Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vi lager hydrogengass og tester gassen

Anbefalte innlegg

Men nå er det sånn at på skolen så laget vi hydrogengass og testet gassen. Nå skal jeg skrive lab.rapport men jeg er usikker på hva jeg skal skrive på forklaringen. Jeg hadde den, men er på hytten og glemte og ta den med. Og jeg skal levere rapporten før kl 12 i natt.. Har IKKE Eureka boken her..

Fremgangsmåte: Vi fylte en skål med vann og tok zink og saltsyre nedi et reagensrør. Så tok vi en kork med en slange i gjennom, og stappet den inni åpningen på reagensrøret med saltsyre og zink. Vi ventet noen sekunder sånn at luften skulle gå ut. Så fylte vi et reagensrør med vann og holdt fingeren oppå for å ikke få luft inni. Da tok vi et reagensrør med vann oppi skålen vi fylte med vann og tok slangen fra reagensrøret med zink og saltsyre under reagensrøret med vann. Oppi skålen. Etter at hydrogengassen erstattet vannet i reagensrøret som lå oppi skolen, tok vi tommelen foran åpningen og tok reagensrøret med bare luft i og satt det under reagensrøret med hydrogengass. Så snudde vi reagensrøret med luft sånn at det kom øverst. Da tok vi en fyrstikk bort til åpningen av de reagensrørene og da smalt det.

365822.jpeg

Der er figuren..

Jeg håper noen kan forklare forklaringen eller finne et sted der det står..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når hydrogen og oksygen reagerer dannes det vanndamp, samt det frigir litt energi i form av varme og lyd (derav navnet "knallgass" på hydrogen).

Reaksjonsligningen er 4H +O2-> 2H2O

Edit: Laget skriften stor for å fremheve noen tall.

Endret av eught
Lenke til kommentar
Når hydrogen og oksygen reagerer dannes det vanndamp, samt det frigir litt energi i form av varme og lyd (derav navnet "knallgass" på hydrogen).

Reaksjonsligningen er 4H +O2-> 2H2O

Edit: Laget skriften stor for å fremheve noen tall.

Er det nok å skrive under forklaring da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...