Gå til innhold

Se 1080p filmer på en Dell 3007wfp-hc ?

Artur P.

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en skjerm som skal brukes til gaming og hd film og noe musikklaging med resaon.

Har mulighet til å kjøpe en brukt dell 3007wfp-hc med nativ 2560x1600 oppløsning.

Er ikke sikker på hvordan 1080p film vises på den. Vil 1080p vises mindre på den , eller er det mulighet å skalere bildet fra mitt ati 3870 skjermkort software?

Endret av Zolram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kjører film via pcen vil du få fullskjerm, de fleste avspillere støtte også å vise i native oppløsning om du foretrekker det. Jeg mener også å huske at om du kobler til en 1080 kilde, at du kan velge på skjermen at den skal skalere eller ha lite vindu i midten.

Lenke til kommentar

Det siste flimzes nevner stemmer ikke for gitt skjerm. Kun ett fåtall av 30"-ere med slik oppløsning skalerer selv. Dette har ingenting å si såfremt man kobler til en pc. Skal du bruke dvd-spiller, spillkonsoll, tvdekoder eller lignende kilder så vil du kun få oppløsningen som enheten støtter, 1:1 vist på skjermen med svart ramme.

Bruker du kun pc, så velger man hvordan det skal gjøres med grafikkortkontrollpanelet. Til filmbruk er det greit å la programmet du spiller av videoen med skalere opp til 2560x1600. Alt av 720p får man faktisk skalert perfekt 1:2 ved en slik 30" - siden 2560 / 2 = 1280.

Selv sitter jeg forran en apple 30" med nøyaktig samme panel, og annbefaler den opplevelsen. 30" 2560x1600 er FANTASTISK.

Lenke til kommentar
Det siste flimzes nevner stemmer ikke for gitt skjerm. Kun ett fåtall av 30"-ere med slik oppløsning skalerer selv. Dette har ingenting å si såfremt man kobler til en pc. Skal du bruke dvd-spiller, spillkonsoll, tvdekoder eller lignende kilder så vil du kun få oppløsningen som enheten støtter, 1:1 vist på skjermen med svart ramme.

Bruker du kun pc, så velger man hvordan det skal gjøres med grafikkortkontrollpanelet. Til filmbruk er det greit å la programmet du spiller av videoen med skalere opp til 2560x1600. Alt av 720p får man faktisk skalert perfekt 1:2 ved en slik 30" - siden 2560 / 2 = 1280.

Selv sitter jeg forran en apple 30" med nøyaktig samme panel, og annbefaler den opplevelsen. 30" 2560x1600 er FANTASTISK.

Sikker på at 3007 ikke støtter dette? Hmm.. Jaja, 2407 støtter det i hvertfall.

Lenke til kommentar
Bruk i ikke-optimale oppløsninger

Skjermen støtter et fåtall ikke-optimale oppløsninger. Blant disse er 1600 x 900 og 1280 x 800 og et par andre. Uten Dual Link DVI-kompatibelt skjermkort og kabel vil ikke skjermen klare høyere oppløsning enn 1280 x 800. Da kan man spare mye penger på å kjøpe en billig LCD-TV i stedet.

Dermed må det investeres i et skjermkort i toppklassen, som takler den ekstreme oppløsningen (f.eks. basert på GeForce 7800 GTX eller Radeon X1900), og det er liten vits å bruke noe annet enn optimal oppløsning.

Vi testet 1600 x 900, som er første skritt ned fra 2560 x 1600, og det var rett og slett ubehagelig smått, om enn skarpt og fint. Vi gruer oss til å gå tilbake til den lille 20-tommeren vår...

Sitat fra hw.no sin test.

Det hørtes da fryktelig fryktelig merkelig ut at skjermen ikke skulle klare mer enn 1280*800 ved bruk av ikke dual-link kabel? :hmm:

Lenke til kommentar
Oppskalering til 2560x1600 er meget krevende. Husk at det er snakk om nærmere 8gbit/s rå data.

Det er kun 1280x800 som gir godt resultat av de oppløsningene 3007wfp-hc støtter som ikke er native.

Den støtter flere høyere oppløsninger, men hvorfor skulle den kreve dual-dvi kabler for å vise 1920*1200?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...