Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytt gulv, parkett eller laminat?


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal pusse opp stue og kjøkken og vurderer da og legge nytt gulv.

Så lurer jeg på hva som er best av laminatgulv og parkett?

Har hørt at det skal være litt temperaturforskjell på disse to gulvtypene.

Nåværende gulv er gulvbelegg, som har ligget i snart 20-30 år. går det fint å legge laminat/ parkett oppå gulvbelegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er laminat her jeg flyttet inn nå i august, er allrede mange merker i gulvet.

virker som det tåler lite:(

 

Det finnes ørten forskjellige kvaliteter av laminat. Alt bra billig papir på toppen til skikkelig høytrykkslaminat.

 

Parkett er vel best, men ekte tre er dyrere og ikke minst krever penere behandling. Et OK laminat gulv er ikke så dyrt, og kan derfor oftere byttes ut ved behov, siden det stort sett er bare å klikke sammen......

Lenke til kommentar

Laminat:

Syntetisk etterligning av tre, flis, skifer etc. på MDF eller tilsvarende materiale.

 

+ Hardt og slitesterkt, i alle fall dyrere varianter.

+ Noen av dem er vannmotstandsdyktige, kan være en fordel på kjøkken om man søler vann.

+ Inneholder garantert ikke tre fra truede regnskoger. ;)

+ Alle er laget for å være lett å legge, og lett å fjerne/bytte.

+ Kan gi et pent gulv i forhold til prisen.

 

- Billig kjipt plastjuks. Ulempe hvis/når boligen skal selges.

- Ukomfortabelt, både varmeledningsevne (føles kaldt) og akustikk, hardt å gå/stå på.

 

Parkett:

Ekte tre, som regel laminert på MDF eller tilsvarende materiale. Opprinnelig var det helved enkeltstaver, det finnes fortsatt, men er dyrt.

 

+ Ekte tre. Er det det gir seg ut for å være.

+ Mer komfortabelt, både varmeledningsevne (føles mindre kaldt), akustikk, mer behagelig å gå/stå på.

+ Mange er laget for å være lett å legge og lett å fjerne/bytte.

+ Kan som regel slipes minst en gang når de blir ripete/slitt.

+ Behøver ikke være dyrere enn laminat.

 

- Kan lett skades av vann, bør rengjøres med tørrmopp eller lett fuktet mopp eller klut, ikke mopp eller klut klissbløt av grønnsåpevann.

- Dyrere i forhold til slitestyrke.

- Noen parketter, særlig mørke sorter med fancy navn, kan inneholde umoralsk tre fra regnskoger.

 

 

Til stue ville jeg ikke vært i tvil: Parkett. Til kjøkken ville jeg vurdert noe annet, da vannsøl på et kjøkken er ganske uunngåelig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

men laminat tåler alt, høyhelte sko nada problem. Vann som flyter i et par dager uten at det tar skadet, testet og bestått. Mistet tunge skarpe ting på det, testet ok. (dette var på alloc universal som jeg får ganske billig, alloc standard med alu lås er mye dårligere og vanskeligere å legge, universalen har tjukkere trelag på toppen og tåler mer)

 

Men tror som sagt laminat er mer for kjøkken/gulvvarme og så er jo parkett det som er ekte og som ser litt bedre ut. ang sliping ville jeg ikke lagt vekt på dette da parketten har veldig lett for å bli "bølgete" etterpå pga ulik hardhet på gulvet.

Lenke til kommentar

Neste gang jeg skal bytte gulv blir det fra parkett til laminat. Riktig nok en dyrere variant, og med en god matte under slik at følelsen blir bedre.

 

Har en kamerat som har "kvalitets" laminat i hele stua, og forskjellene er ikke så store synters jeg.

 

Det som irriterer meg mest med parketten er riper, riper og atter riper fra småbarn og dyr.

Min anbefaling er derfor. Har du (har planer om) hund eller småbarn så ville jeg valgt en bedre laminat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...