Gå til innhold

Problemer med grafikkdriver i Ubuntu 8.10 - nullstilles ved omstart

Anbefalte innlegg

Hei!

Det hele begynte med at alle .avi-filene på PC-en ble avspilt med inverterte farger. Jeg fant en supporttråd hvor noen slet med noe lignende, og dette ble foreslått som en fix:

sudo rm /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so

sudo ln -s /usr/lib/nvidia/libwfb.so.xserver-xorg-core /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so

Vel, det fungerte ikke. Når jeg startet maskinen på nytt var grafikkdriveren deaktivert, og jeg måtte "revert to generic (default) drivers". Med det forsvant problemet med inverterte farger, men samtidig begynte de samme filene å "hakke" ved avspilling. Lyden fungerer fint, og det ser ut til å være synkront, men bildet flimrer veldig, som om avspillingsprogrammet rett og slett hopper over flere frames. Jeg gikk så inn i "Hardware Drivers"-menyen, og aktiverte "NVIDIA accelerated graphics driver (version 177) [Recommended]" og startet maskinen på nytt.

Men da fikk jeg samme feilmelding som ved forrige oppstart, og måtte igjen "revert to generic". Og under "Hardware Drivers" står det nå at en annen versjon av den anbefalte driveren er i bruk, men ingen 3D-effekter fungerer.

Skjermkortet er et GeForce 9300M GS.

Om noen kan hjelpe vil jeg være evig takknemlig.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøver nå å legge inn driveren manuelt, men jeg får beskjed om at jeg må avslutte "X server". Hvordan gjør jeg det?

Klikker ctrl+alt+backspace F1 og logger inn i terminalen. deretter skriver du "sudo killall gdm"

Da er du uten X.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Sikkert jeg som gjør noe galt her, men om jeg trykker ctrl-alt-backspace havner jeg jo på login-skjermen, og må logge på for å kunne åpne terminalen.

Men, uansett, det er ser ut til at problemet mitt er at filen libwfb.so er borte. Er det ikke mulig å erstatte den på noe vis?

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Ok, dette begynner bli irriterende.

Driverne i "Hardware Drivers" gir denne feilmeldingen: "failed to load /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so".

Når jeg laster ned driveren fra Nvidias nettsider og legger den inn manuelt får jeg denne feilmeldingen: "cannot create symlink /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so (file exists)"

Catch 22, jo!

Redd jeg blir nødt til å formatere. Hurra ...

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Tips1: Ikke kjør kommandoer hvis du ikke har peiling på hva de gjør, og potensielle konsekvenser.

I førstepost fjerner du en fil som du nå faktisk innser at du trenger. Hadde du bare flyttet den til en annen plass istedet hadde du kunne flyttet den tilbake.

Uansett, det er mange måter å løse problemet ditt på. I GNU/Linux er reinnstalasjon praktisk talt aldri nødvendig, så lenge man vet hva man gjør. :)

Du kan bruke dpkg -S /usr/lib/xorg/modules/libwfb.so for å finne ut hvilken pakke som eier denne filen, og så reinnstalere denne pakken. Da bør du få inn "hardware drivers". Det er mulig du må bruke makt, dvs feks --force-yes med apt-get. Merk at dette kan seriøst fucke opp systemet ditt dersom du gjør noe feil.

Du kan også slette symlinken du opprettet for å få inn nvidia driverene, hvis det er heller det du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...