Duvuduvukulu Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Bemmy Ungdomsbedrift Hei, folkens. Jeg trenger kritikk, synspunkter, ideer og hjelp til nettsiden for vår ungdomsbedrift (UB), Bemmy (link overfor). Til opplysning har jeg gått et fag som heter Web Page Design på High School i USA - derfor koder jeg i lang, tung, utdatert og kritikkverdig kjedelig HTML. Jeg har dessverre ikke kunnskap til å holde på med CSS osv., så derfor ble det sånn, med tanke på at bedriften ikke har råd til å leie inn webbyråer til å gjøre dette for oss. Jeg har prøvd så godt jeg kan, men er langt ifra fornøyd. Litt om hvordan jeg valgte å designe siden utifra min kunnskap: Jeg vil kjøre på enkel og lett-leselig design som krevde få klikk og lite lesing for å finne poenget med siden/bedriften/produktet. I hvor stor grad jeg har greid det er opp til dere å bedømme, men jeg føler ikke at jeg har truffet spikeren på hodet akkurat. Fargene ble litt tilfeldig valgt, men det er lagt fokus på anonyme farger, bortsett fra ett (lysegrønt/spygrønt, om du vil) som får fram litt dybde i siden. Jeg vet ikke hvordan man lager en artikkel-vennlig side, så det blir begrenset med nyheter med den metoden som er blitt brukt på å lage denne nettsiden. Det er vel det jeg har å si. Ungdomsbedriften vant forøvrig fylkesmessa i Hedmark og skal til Nasjonal Messe for Ungdomsbedrifter på Gardermoen 23.-24. april for å kjempe om en plass i EM mot 18 andre bedrifter fra sine respektive fylker. Og for all del - er det noen som kunne tenkt seg å designe en nettside for oss (Bemmy UB), så er det bare å kaste seg over tastaturet eller telefonen og ta kontakt med oss, fortrinnsvis meg (kontaktinformasjon på bemmy.org). Kan garantere så mye som at du vil bli referert på stand og selfølgelig nettsiden, som før, under og etter NM for UB vil bli besøkt av relative statlige departementer, jury i klassen "beste nettside", mange kunder, og sannynligvis toppledere fra næringslivet som vil delta på arrangementet. Men først og fremst. Kristikk på Bemmy UBs nettsider! Endret 14. mars 2009 av Duvuduvukulu Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Hei. Her var det litt å ta tak i. Aller først synes jeg bakgrunnen du har valgt skjærer i øyene med tanke på resten av siden.Hva med litt skygge for å få litt "dybde"? Den grønne fargen i kontakt og fakta boksene er grusom. Bytt umiddelbart, klarer ikke å lese den hvite teksten. Velg en mørkere bakgrunnsfarge (eller tekst), så kontrasten ikke blir for stor. Bytt også kanskje fargen på lenkene (menyen), samme kontrast problemet. Logoen er grei, men hadde kanskje tonet ned den grønne "glow" effekter rundt teksten. Teksten "Ungdoms bedrift" burde du også kanskje gjøre tydeligere. Typografien var det i så måte ikke noe å utsette på, oversiktlig og bra. Endret 14. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Duvuduvukulu Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Tusen takk for svar og tips, roberteh. Hva vil du si om HTML-kodinga? Hvilket alternativ til tables kan jeg bruke for å plassere elementene der jeg vil? Det som er litt vanskelig med den grønnfargen er at det er "signatur"-fargen på all markedsføringsartikler bedriften har produsert - som flyers, presentasjoner, stand osv. Jeg driver og vurderer å bruke < div> med float for å plassere elementer og bruke et sentrert bilde som bakgrunn, hvis du skjønnr hva jeg mener. Men jeg skal følge rådene dine, roberteh. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Som du selv sier, er #div, en mulighet. Dette programmeres i CSS filen til dokumentet og ikke selve dokumentet. Eksempel; <div id="content">Her er innholdet</div> Kan se slik ut i CSS filen; #content{ background-image: url('gfx/her_er_bakgrunnsbildet.jpg'); background-repeat:no-repeat; width:500px; height:500px; margin:auto; float:auto; } Om du ikke har benyttet denne type programmering før kan det være mye å sette seg inn i. Det er ikke noe i veien for å bruker <table> slik du gjør i dag, det viktigste er at dere får frem budskapet. Anbefaler heller og ta tak i design elementene, før du eventuelt omprogrammerer siden. Endret 14. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Enig i alt som roberteh har sagt. I tillegg så syns jeg kanskje teksten inne i faktaboksene blir et hakk for liten, og derfor anstrengende å lese, sammtidig som den blir litt knept inn i kanten. Edit: Skriveleif... Endret 14. mars 2009 av Bakke Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 I tillegg så syns jeg kanskje teksten inne i faktaboksene blir et hakk for liten, og derfor anstrengende å lese, samtidig som den blir litt knept inn i kanten. En liten margin hadde gjort seg. Lenke til kommentar
Jonta Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 1: .org? OK.. 2: Title sier ikke en dritt om hva det er, akkurat som URL 3: Hjelm? Så hvorfor er ikke det med i header? 4: Skrivefeil 5: Gjør e-postadresse klikkbar (for høyreklikk -> Copy Email Adress) 6: Skai? Hva er det for noe? 7: Kronglete skriving på Produkt 8: Jeg vil vite omtrentlig pris på produktet 9: Jeg trenger ikke å se beinene deres på bildet 10: her! Unødvendig utropstegn som trekker ned inntrykket 11: Kalendersystemet er.. ulogisk 12: Ser ikke at lenkene til samarbeidspartnere er klikkbare gitt 13: Copyright? Nei. Det er ikke bare amerikansk, men unødvendig. 14: HEADER! Den er jo ikke klikkbar for å føre tilbake til hovedsiden jo! Lenke til kommentar
Duvuduvukulu Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 1: .org? OK.. Ingen andre på det domenet ledig. Og vi er fortsatt en organisasjon. 2: Title sier ikke en dritt om hva det er, akkurat som URL Dette er jeg klar over, men jeg veit rett og slett ikke hvordan jeg skal få til å endre det. Title er egentlig "Bemmy UB - Utvikler og produsent av hjelmpose 3: Hjelm? Så hvorfor er ikke det med i header? Hvorfor skal det være med i header? Har VG en avis i headeren? Og vi produserer heller ikke hjelmer, men en pose til hjelmen - derav avtrykket av skai. 4: Skrivefeil Hvor? Endres fortløpende ; ) 5: Gjør e-postadresse klikkbar (for høyreklikk -> Copy Email Adress) Jeg bruker mailto . Er det en annen kode jeg kan bruke, så er det bare å slenge innpå. I det heletatt hvis du vet hvordan jeg kan lage et kontaktskjema, hadde det vært utmerket! 6: Skai? Hva er det for noe? Det er et stoff. Mer detaljert en skinnetterligning. Brukes blant annet i biler. 7: Kronglete skriving på Produkt Vanskelig for meg å se helt, men all informasjon om hva det er og hva det brukes til står der. Men takk for tipset. Skal ta meg selv i nakkskinnet og gå i gjennom på nytt. 8: Jeg vil vite omtrentlig pris på produktet Det blir oppdatert så snart avtalen med Sport1 er i havn. Det skulle kanskje vært informert. 9: Jeg trenger ikke å se beinene deres på bildet Du trenger ikke, men hvis bildet blir skallert, så vil det se usymetrisk ut (om man kan bruke det ordet) og posen kommer enda mer ut fra senter av bildet. 10: her! Unødvendig utropstegn som trekker ned inntrykket Fjernes til neste design. 11: Kalendersystemet er.. ulogisk Kalendersystemet kommer til å bli fjernet. Det er nesten ikke behov for det. Lignende informasjon vil komme på forsiden. 12: Ser ikke at lenkene til samarbeidspartnere er klikkbare gitt Nei, det er heller ikke nødvendig. Er du nysjerrig kan du alltids prøve. Referanse-siden vil bli fjernet, og i stedet vil det komme logoer i nedre del av siden. Disse vil IKKE være klikkbare, men det vil finnes linker til sponsorer rundt om på siden der de er relevante. Vi forholder oss til de avtalene vi har, og der står det ingenting om at det skal være klikkbart. 13: Copyright? Nei. Det er ikke bare amerikansk, men unødvendig. Hehe, så er jeg opplært i USA også. Tragisk, ja... neida, men det fjernes etterhvert. 14: HEADER! Den er jo ikke klikkbar for å føre tilbake til hovedsiden jo! Det kan jeg endre på nåværende design, men blir ikke mulig på neste. Vi får se. Tusen takk for kritikk, Jonta. Veldig behjelpende! : ) Lenke til kommentar
Jonta Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 1: .org? OK..Ingen andre på det domenet ledig. Og vi er fortsatt en organisasjon. Fortsatt forklarer det ikke hva hele greia er. 2: Title sier ikke en dritt om hva det er, akkurat som URLDette er jeg klar over, men jeg veit rett og slett ikke hvordan jeg skal få til å endre det. Title er egentlig "Bemmy UB - Utvikler og produsent av hjelmpose Dette er da grunnleggende i webdesign? Er i <head><title>Tittelen der du beskriver siden delvis for å få bedre SEO</title></head> 3: Hjelm? Så hvorfor er ikke det med i header?Hvorfor skal det være med i header? Har VG en avis i headeren? Og vi produserer heller ikke hjelmer, men en pose til hjelmen - derav avtrykket av skai. Nei, VG har ikke avis i header, men de er såpass kjente at de ikke trenger, og man ser også ganske fort at det er en nyhetsside. 4: SkrivefeilHvor? Endres fortløpende ; ) Har for tiden lite lyst til å rette det opp. Er bare å smekke det inn i et tekstbehandlingsprogram. 5: Gjør e-postadresse klikkbar (for høyreklikk -> Copy Email Adress)Jeg bruker mailto . Er det en annen kode jeg kan bruke, så er det bare å slenge innpå. I det heletatt hvis du vet hvordan jeg kan lage et kontaktskjema, hadde det vært utmerket! mailto funker det. Men det ser ikke ut til at du brukte det (ikke nå heller?) 6: Skai? Hva er det for noe?Det er et stoff. Mer detaljert en skinnetterligning. Brukes blant annet i biler. *sukk*. _Jeg_ er ikke interessert. Du skal ha det på websiden din. 9: Jeg trenger ikke å se beinene deres på bildetDu trenger ikke, men hvis bildet blir skallert, så vil det se usymetrisk ut (om man kan bruke det ordet) og posen kommer enda mer ut fra senter av bildet. Så ta et nytt bilde. Her er alt lite, i stedet for at det viktige er stort. 12: Ser ikke at lenkene til samarbeidspartnere er klikkbare gittNei, det er heller ikke nødvendig. Er du nysjerrig kan du alltids prøve. Tullshit! Det var et ganske så dumtklingende utsagn du. Du skal gjøre det lett for brukeren, ikke kryptisk og lett for deg selv.Referanse-siden vil bli fjernet, og i stedet vil det komme logoer i nedre del av siden. Disse vil IKKE være klikkbare, men det vil finnes linker til sponsorer rundt om på siden der de er relevante. Vi forholder oss til de avtalene vi har, og der står det ingenting om at det skal være klikkbart.Dere vil kunne blidgjøre sponsorene på en enkel måte ved å gjøre dem klikkbare. I tillegg blir brukeren gladere. Du må forstå at det er mye lettere for en bruker å trykke på et bilde enn tekst. Det har kun med størrelse å gjøre. Det du skriver her er ikke en bjørnetjeneste engang. Det er bare dumt (om du ikke har bedre argumenter da) 13: Copyright? Nei. Det er ikke bare amerikansk, men unødvendig.Hehe, så er jeg opplært i USA også. Tragisk, ja... neida, men det fjernes etterhvert. Det er fortsatt unødvendig, men hey det er jo USA da.. heh, etterhvert faktisk.Tusen takk for kritikk, Jonta. Veldig behjelpende! : )Joa, klart det. Vil du ha kritikk på ny også? (Sikkert ryddigere med ny tråd) Lenke til kommentar
Duvuduvukulu Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Først og fremst, Jonta - det er et par-tre ting jeg er veldig uenig med deg i. Men igjen takker jeg for den kritikken du har kommet med. Sponsorlogoene kommer jeg ikke til å endre, og linkene til samarbeidspartnere kommer der vi faktisk ser det som nødvendig. Bilder vil det bli tatt og oppdatert med på sida utover uka. Det er fryktelig mye å gjøre nå, så det kan ta litt tid. Men Title må jeg ha hjelp til. Det er skrevet nøyaktig med head title - title head, som du skrev det. Men det dukker fortsatt ikke opp i nettleseren. Forresten... e-postene har jeg fiksa opp i. Hva synes du rent generelt om den nye layouten? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg synes den var bedre, til tross for at det forsatt er et par ting å utsette på den. Lenke til kommentar
Duvuduvukulu Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Bring it on, roberteh! hehe. Bedre bilder blir det i løpet av uka. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Aller først føler jeg behov for å uttale at undertegnede er ikke så kritisk som andre. Fremlegger også eventuelt kritikk på en høflig måte, det synes jeg tar seg bedre ut. Poenget med kategorien er å komme med objektiv kritikk som kan bedre hjemmesidene. Men så. Den "glow" effekten rundt hoved rammen, bør tones ned, da den blir litt sterk for min smak (sett ned opacity). Burde du bytte farge på tekst? Jeg synes en bedre kontrast hadde gjort seg. Prøvd med hvit farge på teksten? Logoer til eventuelle samarbeidspartnerne er viktig, men føler de mulig blir litt for "tydelige", prøvd med en mørkere farge på logoene? Bildet av biker gutta var stilig. Hvorfor ikke fremhever det mer? Siden er langt ryddigere og bedre en den forrige versjonen. Bra! Endret 16. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Jonta Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Først og fremst, Jonta - det er et par-tre ting jeg er veldig uenig med deg i. Men igjen takker jeg for den kritikken du har kommet med.Hva er du uenig i? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg kommer ikke inn på nettsiden din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå