Gå til innhold

Er denne disken 750GB eller 698?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en 750GB disk.

Rå datakapasitet er 7,5x10^14 bytes

Formattert kapasitet er oppgitt som 2^n bytes, pluss at noe av plassen går tapt til filtabell og sånt.

Jeg husker også jeg irriterte meg grovt over at det blir oppgitt en annen kapasitet enn det du ser når du har formattert, men det er bare å akseptere og leve med.

Lenke til kommentar

Den er på 750GB!

Grunnen til at den viser 698 er fordi det er uenighet mellom Harddisk produsentene og software produsenten, i dette tilfelle windows hvordan 1 kilobyte skal leses. Harddisk produsentene leser 1 kilobyte som 1000, mens eksempel Windows leser 1 kilobyte som 1024. Dette føre til at det vises omtrent 5% mindre kapasitet i Windows enn hva Harddisk produsenten opplyser. Jo større lagringskapasitet, jo større vil forskjellen virke.

 

Her er en meget god forklaring på dette "fenomenet"

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?loca...000dd04090aRCRD

Lenke til kommentar

En morsom konsekven av det Svenni refererer til her er når folk skal lage en partisjon, og bestemmer seg for: "jeg vil ha en 100GB partisjon fordi det er et fint og rundt tall!", så skriver de 100.000 MB som partisjonstørrelse, og når partisjonen er formatert og de trykker egenskaper så finner de ut at det faktisk bare er 97,66GB.

Derfor velger jeg alltid 1024x[ønsket anntall GB), og får fine partisjoner på f.eks 100.0GB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...