Gå til innhold

Ny Mp3 spiller. Sony eller iPod Touch

Gjest Slettet+oiasdf79

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+oiasdf79

Heisann

Jeg har planer om å kjøpe meg ny Mp3-spiller i dag ettersom at jeg mistet min Samsung P2.

Det står nå mellom to spillere. Nemlig iPod Touch og Sony NWZ

Jeg falt egentlig for iPod'en ettersom at det er så mye man kan installere på den, og den store og gode skjermen, men så leste jeg artikelen til Amobil.no Hvor de blant annet skriver følgende:

Middelmådig lydkvalitet

Apples Ipod-serie har sjelden utmerket seg særlig innen lyd. Dette gjør heller ikke Touch. Når det er sagt vil den definitivt tilfredsstille manges krav.[...]Når vi byttet ut de medfølgende ørepluggene med Koss Portapro, steg lydkvaliteten flere hakk. Detaljer ivaretas i langt større grad, og vi får litt bedre dybde. Mellomregisterer er presist, men bassen virker til å vike litt for diskanten[...]Utfordres spilleren med et mer krevende hodesett, som et Sennheisers HD 600, kommer Touch litt til kort. Lyden mangler noe fylde og bassen er for forsiktig. Diskanten er presis, og mellomregisteret godkjent. Vi savner magien – det lille ekstra, og Touch vil nok ikke levere tilstrekkelig for lyd-entusiastene.

Dersom dette stemmer er jeg redd for at iPod'en ikke vil tilfredsstille mine krav. Jeg hører veldig mye på musikk og stiller til dels høye krav. Det er mest rock/metal det går i hos meg, vil dette ha noe å si? Spilleren vil hovedsaklig bli brukt sammen med AGK K518DJ.

På forhånd takk for hjelpen...:)

Freebird!...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ipod Touchen vil kanskje ikke gi deg like god lyd som din gamle p2, for den har vel såvidt jeg vet ganske godt lyd (?)

Sitter å hører på musikk på en ipod touch nå med AKG k518DJ og lyden er ikke topp for min del, jeg hører stor forskjell fra den og til min ipod 160gb som jeg synes leverer ok lyd. Skal du ha den beste lyden er vel sony et bedre valg, men så har du jo touchen med alt det ekstra ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Først og fremst må jeg bare råde deg til å holde deg langt unna amobil, kunnskapen deres når det gjelder lydspillere kan sammenliknes med å gå til bakeren for å fikse bilen. Noe som demonstreres godt i sitat ditt; først bruker de medfølgende propper, så bytter de til kanskje de minst nøytrale hodetelefonene i historien, og til slutt kjører de 300 ohms hodetelefoner direkte på spilleren.... Tilbake til bilmetaforen: Å dømme lyden ut fra medfølgende ørepropper er som å dømme levetiden til bilen ut fra hvor lenge drivstoffet som var med varer, å dømme ut fra portapro blir som å si at bilen går fort når den står i fri i nedoverbakke, og å dømme etter 300 ohms HD600 blir som å rakke ned på en personbil fordi den ikke klarer dra en 50 tonns semitrailer.

Nå er det forøvrig sant at touch sin lyd ikke er den beste, men poenget var at du bør se på tester der folka bak faktisk har en smule kunnskap om hva de driver med.

Anyways

De to spillerne du har valgt gir absolutt null mening da de er så vidt forskjellige. For igjen å bruke bilmetafor, du er ute etter et kjøretøy og ser på en bestemt modell motorsykkel og en bestemt modell personbil - normalt sett vet man om man vil ha bil eller motosykkel og velger modell deretter. Det indikerer at du ikke egentlig vet hva som finnes av spillere og bare har funnet to tilfeldige spillere basert på surfing. Anbefaler sterkt at du kommer med noen kriterier ( eksempler ) på hva du er ute etter, for det er fysisk umulig å si hvilken spiller som passer deg best uten å ha info om hva du skal bruke den til, i detalj.

K518DJ er forøvrig ganske low-fi hodetelefoner, skal du ha hopp i lydkvalitet så har du en tusenlapp eller to å gå opp i pris på hodetelefoner før du trenger bekymre deg om hvor lyden kommer fra. Gode hodetelefoner plugget i en middelmådig spiller gir mye bedrelyd enn middelmådige hodetelefoner plugget i en god spiller. Bruker selv Beyerdynamic DT770 og Sennheiser CX6 til henholdsvis 1700 og 1300 kr på en ipod touch, og det lyder veldig mye bedre enn om du stapper lavkvalitetshodetelefoner inn i spillere med bedre lyd.

Bottom line: velg spiller basert på brukskriterier, ikke malplassert overfokus på spillerens lydkvalitet, og bruk heller penger på noen skikkelige hodetelefoner hvis lyden ikke er god nok.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke noe om Sony'en, har aldri hørt den eller prøvd den så der kan jeg ikke si så mye. Touchen har jeg og kan si litt om hva jeg syntes om den.

Skal sies at jeg ikke er ekstremt opptatt av hvordan lyden er da jeg vanligvis bruker DT770 eller gode propper når jeg hører på. Men alt annet er genialt på Touchen. Det er en stor skjerm så hvis du skal se film, spille osv er dette ikke noe problem. Husker de første dagene jeg fikk den, klarte ikke legge den fra meg fordi det var så mye mer enn bare å høre på musikk man kan gjøre. Absolutt den mp3-spilleren jeg er mest fornøyd med av de jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Da har jeg kjøpt meg en touch, venter på å få lastet musikken min inn i iTunes. :) Takk for all hjelp...

Lenke til kommentar
Da har jeg kjøpt meg en touch, venter på å få lastet musikken min inn i iTunes. :) Takk for all hjelp...

ipod touch er alt for dyre spillere etter min mening når en tenker på hva de leverer, finnes spillere mye billigere som er mye enklere å bruke og slipper alle konverteringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Noe mange ikke skjønner er forskjellen på programstøtte og programmererstøtte. Spillere som P2/P3, S9, D2, den nye sonyen etc har mange fancy ikke-musikkrelaterte funksjoner og støtte for spill etc. Det de mangler er markedet og distribusjonsmuligheten som iphone og ipod touch har skapt. Nå er det ikke alle som trenger programmer etc, og for en dedikert lydspiller er ikke touch det beste valget, men samtidig er det ingen spillere som har en snøballs sjanse i helvete å matche programstøtten touch har hos utviklerne, uansett om de får SDK. Hver spiller har sine sterke sider og sine svake sider, og har enda til gode å finne noen som kan slå touch på ikke-musikkrelaterte underholdningsfunksjoner. Som sagt, mange som ikke trenger dem og da finnes det bedre utstyrte spillere for kun musikk.

Lenke til kommentar

Er ikke noe vits og spørre en gang. IPOD TOUCH er best :)

Eneste ulempe er at Apple er en gruppe infødte som tenker med rævva når de setter prisene sine. Og EQ'en er helt på trynet. Hvis du vil stille den kan du bare velge ferdig innstilte "grupper", men no point fordi det blir bare skurring og dritt av og stille på dette.

Ellers så er det tusen vis av ting du kan gjøre med touchen forholdt til andre mp3'er. Spessielt vis du kjøper nyeste updaten, men no point fordi det er jo tross alt Apple som lagde dritten så det koster sirka 500 kroner per oppdatering. Som kommer ganske ofte.

Så da går du hjem til Steve Jobs og burner en brun en på trappa hans og så stikekr du hjem og Jailbreaker podden :)

Så kan du mekke heftig mye med den. Kos deg !

Lenke til kommentar

Ipod er vel rimelig bra spillere, men altfor dyre i pris, får mye mer for pengene ved å kjøpe en billligere type spiller. Spillere til mye lavere priser er bedre på mange områder, fatter ikke at folk kjøper ipod jeg da, har prøvd, og det er bare tull med konvertering og greier bl.a...Spillere som f.eks onda er mye "kjekkere" spillere, og større skjerm som også er et pluss.

Endret av cyclo
Unødvendig quote
Lenke til kommentar
Det er vel ikke tilfeldigvis du som selger disse spillerene?..:)

Jo, det stemmer det, og derfor vet jeg hva jeg snakker om, veldig bra spillere, spesielt Onda-spilleren er jeg imponert over, knallbra lyd, knallbra bilde, og god stor 4.3 tommer berøringsskjerm bl.a, og den veier godt i hånda så du kjenner det er kvalitet. Bruker en slik selv. Ta en titt her : http://www.youtube.com/watch?v=gSWC1zzyZg4

Endret av hsvendse
Lenke til kommentar

Men samtidig som Apple sine priser ikke er fornuftige, fakitsk ville jeg kalt det er ran men jaja. Så leverer produktet heftig as, og den følelsen av kvalitet du får når du holder den halv tunge mp3'en i hånda. Og det at du faktisk kan gjøre så mye mer med en pod en med en hvem som helst annen spiller i plastikk og rosa finish :)

Og ikke minst at du kan sørfe på nett og også laste ned sanger direkte til podden uten og koble deg til en data eller no. Altså hvis du kommer på en fin sang så kan du bare ta op pådden fra lomma og laste den ned :)

Og en annet ting er at den er satt opp sånn at du kan streame fra youtube. Stor skjerm i forholdt til andre spillere som er bra når du skal se på film evt. Alle spill mulighetene.

Jo kunne sittet og ramsa opp i flere timer. Så tøtsjen er best etter min mening :p

Så sant du skal handle for en hundrings da og ender opp med en plastikk mp3 som veier 0,0000000001 kilo og er så lett og plastikk aktig at du faen meg spyr av den dårlige kvaliteten...men neida den var så lett at du ikke merka at du hadde den papir lingnede saken i handen at du mista den og den knuste i tusen knas..uff hadde det vært en tøtsj ville den funka fortsatt :)

Endret av zibiri
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Touchen er i og for seg ikke så altfor dyr. Mange sammenlikner den med feil spillere, tross alt er det nano som ligger nærmere mange spillere på markedet, og nano ligger innen en hundrelapp fra de nærmeste konkurrentene om du ikke teller plastikksøppel fra creative etc. Samsung P3 og Cowon S9 er de som ligger nærmest touch i form (fysisk størrelse, touchskjerm, skjermoppløsning/størrelse etc) og de koster mer samtidig som de fortsatt har radialt annerledes funksjonssett.

Nå skal jeg ikke forsvare alt apple gjør, men rett skal være rett. Slik jeg ser det er touch mer en bærbar underholdningsmaskin enn en dedikert lydspiller, da selve lyddelen ikke kan hamle opp med veldig mye på markedet. Dette fører til at touch selger veldig godt da den er perfekt for mainstream-konsumenter mens de litt mer hardnakkede lydspillerfanatikerne kaller det søppel fordi "spill og programmer ikke hører hjemme på en mp3 spiller".

Resultatet er innlegg ala zibiri sitt her oppe som egentlig kun fortjener facepalm: to eller flere parter som sitter og krangler om hvem som har "størst tiss", eller i dette tilfelelt hvem sin mp3 spiller som er best. Det finnes ingen mp3 spiller som er "best". Å kalle noe best krever at du har objektivt grunnlag for å kalle det best, noe som igjen krever evaluering basert på et sett med kriterier for hva som er viktig, og forskjellige personer prioriterer forskjellige funksjoner. Selv bruker jeg spilleren veldig lite til musikk; på jobb og buss hører jeg på lydbøker eller podcaster, det hender jeg spiller, ser på videopodcaster og bruker også ofte ereader programmet for å lese ebøker. Touch passer derfor perfekt fordi mange av de funksjonene finnes ikke eller er veldig dårlige på andre spillere. Er ikke dermed sagt at jeg hopper opp og ned og skriker "IPOD TOUCH er best" eller "Jeg vil anbefale Ipod Touch" til en person som jeg ikke har den fjerneste anelse om bruksmønsteret til. Slik opplegg kan best sammenliknes med en lege som diagnoserer pasienten før han hører symptomene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...