Gå til innhold

Lov å importere biler fra andre land?


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er lov å reise til andre land å kjøpe seg en bil og komme til Norge og få solgt den? Lxsm så på Fifth Gear igår der de viste en Nissan som er verdt drøye 1.5-1.7millioner i Norge og får kjøpt for bare 300.000 i Kina! Så Jeg lurer på om det koster noe ekstra avgifter, i så fall hvor mye prosent må man betale i toll?

Det jeg eegentlig lurer på er at om jeg må betale noe ekstra om jeg reiser til Kina og kjører den hit til Norge?

 

- Gutt 14 År

 

Kunne en ellr annen mod flytte denne posten til den riktige kategorien om jeg har lagt den ut feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal ha norske hvite skilt på den må du betale like mye avgifter som på biler som importeres på vanlig måte av importør/bilbutikk. Avgift er 25 % moms + avgift på motoreffekt + avgift på vekt + avgift på CO2. Ofte vil disse avgiftene til sammen utgjøre minst like mye som det du må betale til den som selger deg bilen i utlandet. Hvis du ikke skal bruke bilen på vanlig vei (f.eks. den skal være delebil eller brukes på racerbane) og derfor ikke trenger hvite skilt til den tror jeg man slipper unna med "bare" 25 % moms.

 

Å hente Nissan i Kina virker forøvrig litt tungvint. Mange raske Nissaner selges i Storbritannia, muligens også modeller som ikke selges i resten av Europa. Litt skummelt å hente nyere biler utenfor Europa, siden disse kanskje ikke er godkjent for bruk i Norge, selv om du betaler alle avgiftene. Biler lovlig solgt i Storbritannia burde gå greit.

Lenke til kommentar

Wow, mange avgifter du må betale! Men er det lov å kjøre bilen i norge uten at den norsk skilt?

 

Og sånn cirka hvor mye vil prisen ende på vis man kjøper en sånn en , etter å ha betalt 350.000 kroner for bilen og alle avgiftene? Man bør jo ende på en fortjeneste på 100.000 ellerno?

 

Takker for svar

Endret av Deathshoot
Lenke til kommentar
Men er det lov å kjøre bilen i norge uten at den norsk skilt?

 

Og sånn cirka hvor mye vil prisen ende på vis man kjøper en sånn en , etter å ha betalt 350.000 kroner for bilen og alle avgiftene?

 

Skal du ha den i Norge må du nok ut med moms uansett, men du kan kanskje slippe de andre (og større) avgiftene en stund ved å kun ha prøveskilt på den. Prøveskilt har begrenset varighet, tror man betaler noen hundrelapper for hver dag, og man skal egentlig bare bruke disse til f.eks. prøvekjøring ved salg av avskiltet bil eller for transport til verksted. Kjøper du nye prøveskilt hele tiden kan det hende du får problemer.

 

Kunne kanskje registrert den på svenske skilt (de har nesten ikke avgifter), men for å kjøre utenlandsskiltet bil i Norge lovlig tror jeg man må være fast bosatt i utlandet. En nordmann med norsk adresse som stoppes bak rattet i en svenskskiltet bil i Norge vil trolig bli ilagt et krav på hele bilavgiften++.

 

På en helt ny GT-R ender jeg på 1,143,377 kr hvis du faktisk får kjøpt bilen for så lite som 350,000. Såvidt jeg kan se begynner den på drøyt 500,000 kr i USA med dagens dollarkurs. Hvis vi antar en kjøpspris på 500,000 ender vi på 1,679,577 kr, eller ca 80,000 kr spart i forhold til å la Ferdinand Motor ta seg av alt.

Lenke til kommentar

Det kan virke riktig at den koster 500k i Amerika, de fortalte i episoden at den kostet 30k britiske pund i kina og kostet 60k pund i storbritania etter avgifter

 

Edit: Koster det ingen avgifter å ha den i Sverige?

Da er det best å kjøre bilen dit da! og få solgt den der

Endret av Deathshoot
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til svenske nybilavgifter, men jeg lurer på om de kun har vanlig moms på biler.

 

Hva skulle være hensikten med å kjøpe en GT-R i f.eks. Storbritannia, kjøre til Sverige og selge der? Fin tur og kanskje noen titusener i fortjeneste? Jeg ser at GT-R også selges i Sverige, de fleste bilkjøpere vil heller ha en lokal bil med bruksanvisninger, garanti osv. enn en som er solgt ny i et annet land og deretter flyttet.

 

Jeg vil tro de fleste som tjener penger på bilimport gjør det ved å hente biler i land med lave avgifter og kraftig verditap på biler for deretter å flytte dem til land med høye avgifter og lavt verditap. Nøyaktig hva som lønner seg vil variere fra land til land pga. ulike regler for avgifter og avgiftsfritak, klassikeren i Norge er å hente biler som er ca 3 år gamle fra Tyskland eller Sverige. Finner man en bil som har gått på leasing der kan man trekke fra tysk/svensk moms ved utførsel fra hjemlandet, så ender man med en bruktbil som gjerne er 10-15 % billigere enn tilsvarende bruktbil i helnorsk utgave.

 

Jeg vil tro de fleste måter å tjene penger på bilhandel dessverre allerede er oppdaget av andre. (Og noen måter som var gode før er borte nå pga. regelendringer)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...