curtiis Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Har en 94 modell toyota, kommer bankelyder i små humper. Heisa den opp å var under å kikka litt på foringene men var ikke noe serlig å se om de var utslitt, enkelte riktignok morken men det var likt på begge hjulene. Men en av foringene som står på undersiden av hmm hjulfestet? den var veldig hard i forhold til den på motsatt side ikke var det mulig å se om den var morken heller. Banker når jeg kjører feks i kjetting spor, men ikke bestandig i litt større humper. Og på slett vei i 80 er det ingen lyd. Er irriterende men ikke så lett å finne ut, skruet litt lite bil så lurte på noen tips for å finne ut av det. Kan det være demperen som er gåen, er vel tvilsomt at de er byttet på bilen da den var gått bare 130 k km da jeg overtok den. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Bærekule eller stab-stagsforinger. Alternativt kan det være støtdemperfestet. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 hmm, får rive av plastikken i bagasjerommet å sjekke det også da. Prøvde nu å rive litt i stabstagene men fikk ikke den lyden dær. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Kan faktisk være så enkelt som at felgen ikke er skrudd skikkelig fast. (som regel ender slikt med at hjulet rett og slett faller av, tro meg, snakker av erfaring....) Gå over hjulboltene, så har du ihvertfall utelukket det før du går i gang med større operasjoner. Sjekk også at det ikke er noe i bagasjerommet som ligger løst og dunker. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Dempere bak på en toyota er en ting som ryker, men de pleier aldri lage bankelyder. Jeg har vel bytta en dempertopp engang, men det er sjelden. Sjekk stab. stagene en gang til. Sjekk de midtre stab.foringene også. Og hvis du har funnet en foring som var tight og fin og ikke var det på motsatt side kan du jo være inne på noe... Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Kan faktisk være så enkelt som at felgen ikke er skrudd skikkelig fast. (som regel ender slikt med at hjulet rett og slett faller av, tro meg, snakker av erfaring....) Gå over hjulboltene, så har du ihvertfall utelukket det før du går i gang med større operasjoner. Sjekk også at det ikke er noe i bagasjerommet som ligger løst og dunker. hehe, at felgene ramler av har jeg aldrig opplevd er vel litt vel hard på skruinga så de kan være vanskelig å få av men at de ramler av går ikke ann eliminert bagarsjerommet også. Dempere bak på en toyota er en ting som ryker, men de pleier aldri lage bankelyder. Jeg har vel bytta en dempertopp engang, men det er sjelden. Sjekk stab. stagene en gang til. Sjekk de midtre stab.foringene også. Og hvis du har funnet en foring som var tight og fin og ikke var det på motsatt side kan du jo være inne på noe... hmm, kan det være stabstaget som ligger å slammrer. er faktisk det eineste som var skikkelig løst i foringene. men fikk ikke noen serlig slamre lyd da jeg røska skikkelig i det. syns nu det va rart at foringa under hjulopphenget var litt løs men det var faktisk på motsatt side av bilen, ikke dær jeg hører lyden. men ska sjekke demper toppen siden det kan være den som faktisk er gåen, men da trur æ det nesten er like greit å bytte demperne om det er det. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Kan faktisk være så enkelt som at felgen ikke er skrudd skikkelig fast. (som regel ender slikt med at hjulet rett og slett faller av, tro meg, snakker av erfaring....) Gå over hjulboltene, så har du ihvertfall utelukket det før du går i gang med større operasjoner. Sjekk også at det ikke er noe i bagasjerommet som ligger løst og dunker. hehe, at felgene ramler av har jeg aldrig opplevd er vel litt vel hard på skruinga så de kan være vanskelig å få av men at de ramler av går ikke ann eliminert bagarsjerommet også. Dempere bak på en toyota er en ting som ryker, men de pleier aldri lage bankelyder. Jeg har vel bytta en dempertopp engang, men det er sjelden. Sjekk stab. stagene en gang til. Sjekk de midtre stab.foringene også. Og hvis du har funnet en foring som var tight og fin og ikke var det på motsatt side kan du jo være inne på noe... hmm, kan det være stabstaget som ligger å slammrer. er faktisk det eineste som var skikkelig løst i foringene. men fikk ikke noen serlig slamre lyd da jeg røska skikkelig i det. syns nu det va rart at foringa under hjulopphenget var litt løs men det var faktisk på motsatt side av bilen, ikke dær jeg hører lyden. men ska sjekke demper toppen siden det kan være den som faktisk er gåen, men da trur æ det nesten er like greit å bytte demperne om det er det. Om du synes stab staget virka løst med bilen jekka opp, skal jeg love deg det blir enda mer løst når vekta kommer på. Da er det ikke så mye spent ned. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Kan faktisk være så enkelt som at felgen ikke er skrudd skikkelig fast. (som regel ender slikt med at hjulet rett og slett faller av, tro meg, snakker av erfaring....) Gå over hjulboltene, så har du ihvertfall utelukket det før du går i gang med større operasjoner. Sjekk også at det ikke er noe i bagasjerommet som ligger løst og dunker. hehe, at felgene ramler av har jeg aldrig opplevd er vel litt vel hard på skruinga så de kan være vanskelig å få av men at de ramler av går ikke ann eliminert bagarsjerommet også. Dempere bak på en toyota er en ting som ryker, men de pleier aldri lage bankelyder. Jeg har vel bytta en dempertopp engang, men det er sjelden. Sjekk stab. stagene en gang til. Sjekk de midtre stab.foringene også. Og hvis du har funnet en foring som var tight og fin og ikke var det på motsatt side kan du jo være inne på noe... hmm, kan det være stabstaget som ligger å slammrer. er faktisk det eineste som var skikkelig løst i foringene. men fikk ikke noen serlig slamre lyd da jeg røska skikkelig i det. syns nu det va rart at foringa under hjulopphenget var litt løs men det var faktisk på motsatt side av bilen, ikke dær jeg hører lyden. men ska sjekke demper toppen siden det kan være den som faktisk er gåen, men da trur æ det nesten er like greit å bytte demperne om det er det. Om du synes stab staget virka løst med bilen jekka opp, skal jeg love deg det blir enda mer løst når vekta kommer på. Da er det ikke så mye spent ned. Ska prøve å komme meg under bilen mens den står på hjulene å rive litt i det, syns det var litt vel løst dær det hang. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Ja, stab stag er noe av den værste lyden, for den kan bli svært irriterende på smådumpete veier, da ramler de hele tida! Sjekk også at det ikke kan være løse bremsesko om du har tromelbremserbak. Hender en brekt fjær kan få de til å ligge løse og dermed lage dunkende lyder. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Ja, stab stag er noe av den værste lyden, for den kan bli svært irriterende på smådumpete veier, da ramler de hele tida! Sjekk også at det ikke kan være løse bremsesko om du har tromelbremserbak. Hender en brekt fjær kan få de til å ligge løse og dermed lage dunkende lyder. Bytta stab stag foringene, kom jo til himmelen igjenn. Ska bytte ei foring til på høyreside som så ut til å gå i oppløsning, det faste staget fremme på bakhjuls opphenget. Men ikke kvitt all banking, har en sånn subbe lyd ikke bankelyd som ikke er så fremtredende men høres nå etter jeg har byttet foringene på stabstaget. Den kommer når bilen vipper litt, kan provosere den frem når bilen står i ro med å vippe den frem og tilbake i fra siden. Lurer på om det er demperen som er gåen, og så subber hjulet opp i hjulbrønn med folk bak over feks fartsdempere men bare på høyre side. Eller er det fjæra som er utslitt? De er ødelagt de støvbeskytterne som står utpå demperene bak om det har noe å si. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Om bilen kommer helt oppi, vil jeg anta at det er ei knekt fjær eller skader på fjærskåler eller tilsvarende. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Om bilen kommer helt oppi, vil jeg anta at det er ei knekt fjær eller skader på fjærskåler eller tilsvarende. Vel med litt nermere ettersyn så ser det ut til at det er lekasje på den ene demperen, så får vel bestille nye bakdempere snart. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Dempern bare demper fjæras bevegelser. Den kan riktig nok bunne pga lekasjer og harde dumper. Så du kan likeså ta ny fjær i samme slengen, da det er denne som bærer og ikke får bilen til å henge ned. Husk! Dempere og fjærer må byttes på begge sider samtidig. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Dempern bare demper fjæras bevegelser. Den kan riktig nok bunne pga lekasjer og harde dumper. Så du kan likeså ta ny fjær i samme slengen, da det er denne som bærer og ikke får bilen til å henge ned. Husk! Dempere og fjærer må byttes på begge sider samtidig. jepp må vel bytte fjerene og det gummi mansjetten utenpå demperne og muligens den klossen som ska hinder full sammen klapp av demperen. Du som veit så mye veit vel om noen som selger slikt, va nu 1k for 1 demper og gummi mansjetten på toyota så kommer jo fjæra pluss et sett til.... blir dyrt... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Biltema har helt sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå