Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger tips til router


Anbefalte innlegg

Jeg skal innen neste tirsdag være koblet på med en 1mbit sdsl linje fra Catch. Siden det er en til her i huset som skal ha internett access så har vi tenkt til å gå til innkjøp av en router. Lurte bare på hvilken, har lest litt rundt på forumet, hvis det noen som har lurt på dette. Bør vi ha firewall?? En kompis av broren min sier at vi bør sette opp en maskin med linux og kjøre firewallen gjennom den? Er dette lurt, maskinen det er snakk om er en p2 400. Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kompisen til broren din har peil på å sette opp en linux box som router/firewall, så er jo det helt genialt.

 

p2-400 er dog overkill i den sammenheng. Men du kan jo finne andre ting å bruke resterende kraft til...

 

Ellers så har jeg en SMC Barricade 7004BR. Jeg er ikke fornøyd med den, men det er sikkert for at jeg ikke har satt meg inn i hvordan den funker. Ville helst hatt en "router for dummies", eller en som ikke er så vanskelig å fatte.

 

DrErling

Lenke til kommentar

denne routeren er rå!:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl

 

så kjøper du for eksempel 2 av disse:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=12&s=pl

 

dette blir bra vettu! litt treg overføring fra pc til pc, men fra nettet vil

det gå like bra som med et annet oppsett. det som er bra med dette

oppsettet, er at du slipper å trekke kabler. og om du vil flytte

pc'en til stuen eller terassen eller garasjen eller hvasomhelst, så

trenger du bare strøm, så har du internett. om den ene pcen skal

stå i nærheten av adsl/sdsl/cable-modemet, så kan du jo bare bruke

ett trådløst kort og ett vanlig 100mbit kort. det gjør jeg i den skrivende

stund.

Lenke til kommentar

Usikker på hvilke måter dere kobler dere til dette bredbåndet. Er det via Modem? Via Router eller via LAN! Uansett skal det være mulig og kjøre en PC som router og distibuere bredbåndet videre derifra. Da må du ha et NOS (Network Operating System), Aller distroer av Linux, WinNT server, 2000 server, 2000 advanced server, Win Server 2003 Standard, enterprice, web eller Novell!

 

Ta meg for eksempel kjører en maskin som server, og den maskinen er videre koblet til et lokalnett med et fastethernet kort til en switch. Mest sansynlig må du ha 2 vanlige 10/100 MBit nettverkskort i denne maskinen og kjøre routing mellom nettverkene. Har du bredbånd via Modem må du sette opp dial on demand! Det må du om du setter opp en router mot et modem også!

 

Billigeste løsning er 2 nettverkskort i den maskinen dere allerede har, plassere den en plass der den kan stå på 24 7, og installer et NOS og sett opp Routing og Firewall.

 

Godt fornøyd med Windows Server 2003, enkel å sette opp, kan gjøre alt, og kan kjøres på bl. a. 350MHz K6-2 med 192MB ram, jeg kjører den knirkefritt på en XP1800+, 256 PC3200 DDR, ASUS A7V8X Gold, 60GB disk, Radeon 9100 skjermkort og et Live! 5.1 lydkort i et Chieftec fulltower - Fin server, det var det jeg hadde liggende etter at jeg oppgraderte sist gang, måtte greit nok kjøpe skjermkort, men det var jo nesten gratis!

 

Av routere vet jeg 3Com har en billig router som skal gjøre jobben!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...