HoaXed Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Hei, Jeg har en Toyota Carnia 94' modell 1,6l. I går fikk jeg en varsellampe som indikerte feil på motorens elektriske system. Jeg kjørte da te snapdrive som konstanterte at det var omdreiningsføleren som var gåån. Han ga litt uklare beskjeder om det faktisk er mulig æå kjøre bilen med denne gåån. Er dette noe problem? Jeg har en service på bilen den 15 april altså om en måned hvor jeg kunne ta denne delen samtidig og bare betale for delen (600-700,-) Er det mulig å skifte den sjøl, og hvor mye koster den egentlig? Håper noen kan svare om jeg faktisk kan kjøre bilen en måned te uten at den havarerer. Det bør nevnes at registerremma nå har gått 100 000 og det er den jeg skal bytte... Takk! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Den sensoren brukes f.eks til å styre tenningstidspunkt (regner med at en 94-mod ikke har mekanisk/vakumstyrt tenningsystem), så jeg vil ikke anbefale å kjøre så mye med den dersom den ikke fungerer. Feil tenningstidspunkt KAN gjøre mye skade både på motoren og på eksos (lamdasonde og katalysator). Hvor enkelt det er å skiften den avhenger av hvor den står på den aktuelle motoren. Sansynligvis ikke store tingen å bytte. Endret 14. mars 2009 av gxi Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 hmm.. En motor skal i utgangspunktet stoppe når denne føleren ryker. Utifra "lærebøkene" skal både bensin og gnist kobles ut når man mister signalet fra den føleren. Når man tar kompresjonstest kobler man ofte bort den føleren for og være sikker på at det ikke kommer bensin/gnist. Noen biler er også levert med omdreingsføler på kamakselen. Hvis denne ryker kommer ofte feilkoden på veivføleren av en eller annen grunn. Som regel pleier bilen og bli tungstartet og litt fuskete hvis kamføleren ryker. Biler med både veiv og kam føler kan også få mye tull med feilkoder pga kjedet/reima strekker seg. Tungstartet, fuskete og feilkoder er typisk tegn på en motor med strekt kjede/reim. Tror uansett ikke dette er noe tema på en gammel toyota. Aldri hørt om. Tror ikke du har noen kam føler i det hele tatt. Jeg vet ikke hvordan de kom fram til denne feilen, men det hadde vært gøy og visst hvordan de sjekka det. På en veivføler er min erfaring enten eller. Enten funker det eller så funker det ikke. En halv defekt veivføler tror jeg vil gi MYE motorfusk noe du ville merka godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå