steelplix Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hei! Jeg er ganske grønn innen fotografering, men var ute en tur med kameraet i dag. Bildet er tatt med Nikon D80 og Nikkor 18-105mm VR. Bildet er skalert i photoshop. Prøvde å få den horisontale streken midt i horisonten, slik at den delte himmel og jord. Motivet er kanskje en smule ufokusert, vet ikke.:S EXIF: Blender: f/5,6 Lukkertid: 1/25 sec ISO: 100 Focal lenght: 105,0 mm Fyr løs;) -Asbjørn Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Okei, jeg gjør et comeback her... Egentlig så synes jeg dette er en flott ide, men det mangler på gjennomføringen. Jeg vil tippe det rett og slett er mangelen på komposisjonskunnskaper. Her har du et perfekt motiv for en herlig tredeling på alle måter. La horisonten ligge i 1/3 over bunn, horisontale strengen 2/3 over bunnen og vertikale strengen (altså den rundingen i krysset). 1/3 enten til høyre eller venstre. Når det er sagt så virker ikke fokus helt bra heller, men det fikser du på til neste gang. For å lære litt mer om fotografering og komposisjon, så ligger det et ganske kurant kompendium her på forumet. Fotokompediumet finner du her Lenke til kommentar
steelplix Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Okei, jeg gjør et comeback her... Egentlig så synes jeg dette er en flott ide, men det mangler på gjennomføringen. Jeg vil tippe det rett og slett er mangelen på komposisjonskunnskaper. Her har du et perfekt motiv for en herlig tredeling på alle måter. La horisonten ligge i 1/3 over bunn, horisontale strengen 2/3 over bunnen og vertikale strengen (altså den rundingen i krysset). 1/3 enten til høyre eller venstre. Når det er sagt så virker ikke fokus helt bra heller, men det fikser du på til neste gang. For å lære litt mer om fotografering og komposisjon, så ligger det et ganske kurant kompendium her på forumet. Fotokompediumet finner du her OK, skal ta det til meg.. Vurderer å gå ut å ta ett nytt bilde. Hadde tengt å ta flere bilder men det begynnte å regne:S Autofokus klarte ikke å fukusere helt, så det ble manuellt. Bildet er forresten håndholdt. Skal jeg ut å ta ett nytt bilde, så skal jeg bruke stativet:) Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Bjornast har vell sakt alt som kan siest om bildet. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Kanskje det er bevegelses-uskarphet? Lenke til kommentar
steelplix Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Kanskje det er bevegelses-uskarphet? Kan være.. Hondholdt Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Det blir litt uskarpt, og hvis det er håndt holdt så er det nok bevegelses-uskarphet... Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg likte motivet, men det var uskarpt noe som ødelegger en del når motivet er såpass stille. Dog, gjerdet ser ut som et liggende keltisk kors. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Motivet er utvilsomt ute av fokus. Ideen er fin, og det er en bra øvelse for å oppdage hvordan dybdeskarphet fungerer. Legg spesielt merke til at den er mye tynnere nå, når du fokuserer svært nært, enn når du bruker samme brennvidde og samme blenderåpning til f.eks. et portrett. Det er fordi du her er nærmere motivet ditt. Bildet trenger som sagt korrekt fokus. Uten korrekt fokus er det dessverre ikke verdt så mye. Men det har lært deg en ting, nemlig at du skal passe på at ting er skarpe før du forlater et motiv. Og det er en nyttig lærdom. Når det kommer til fokusering må du bare passe på å utnytte fokuspunktene. De lar deg fokusere på et eksakt punkt individuelt, og da slipper du å rekomponere, noe som kan føre til feil fokus når du har så lite dybdeskarphet å gå på. Endret 16. mars 2009 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå