Lord Britishface Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Hei! Det hele begynte med at alle .avi-filene på PC-en ble avspilt med inverterte farger. Jeg fant en supporttråd hvor noen slet med noe lignende, og dette ble foreslått som en fix: sudo rm /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so sudo ln -s /usr/lib/nvidia/libwfb.so.xserver-xorg-core /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so Vel, det fungerte ikke. Når jeg startet maskinen på nytt var grafikkdriveren deaktivert, og jeg måtte "revert to generic (default) drivers". Med det forsvant problemet med inverterte farger, men samtidig begynte de samme filene å "hakke" ved avspilling. Lyden fungerer fint, og det ser ut til å være synkront, men bildet flimrer veldig, som om avspillingsprogrammet rett og slett hopper over flere frames. Jeg gikk så inn i "Hardware Drivers"-menyen, og aktiverte "NVIDIA accelerated graphics driver (version 177) [Recommended]" og startet maskinen på nytt. Men da fikk jeg samme feilmelding som ved forrige oppstart, og måtte igjen "revert to generic". Og under "Hardware Drivers" står det nå at en annen versjon av den anbefalte driveren er i bruk, men ingen 3D-effekter fungerer. Skjermkortet er et GeForce 9300M GS. Om noen kan hjelpe vil jeg være evig takknemlig. Endret 14. mars 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg prøver nå å legge inn driveren manuelt, men jeg får beskjed om at jeg må avslutte "X server". Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Jeg prøver nå å legge inn driveren manuelt, men jeg får beskjed om at jeg må avslutte "X server". Hvordan gjør jeg det? Klikker ctrl+alt+backspace F1 og logger inn i terminalen. deretter skriver du "sudo killall gdm" Da er du uten X. Endret 14. mars 2009 av Smif Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Sikkert jeg som gjør noe galt her, men om jeg trykker ctrl-alt-backspace havner jeg jo på login-skjermen, og må logge på for å kunne åpne terminalen. Men, uansett, det er ser ut til at problemet mitt er at filen libwfb.so er borte. Er det ikke mulig å erstatte den på noe vis? Endret 14. mars 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Beklager, mente Ctrl+Alt+F1... min feil. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 sudo /etc/init.d/gdm stop Du navigerer da til hvor du skal med cd og kjører fila med sudo ./navnpåfil Trykk tab for å autofullføre navnet på fila etter å ha skrevet et par bokstaver. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Ok, dette begynner bli irriterende. Driverne i "Hardware Drivers" gir denne feilmeldingen: "failed to load /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so". Når jeg laster ned driveren fra Nvidias nettsider og legger den inn manuelt får jeg denne feilmeldingen: "cannot create symlink /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so (file exists)" Catch 22, jo! Redd jeg blir nødt til å formatere. Hurra ... Endret 14. mars 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg ser at noen har opplevd noe lignende tildligere, og at dette ordnet opp i problemet: dpkg-divert --rename --remove --package nvidia-glx --divert /usr/lib/nvidia/libwfb.so.xserver-xorg-core /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so Hva blir den tilsvarende kommandoen i Ubuntu 8.10? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Skulle da bli det samme det, hvis de ikke har rota rundt med hvordan ting gjøres da. Hvor var eksemplet fra? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Å. Får denne feilmeldingen, jeg: dpkg-divert: --remove needs a single argument Fant det her. Endret 14. mars 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Tips1: Ikke kjør kommandoer hvis du ikke har peiling på hva de gjør, og potensielle konsekvenser. I førstepost fjerner du en fil som du nå faktisk innser at du trenger. Hadde du bare flyttet den til en annen plass istedet hadde du kunne flyttet den tilbake. Uansett, det er mange måter å løse problemet ditt på. I GNU/Linux er reinnstalasjon praktisk talt aldri nødvendig, så lenge man vet hva man gjør. Du kan bruke dpkg -S /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so for å finne ut hvilken pakke som eier denne filen, og så reinnstalere denne pakken. Da bør du få inn "hardware drivers". Det er mulig du må bruke makt, dvs feks --force-yes med apt-get. Merk at dette kan seriøst fucke opp systemet ditt dersom du gjør noe feil. Du kan også slette symlinken du opprettet for å få inn nvidia driverene, hvis det er heller det du vil. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg prøvde faktisk å reinstallere pakken, og libwfb.so var i finne i mappen hvor den hørte hjemme, men jeg fikk det fortsatt ikke til å fungere. Men nå har jeg reinstallert. Reinstallert og lært en viktig lekse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå