kommentar
kernelb Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Takk for nyttige svar. Antec preformance one P182 er et bedre kabinett, med en så god CPU'kjøler er det bedre å kjøpe E8400 og klokke den. Er P182 også bedre ift støyskjerming? OK, men i så fall så kan jeg vel klokke E8500 enda mer? (kan ingenting om overklokking) Western Digital Caviar Black er mye raskere Men den støyer vel litt? De raske WD diskene støyet iallefall føritiden.... GPU:https://prisguiden.no/product.php?productId=103963 Den har ikke HDMI ut, og med konverter så får jeg vel ikke lyd via HDMI? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Takk for pm. Jeg har ikke hørt sonata selv, men det får gode kritikker. Det er 2 støykilder i sonaten, vifta og psu. Hvor gode de er vet jeg faktisk ikke. Men jeg skal gjerne sette opp et oppsett jeg selv ville hadd for kr 7000,- hvor vi tar hensyn til støy. Ser at gaming ikke er et proritert område, dette utfra skjermkortet du velger. Men må tenke litt først. Skal maskinen være tilkoblet tv i tillegg til vanlig skjerm, skal den være tilkoblet stero/souround anlegg. Skal du ha mulighet til å ta opp tv. Lenke til kommentar
kernelb Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Men jeg skal gjerne sette opp et oppsett jeg selv ville hadd for kr 7000,- hvor vi tar hensyn til støy. Ser at gaming ikke er et proritert område, dette utfra skjermkortet du velger. Men må tenke litt først. Skal maskinen være tilkoblet tv i tillegg til vanlig skjerm, skal den være tilkoblet stero/souround anlegg. Skal du ha mulighet til å ta opp tv. Supert! Det virker som om du veit hva du prater om Stemmer gaming er ikke prioritert, skjermkortet har jeg igrunn satt opp fordi det er stille og har HDMI. Maskinen skal være koblet opp til et surrond andlegg med 1080p prosjektor. Og det er greit å kunne se en film eller nedlastet tv serie i ny og ne, pluss få bra kvalitet ved avspilling av FLAC. Men som sagt så tror jeg ikke jeg vil legge penger i å få HD lyd fra pc'en. Fra PC'en er jeg happy med pcm lyd eller standatd 5.1 lyd, da hovedkilde for film er separat blueray spiller og vil bruke DAC'en i recieveren til musikk. Til vanlig arbeid bruker jeg en 19" DELL skjerm som og vil være koblet opp på maskinen. Det vil ikke være koblet tv-skjerm til maskinen og jeg vil ikke ha behov for tv-opptak. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Forslag Her er det jeg kom frem til at jeg ville valgt. Men nå er vi omtrent kr 1000,- over budsjett. Men et passivt skjermkort som yter bedre en 9500 gr som kan vurderers er 4670 og vi er da på samme prisnivå. Men jeg ville strukket meg langt for å beholde det 4850 skjermkortet. Muligens ville jeg kuttet drevramma for hdd og de noctua viftene først, tadd sjansen på at det ble stille nok uten disse. Ønsker du jeg skal forklare årsaken til alle forandringen kan jeg selvsagt gjøre det. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 svaret ditt kom etter jeg la opp forslaget, med den 19 skjermen vil det pasivt kjølte 4670 duge bra, men får du lyst på 24 skjerm med 1920x1200 holder det ikke. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Alle de nye ATI kortene (4xxx) får du lyd gjennom DVI-HDMI uten noen form for ekstra kabler. Gjetter på at du er relativt kresen på lyd siden du har musikk i FLAC. Du kan jo prøve med det innebygde lydkortet, men jeg vil anbefale deg et dedikert lydkort. Så joda, den støyer litt mer. En disk på 1 TB er i utgangspunktet en ekstremt dårlig ide å ha OS på, da det fører til at maskinen blir mye tregere en nødvendig.. Da er det en fordel å i hvertfall ha en rask disk. Angående prosessor ville jeg valgt AMD, det gir mer for pengene i denne prisklassen. EDIT: Så nettopp Osse's oppsett: Det så veldig bra ut, bare en ting jeg mener bør forandres. Jeg holder fortsatt en knapp på Antec Preformance One P182, det er det best støydempede Midi-tower'et som er laget. Da kan du droppe Noctua viftene og harddiskopphenget. Stock viftene er lydløse og harddiskbrønnene er allerede vibrasjonsdempet. Endret 14. mars 2009 av ravii Lenke til kommentar
Osse Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) ravi: Er ening i kabinettvurderingen, men forsøker å holde prisen nede. Og en skal lete lenge etter et kabinett med tilsvarende brukbar kjøleløsning til prisen av antech threhundre. Men her har vi også si at går en på biltema kjøper støydempingsmatter (for bil) kutter disse til så oppnår en like mye. Edit, i det oppsetett jeg foreslo skal det være hardisken som gir mest lyd ifra seg, det er derfor drevramma ble lagt til. Hardisker har en tendens til å gi virbrasjoner i kabinettet noe som er irriterende. og Edit er det slik at de er uhørbare og kabinettviftene er på høyde med de 8 db noctua viftene så klart, kan han spare disse inn så er vi ikke langt unna i pris. Er bare så vant til at uansett hvilket kabinett jeg har valgt, ja så må jeg modde , kaste vifter og stå i, dette for å få et kabinett jeg er fornøyd med. Ps er det andre kabinettvifter på threhundred og p182. Hovedmålsettningen når en bygger stille er ingen vifer over 1200 rpm. Endret 14. mars 2009 av Osse Lenke til kommentar
kernelb Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Her var det mye gode tips Kabinett: Three Hundred: http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MjQ= Er det sånn at 300 er åpen i front? Vil ikke dette gi veldig mye HD støy? (har tidligere kassert WD HD'er pga støy og alle mine HD'er henger i dag i gummioppgeng + blymatter for bil i alle kanter...). ..men om dette gittert er ok ift støy så går jeg gjerne for dette kabinettet, det kan jo være gunstig med sidevifte pgga passivt kjølt grafikkkort og prisen var jo bra. Setter folk støyisolering bak gitteret? P182: http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=NQ== Det står at det har "1 middle 120mm fan (optional) to cool the VGA" kan ikke se dette på bildene? Sonata III 500: http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MjA= På meg virker det som om Antec markedsfører Sonata familien som "de stillegående kabinettene" er alikevel P182 mer støydempet/stillegående? På web ser det ut til at det er samme vifter i alle de tre kabinettene, noe som vel betyr at jeg bør legge noen Noctua vifter i handlekurven. CPU: Ser ut til at trekjerne AMD yter bedre enn den jeg foreslo ja. Og etter hva jeg har lest på nett så virker det som om Lightroom kan utnytte både 3 og fire kjerner. Noe poeng å vurdere 4 kjerner? f.eks. AMD Phenom II X4 920 som koster 300 kr mer. GPU: Det blir ikke mye spilling (tror jeg) så jeg trenger noen vettuge argumenter for å gå for Gigabyte GV-R485MC-1GH kontra 4670 kortet. Stoler uansett på dere og går for det passivt kjølte Sapphire Radeon HD 4670 Ultimate kortet du lister som alternativ. Hovedkort: Gigabyte GV-R485MC-1GH hadde jo en fin pris, men litt få SATA porter (dog bra det hadde eSATA). Når det gjelder hovedkort har jeg definitivt ikke kompetanse til å velge hva som er riktig, vet bare jeg vil ha (min 6 SATA, gjerne eSATA, digital lyd ut (coax eller optisk), og gjerne mulighet for lyd til skjermkort (for lyd via HDMI)). Passer f.eks. Asus M4A78 PRO skjermkortet til resten av oppsettet ozze foreslo? https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo Her skryter de av HD-lyd, men usikker på om det er en realitet... ...her er jeg VELDIG åpen for bedre alternativer når det gjelder hovedkort..... Harddisk: Når det gjelder harddisk ser jeg for meg å bruke noen gamle 200GB i raid0 til systemdisk intill SSD diskene kommer ned i pris. Mulig VelociRaptor er et alternativ, men er redd den bråker for mye. 1TB disken er mest tenkt som lager til filmer og musikk. OS: ser Osse anbefaler 64 bit Vista, har aldri kjørt det selv, antar det er av ytelseshensyn du anbefaler det? Hvorfor? Om jeg først går for 64-bit, kan jeg ikke da med fordel legge på 4GB til med RAM....? Lydkort: Har aldri vært fornøyd med hva jeg får mtp lyd ut av PC'en, kjører FLAC ut til SqueezeBox til stereoanlegg dag, men skal sjekke ut om litt ift om et lydkort kan gi meg noe ift surround/filmanlegget hvor denne PC'en kommer til å stå På basis av deres anbefalinger og kommentarer, samt litt egne meninger sitter jeg da med følgende oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=94879 Takk for hjelp så langt, er nok ikke helt i mål enda, det er jo nok av hvis, men og hva i teksten over ..... NB: Det er ikke en HTPC jeg ønsker å bygge, men en allroundpc til film og fotoredigering, men som også vil bli brukt til å se film og høre musikk via surroundanlegg. Endret 15. mars 2009 av kernelb Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Kabinett Antec Three Hundred er et meget godt kabinett. Det gir veldig mye for pengene, og i denne prisklassen er det et åpenbart valg. Det er et par grunner til at jeg foretrekker P182, hovedgrunnen er at den er bygd i 3 lag, Aluminium-plast-aluminium. Dette fører til at støyen blir kraftig redusert. Det kommer med innebygde vibrasjonsdempere for HDD og PSU. PSU og 3 disker står i et eget avlukke, dette reduserer støy merkbart. 1 middle 120mm fan (optional) to cool the VGA er på venstre side av det øverste HDD kammeret. Velger du Three Hundred er det et par grep som kan spare deg for støy, og penger. HardDiskoppheng med O-ringer , samme funksjon som drevramma Osse foreslo. En bit gummi (feks fra en gåen sykkelslange) på alle skruer du mistenker for å vibrere. Disse er greie å henge viftene i, det funker! (Et helvete å montere, men med litt tålmodighet går det.) Gummi under føttene til kabinettet. Lenke til kommentar
trotsche Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Skal du redigere HD-video trenger du et kraftig oppsett, fortrinnsvis core i7, hvis ikke klarer du deg fint med en P4. Siste Pinnacle klarer å nyttigjøre seg av fire kjerner. Når det gjelder kabinett har jeg et gammelt sonata selv som er relativt stille, mens pappa kjøpte et antec 900 som bråker helt fryktelig selv med alle viftene på laveste instilling. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg er total motstander av å velge Kabinett med medfølgende PSU. PSU og Kabinett er de to komponentene du beholder lengst, og da er det en enorm fordel å velge kvalitet. Sonata er av de aller beste med denne løsningen, men likevel.. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Både Lightroom og videoeditering kan dra nytte av fire kjerner, men vanskelig å vite hvor mye du trenger. I mange situasjoner med oppgaver som kun utnytter en prosessor vil en høyere klokket dual core være vel så rask som en litt lavere klokket quad core til omtrent samme pris. Personlig driver jeg ikke med videoeditering, men en god del med Lightroom og Photoshop og spesielt ved import av mange filer i LR med generering av previews vil flere kjerner kunne være nyttig. Vurderte selv rett etter jul å oppgradere, og så på alternativer. For meg virker Core i7 som det mest fornuftige når det gjelder fremtidsrettethet, men vi er midt i et generasjonskifte som gjør at Core i7 er uforholdsmessig dyr i øyeblikket. Prisforskjellen er kanskje ikke så ekstremt stor på den rimeligste Core I7 prosessoren, men i tillegg er hovedkort og memory også dyrere så det blir fort 2-3 tusen ekstra, men du får jo bedre ytelse også. Spørsmålet er om du trenger det. Jeg valgte å utsette kjøpet, og en konfigurasjon som kostet rundt 20000 etter jul er allerde blitt en del billigere takket være nye og rimerligere hovedkort. Et annet poeng er operativsystemet. Det virker litt bortkastet å kjøpe Vista nå når Windows 7 er så nærme. Det går selvføglelig an å installere en gammel XP-versjon så lenge, men hvis behovet ikke er helt akutt er det også et argument for å vente litt. Disk: Har selv to WD 1GB ED GP disker som jeg er fornøyd med, men bruker en Raptor som systemdisk. Og å bruke GP-diskene for LR-data er nok ikke ideelt. Når LR skal lage previews av store importer så er opplagt diskhastighet en flaskehals. I dag ville jeg nok vurdert Black-serien som flere har nevnt selv om de støyer mer, men det er ikke noe opplagt valg. Det kommer forøvrig flere disker nå med høyere tetthet på platene, dvs færre plater for samme kapasitet eller mer kapasitet med samme antall plater. Dette er disker som allerede ligger i prisguiden, men som ikke er på lager ennå. For eksempel denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=107229 Ser du nevner et raid-oppsett fra gammel maskin som systemdisk, men er det ideelt? Når du først gjør en skikkelig oppgradering ville jeg vurdert ny systemdisk også. Både Raptor og WD Black ville være bra systemdisker. Selv har jeg vurdert en WD Black 1TB som systemdisk og så la den gå over til datadisk når SSD-diskene kommer ennå litt mer ned i pris. Men valg av diskløsning er ikke helt enkel. Endret 15. mars 2009 av se# Lenke til kommentar
kernelb Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Vurderer faktisk å går for internt grafikk kort istedet, så lenge jeg ikke skal spille så virker det som om det holder for mitt bruk. Hva med Asus M3A78-T som HK? Jeg har og forsøkt meg på AMD Phenom X4 9950 istedenfor AMD Phenom II X3 720. De koster jo omtrent det samme. Hva er best? Handlevognen ser da ca slik ut: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=94879 Hva tror dere? Passer dette bra sammen? Noen åpenbare flaskehalser? Jeg er total motstander av å velge Kabinett med medfølgende PSU...... Jeg ender nok opp med p182 ravii, men lar threehunded så i handlekurven intil videre, mest for at det ikke skal se så dyrt ut....... Både Lightroom og videoeditering kan dra nytte av fire kjerner, men vanskelig å vite hvor mye du trenger. I mange situasjoner med oppgaver som kun utnytter en prosessor vil en høyere klokket dual core være vel så rask som en litt lavere klokket quad core til omtrent samme pris. Personlig driver jeg ikke med videoeditering, men en god del med Lightroom og Photoshop og spesielt ved import av mange filer i LR med generering av previews vil flere kjerner kunne være nyttig. Vurderte selv rett etter jul å oppgradere, og så på alternativer. For meg virker Core i7 som det mest fornuftige når det gjelder fremtidsrettethet, men vi er midt i et generasjonskifte som gjør at Core i7 er uforholdsmessig dyr i øyeblikket. Prisforskjellen er kanskje ikke så ekstremt stor på den rimeligste Core I7 prosessoren, men i tillegg er hovedkort og memory også dyrere så det blir fort 2-3 tusen ekstra, men du får jo bedre ytelse også. Spørsmålet er om du trenger det. Det er nok fotoredigeringen som vil kreve mest cpu av det maskinen vil bli brukt til. Men hva jeg trenger tjaaa.... Men Core i7, blir det fort ganske mye dyrere. Du sier det er et fornuftigere valg. Hvorfor det. Jeg skjønner at det er et mer framtidsrettet valg, men mer fornuftig?? Gir et Core i7 alternativ mye bedre ytelse enn forslaget jeg har satt opp nå? (DDR2 minne og AMD Phenom X4 9950) Et annet poeng er operativsystemet. Det virker litt bortkastet å kjøpe Vista nå når Windows 7 er så nærme. Det går selvføglelig an å installere en gammel XP-versjon så lenge, men hvis behovet ikke er helt akutt er det også et argument for å vente litt. Joa, ser den men en XP-lisens koster jo det samme som en Vista lisens. Og det tar fort et år før W7 kommer, men kan sikkert pimpe P4'en jeg har nå og vente et år og da gå for W7 med SSD disker.... lønner seg jo alltid å vente Disk: Har selv to WD 1GB ED GP disker som jeg er fornøyd med, men bruker en Raptor som systemdisk. Og å bruke GP-diskene for LR-data er nok ikke ideelt. Når LR skal lage previews av store importer så er opplagt diskhastighet en flaskehals. I dag ville jeg nok vurdert Black-serien som flere har nevnt selv om de støyer mer, men det er ikke noe opplagt valg. Det kommer forøvrig flere disker nå med høyere tetthet på platene, dvs færre plater for samme kapasitet eller mer kapasitet med samme antall plater. Dette er disker som allerede ligger i prisguiden, men som ikke er på lager ennå. For eksempel denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=107229 Ser du nevner et raid-oppsett fra gammel maskin som systemdisk, men er det ideelt? Når du først gjør en skikkelig oppgradering ville jeg vurdert ny systemdisk også. Både Raptor og WD Black ville være bra systemdisker. Selv har jeg vurdert en WD Black 1TB som systemdisk og så la den gå over til datadisk når SSD-diskene kommer ennå litt mer ned i pris. Men valg av diskløsning er ikke helt enkel. Svært usikker på hva jeg skal gjøre mtp diskløsning...er derfor jeg er fristet til å usette dette problemet. Men vil de gamle dsikene (I.e WD2000JB) bli flaskehalser i systemet? Takk for hjelp så langt!!! Endret 16. mars 2009 av kernelb Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Core i7 og fremtidsrettet: Tenkte da på maksinens levetid før den blir for treg. Det er selvsagt avhengig av at dine krav øker med tiden. Core i7 er det raskeste du får i dag av prosessorer, men som jeg også skrev - ganske kostbart. Bruke XP en stund: Forutsetter at du har en gammel lisens du kan bruke, å kjøpe nytt er jo liten vits - da kan du like godt kjøpe Vista. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Den interne grafikken på 790gx er faktisk meget god, drar faktisk endel spill rimelig bra også. Liker du Dette kabinettet bedre er det et godt valg. Det har virbrasjonsdepende hd fester, og fornuftig kjøleløsninger. Hexus plasser det som bedre en antech 900. Endret 16. mars 2009 av Osse Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hvis du liker å se på tester kan denne TB-disktesten være interessant. http://www.xbitlabs.com/articles/storage/d...dd-roundup.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå