Øyjor'n Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg skal til Berlin en tur i mai, og jobber nå litt får å få penger til litt nytt utstyr til å ta med på turen. Utstyrsliste fåreløpig: Nikon D60 Nikon 18-55mm VR Nikon 55-200mm VR Nikon SB-400 Jeg spør da om jeg burde kjøpe meg nytt objektiv, eller en SB-800? Jeg har veldig lyst å kjøbe meg 50mm ƒ/1.8 fastobjektiv, siden det er såpass billig som det er, bare for å teste det, men så er det jo de fordømte pengene igjen..! Budsjettet mitt er ikke på det beste, men satser på å få låne litt. Jeg har vel egentli siktet meg mest inn på SB-800en, siden jeg har såpass all-round objektiv sett, og blitzen jeg har er relativt kjedelig. Noen som har tips til hva jeg burde velge? Å, hvis valgt objektiv, hvilket? Mvh Øyjor'n Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Enten AF-S 35mm f/1.8 eller Sigma 30mm 1.4 eller SB-800. Om du får tak i SB-800 er det fint - den har egentlig gått ut av produksjon, men er ekstremt bra. Mange steder får du den billig fordi de tømmer lagrene for å fylle på med 900. Om det er objektiv eller blits du egentlig trenger avhenger av hva du fotograferer og hvordan du fotograferer det. Rent personlig hadde jeg prioritert blits - og kunnskaper om bruken av den. Hvis du har en 800 og en 400 kan du fjernstyre SB-800 og bruke 400 som utfyllingslys, for eksempel. Da har du gode muligheter for portretter. Når det gjelder lyssterk fastoptikk er det enten Nikon 35mm 1.8 eller Sigma 30mm 1.4 som gjelder. Er du på stramt budsjett tyder alt på at førstnevnte gir mye for penga. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Jeg skal til Berlin en tur i mai, og jobber nå litt får å få penger til litt nytt utstyr til å ta med på turen. Utstyrsliste fåreløpig: Nikon D60 Nikon 18-55mm VR Nikon 55-200mm VR Nikon SB-400 Jeg spør da om jeg burde kjøpe meg nytt objektiv, eller en SB-800? Jeg har veldig lyst å kjøbe meg 50mm ƒ/1.8 fastobjektiv, siden det er såpass billig som det er, bare for å teste det, men så er det jo de fordømte pengene igjen..! Budsjettet mitt er ikke på det beste, men satser på å få låne litt. Jeg har vel egentli siktet meg mest inn på SB-800en, siden jeg har såpass all-round objektiv sett, og blitzen jeg har er relativt kjedelig. Noen som har tips til hva jeg burde velge? Å, hvis valgt objektiv, hvilket? Mvh Øyjor'n Du er klar over at du ikke får Autofocus på 50 1.8? Endret 14. mars 2009 av onslow123 Lenke til kommentar
Cax Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Jeg tror nok jeg selv ville prioritert mer lyssterk optikk fremfor mer blits, men jeg tenker om blits at målet er å bruke det på lavest mulig styrke for å plukke opp så mye som mulig av det andre lyset. Så, jeg ville kjøpt Sigma 30/1.4 eller Tamron 17-50/2.8, men da mister du stabiliseringen :| Edit: det er sant, glemte den nye Nikon 35/1.8, som sikkert er knall. Gledelig at de ser at folk som bruker mindre-enn-35mm-formater også liker fast optikk. Endret 14. mars 2009 av Cax Lenke til kommentar
TomKonto Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 50 mm 1,8 blir "for trang" (50x1,5=75mm)som lystterkt "normalobjektiv" dessuten får du som nevnt over ikke autofukus på D60 med dette objektivet. Et langt beder valg er den nye 35mm 1,8 som har fokusmotor og som vil oppføre seg som et klassisk "normalobjektiv" på dette kameraet. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Øyjor'n. -Siden du nå spør ut i luften om andres mening, drister jeg meg til å si: Jeg synes at du har (mer enn) nok utstyr for å dra til Berlin. -Jeg tror pengene gjør mer nytte for seg i reisekassen. Det finnes knapt noe kjipere enn å være på tur og ikke å ha råd til å gjøre det man har lyst til å gjøre. -Gjør noe morro med pengene,- og la gjerne kameraet bli med, for det kan bli gode minner og fine bilder av sånt. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 50mm f/1.8 er et fint objektiv, og du kan få det brukt for 600,- Det er ikke på f/1.8 trivielt å fokusere manuelt, selv om du får fokusbekreftelse i søkeren. Jeg har D40 og bruker nesten utelukkende manuell fokus fastoptikk og trives med det, men jeg visste hva jeg gikk til(bake til). Prøv å få låne et objektiv noen dager. Basert på hva du har fra før, så vil jeg støtte forslaget over her om nye Nikon AF-S 35mm f/1.8. For rett i overkant av 2000,- får du et objektiv som kan komme til å bli en favoritt i mange år. Hvis du ikke blir glad i det, så har du ikke kastet bort mye penger. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Hvis du har en 800 og en 400 kan du fjernstyre SB-800 og bruke 400 som utfyllingslys, for eksempel. Da har du gode muligheter for portretter. Nei. D60 støtter ikke innebygget trådløs kommunikasjon. Enda en grunn til å hoppe til D90 eller D300 Du er klar over at du ikke får Autofocus på 50 1.8? Fullt klar over det. Øyjor'n. -Siden du nå spør ut i luften om andres mening, drister jeg meg til å si: Jeg synes at du har (mer enn) nok utstyr for å dra til Berlin. -Jeg tror pengene gjør mer nytte for seg i reisekassen. Det finnes knapt noe kjipere enn å være på tur og ikke å ha råd til å gjøre det man har lyst til å gjøre. -Gjør noe morro med pengene,- og la gjerne kameraet bli med, for det kan bli gode minner og fine bilder av sånt. Trengs ikke. I og med at dette er med klassen, har vi samlet inn i overkant av 200.000kr, som vi skal bruke i løpet av 5 dager på 24 elever, så inngangsbilletter, og slikt er ikke nødvendig å spare til. Samt at jeg har spart opp en god del til litt forskjellig. Har overaskende nok ikke hørt, eller sett noe om det nye Nikon sitt 35mm, men skal sjekke det ut. Takk for tips, og kom gjerne med fler! Øyjor'n Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Hvis du har en 800 og en 400 kan du fjernstyre SB-800 og bruke 400 som utfyllingslys, for eksempel. Da har du gode muligheter for portretter. Nei. D60 støtter ikke innebygget trådløs kommunikasjon. Enda en grunn til å hoppe til D90 eller D300 SU-4 og drit i automatikken. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Hvis du har en 800 og en 400 kan du fjernstyre SB-800 og bruke 400 som utfyllingslys, for eksempel. Da har du gode muligheter for portretter. Nei. D60 støtter ikke innebygget trådløs kommunikasjon. Enda en grunn til å hoppe til D90 eller D300 SU-4 og drit i automatikken. Hva er det? Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Så vidt jeg skjønner er SU-4 en enhet for fjernstyring av Nikons (eldre?) blitser. Jeg forstår det slik at man kobler en blits til SU-4 som på signal fra hovedblits (eller innebygget?) fyrer av den tilkoblede blitsen. Det jeg ikke har funnet ut er om man får iTTL-funksjonalitet om man bruker en moderne Nikon-blits (med mastermodus?) eller har et kamera med innebygget blits som støtter masterfunksjon. Eksempel: Kan jeg få samme funksjonalitet med f. eks D300 med SU-4 og SB400 som med SB600? Får man automatikk overhodet med D40/D60 og SU-4? Håper noen kan kaste litt lys over dette. -Lazy Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 I din situasjon ville jeg helt klart kjøpt 35/1.8. Du har allerede en brukbar blits, men ingen lyssterke objektiver - så jeg tror du vil få mye mer fotoglede av objektivet enn blitsen. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Evt nye AF-S 50mm f/1.4 (gir AF med D60) hvis du vil ha noe lengre enn 35mm f/1.8. Francis Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Så vidt jeg skjønner er SU-4 en enhet for fjernstyring av Nikons (eldre?) blitser. Jeg forstår det slik at man kobler en blits til SU-4 som på signal fra hovedblits (eller innebygget?) fyrer av den tilkoblede blitsen. Det jeg ikke har funnet ut er om man får iTTL-funksjonalitet om man bruker en moderne Nikon-blits (med mastermodus?) eller har et kamera med innebygget blits som støtter masterfunksjon.Eksempel: Kan jeg få samme funksjonalitet med f. eks D300 med SU-4 og SB400 som med SB600? Får man automatikk overhodet med D40/D60 og SU-4? Håper noen kan kaste litt lys over dette. -Lazy Den gamle SU-4-enheten er det neppe så veldig mange som bruker lenger. Veit ikke hvordan den funker med moderne utstyr, den ble i sin tid lagd for AF-filmkameraer og SB-2X-blitser. Men SB-800 har en innebygd optisk slave som aktiveres når man setter blitsen i SU-4-modus. Litt teit navn, siden det har nokså lite å gjøre med enheten SU-4. Denne slaven gjør at blitsen fyres av når den registrer en annen blits, feks en poppopp-blits eller SB-400 (i manuell modus for å unngå TTL-forhåndsblink). Sensoren er overraskende god, bedre enn veldig mange eksterne man plugger i blitsen. Den bør brukes for alt den er verdt. Men om dette er relevant i det hele tatt avhenger av hva slags fotografering man bedriver. For generelt bruk er nok en 35/1.8 nyttigere. Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Takk for oppklaringen, Koffein. Enig i din konklusjon. 35/1.8 er et snadderobjektiv til prisen. -Lazy Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Nå fikk jeg enda et objektiv å tygge på... 50mm f/1.4 til Nikon. Visste ikke det var kommet ut. Noen som har gode/dårlige erfaringer ved dette objektivet? Det er ca. 1000kr dyrere, men det ser ut som om det har litt finere bokeh, noe jeg henger meg litt opp i. Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Jeg synes ofte det er sånn at der man trenger lyssterk optikk blir det ofte litt trangt med 50mm (på crop) så min anbefaling er å satse på 35mm (=normal) først og så vurdere om du har behov for enda et lyssterkt objektiv med litt lenger brennvidde. Det har jo også vært spekulert på om Nikon kommer med en AF-S vesjon av sin meget gode 85mm/1.8. Jeg håper det, føler det ville være en perfekt makker til 35mm. Nå er det selvsagt ingen fasit her, vi har alle våre ulike vaner og preferanser. Et tips kan være å gå rundt med kitzoomen din et par dager og bare skyte på 35mm. Oppsøk forskjellige fotosituasjoner som ligner det du ser for deg du kan havne i. Gjenta så med 50mm. Kanskje det kan gi deg en ide om hva som vil funke best for deg? -Lazy Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Tusen takk for svare Lazy. Skal til Vier i helgen, så skal teste ut litt da! Takker for svar! Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Bare hyggelig det, veit du Kom gjerne tilbake med et par linjer om hva du bestemmer deg for og hvorfor du tok akkurat det valget. -Lazy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå