Stubba Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hei! Jeg skal ta jegerprøven nå snart, har ikke begynt på kurset ennå men starter nå til onsdag! Noen som har noen tips om hva jeg må gjøre? hva jeg burde lese EKSTRA godt på? på forhånd takk Mvh: Daniel Stubsveen Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Pass på at artskunnskapen sitter, og at generelle regler om jakt (for eks. jakting fra båt eller andre kjøretøy) sitter. Lykke til. Lenke til kommentar
douchebag Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Er en god del som sliter med fugl, selv syntes jeg kanskje den delen var lettest siden faren min jobber med fugl og er med i ornitologisk forening eller åssen det pokker staves. Bla litt på dem, og hvis man får spørsmål om noe er forsvarlig, så nei, det er aldri det Lenke til kommentar
Arne Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Også lurt å skaffe seg en oversikt over hva man kan skyte med hva. Klassisk spørsmål er f.eks. hva man kan skyte med .22LR. Lenke til kommentar
BlueDevil Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hvis de som holder kurster er passe habile vil de også nevne en del du skal passe på å kunne. Atrskunnskap er nok ikke så vanskelig, det er bare å ha noen knagger å henge de på Lenke til kommentar
Arne Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 I mitt tilfelle ble vi fortalt hvilke spørsmål som "godt kunne tenkes å komme på prøven". Stemte forøvrig ganske bra... Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 OKei, da vet jeg litt om hva jeg skal lese EKSTRA godt på i hvertfall! Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Mikkel_Ellingsen Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hvis du fortsatt lurer, så kan jeg kanskje gi deg noen tips. Selv tok jeg eksamen og besto forrige uke;) Eksamen er delt inn i nogenlunde følgende deler: - Jaktlovgivning - Artskunnskap - Jakthunder & jaktformer - Våpen og ammunisjon (litt usikker, men noe alá det over) Ellers øvde jeg en del ved hjelp av www.jegerpakka.com ! Dette er nok de prøvene på nettet som er likest den aktuelle eksamen. Men ikke bli altfor stresset om du ikke består på dem, for de er faktisk mye vanskeligere enn eksamen er! Jeg hadde somregel 30 - 40 riktige på jegerpakka.com, og hadde 48/50 på jegerprøveeksamen! Følte selv at jeg kom til å slite med artskunnskapen, da jeg syns det var skummelt mange ender osv. På eksamen hadde vi 10 spm artskunnskap, og INGEN ender! 5 av oppg var fugler, og ettersom 2 av alternativene ofte er "dumme", krever ikke denne delen alt for mye av deg;) Vet ikke hvor du tar kurset, men har et generelt intrykk av at alle kurslederne er veldig flinke, og vi fikk hvertfall vite mer enn nødvendig gjennom kurskveldene! Lykke til=) EDIT: jegerpakka.com URL rettet Endret 29. mars 2009 av Mikkel_Ellingsen Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 oii, du har virkelig satt deg ned og skrevet mye Tusen takk for hjelpen Tar det på XXL i ski foresten, skal ha eksamen den 14 så har heldigvis hele påsken å øve, og er fint å vite hva jeg burde øve på Lenke til kommentar
Arne Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Husk også: Båndtvangstid Bålbrenningstid (Rådyrs-) bukkejakt Forskjellen mellom oter, mink, røyskatt og alle de "identiske" dyrene Forskjellen mellom de ulike "hjorte"-dyrene, som hjort, dåhjort osv Oppbevaring av våpen/ammunisjon Dette er bare noen av tingene du bør huske.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå