morgan_kane Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Hva heter star wars filmene? hvilken rekkefølge skal man se dem i? er på imdb og ser nå, men blir ikke klokere... EDIT: wikipedia reddet meg. Filmer i seks episoder Filmene av Lucas finnes i følgende seks episoder: * Star Wars Episode I: Den skjulte trussel (The Phantom Menace) * Star Wars Episode II: Klonene angriper (Attack of the Clones) * Star Wars Episode III: Sithene tar hevn (Revenge of the Sith) * Star Wars Episode IV: Et nytt håp (A New Hope) * Star Wars Episode V: Imperiet slår tilbake (The Empire Strikes Back) (regi: Irvin Kershner) * Star Wars Episode VI: Jediridderen vender tilbake (Return of the Jedi) (regi: Richard Marquand) Men er filmene i svart hvit? Endret 14. mars 2009 av morgan_kane Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Star Wars IV: A new hope (1977) Star Wars V: The Empire Strikes Back (1980) Star Wasr VI: Return of the jedi (1983) Disse tre filmene ble laget først, som du ser på årstallene. Men så lagde de en trilogi som skulle foregå før disse tre, derfor ble de tre første filmene kalt IV, V og VI. Star Wars I: The Phantom Menace Star Wars II: Attack of the Clones Star Wars III: Revenge of the Sith Opprinnelig var altså de tre første i posten de tre første, men siden de lagde tre nye filmer ble de firer'n, fem og sekser'n. Men er filmene i svart hvit? nei... Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Men alle filmene var vel skrevet på tiden da de 3 "siste" ble laget. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Star_wars#Box...ice_performance Det er to rekkefølger du kan se filmene i, kronologisk etter vårt univers eller kronologisk etter SW-universet, altså 1977, 1980, 1983, 1999, 2002, 2005 eller 1999, 2002, 2005, 1977, 1980, 1983. Jeg så akkurat hele serien med noen som aldri har sett filmene før, og valgte det siste alternativet. Rent historiemessig ble det bedre da du får en del bakhistorie som gjør alt lettere å forstå, men i den rekkefølgen ble rett og slett for mye informasjon tilgjengelig når du så de gamle filmene, og mye av det som gjør de gode forsvant. De ble også ganske grå i forhold til de nye, noe som er ganske trist. Så jeg har altså etter denne siste visningen endret min mening om rekkefølge, og syntes at filmene skal av førstegangsseere (!) vises i produksjonsrekkefølgen og begynne med episode IV fra 1977. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 E det noen som veit om dem e å få tak i bluray i Norge? Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg tipper at star wars ikke er gitt ut på BD ennå. Hvis jeg ikke husker feil var de enormt trege med å få dem ut på DVD også. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Helt til DVD-boksen kom ut i 2005 eller noe var laserdisc-utgaven den eneste digitale versjonen man fikk tak i. Lucas har sikkert påstått, nok en gang, at den første trilogien "aldri" vil bli gitt ut på BD. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Men hele serien er tilgjengelig i 1080p eller mer nøyaktig (1920x816). Hvor kommer disse fra i så fall? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Mulig de er rippet og nedskalert fra en digitalkopi for kino. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Fant den orginale trilogien på en hd side(gjett hvilken ) i 720p, var tatt opp fra HDTV trur eg. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Nokon som veit kor eg får kjøpt DVD-boksen med alle filmane billegast mogeleg? (om det finnes ein slik samleboks då). Lenke til kommentar
Jonas2k Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Tror ikke det finne en slik samleboks, har aldri sett en værtfall. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg har sett en for de 3 siste og en for de 3 første, men ingen for alle 6. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Tror det kom ut en i begrenset opplag da IV-VI ble lansert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå