Kriminalteknikkeren Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Beregn syrekonstanten for eddiksyre når du får oppgitt at i en syreløsning er 4% av molekylene protolysert. Eddiksyre = CH3COOH -------------------------------------------------- Hvordan skal jeg gå frem her? Jeg lærer like mye av svar som "hjelp på veien" så det er opptill dere hvordan dere vil hjelpe meg. Skjønner liksom ikke om noe av konsentrasjonen til syreløsningen er forsvunnet siden 4% av molekylene er protolysert? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Det betyr at 4 % av eddiksyren har protolysert til oksoniumioner og etanationer. Da har du derfor 96 % av den opprinnelige eddiksyren igjen etter at likevekten er innstilt. Hvis du synes dette er litt uklart, kan du jo tenke på saltsyre: Dette er en sterk syre, og vi sier at protolysegraden er tilnærmet 100 %. Ergo sitter man kun igjen med produkter etter at likevekten er innstilt, noe du sikkert er godt kjent med. Endret 13. mars 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Ja, det er jeg godt kjent med. Da tenkte jeg sånn at [H3O+] = 0,050/100*4, og samme med de andre konsentrasjonene. Setter dette inn i likningen og får følgende svar... = Svaret skal være ? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Når CH3COOH spaltes, må du jo få like mye H3O+ og CH3COO-, mengde x. Gjenværende av CH3COOH må da være x mindre enn opprinnelig: Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Problemet mitt er at jeg skal ha prøve om 2 uker og vi har tidligere eksamensoppgaver for å øve på. Boken vi har har veldig dårlig eksempler så det er umulig for meg å klare oppgavene uten hjelp. Håper du orker å ta noen til ------------------------------------------ a) I en 0,10M smørsyreløsning, CH3CH2CH2COOH, er = 0,0025M. Beregn Ka Her sier det stopp med engang. Hvordan blir reaksjonslikningen? Hvor blir det av CH2 og CH2? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Som du ser av reaksjonsligningen, må det være like mye H3O+ som CH3(CH2)2COO-: Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 En oppgave med en litt annen vri. Takk for hjelpen på de forrige oppgavene Bestem protolysegraden i en 0,10M HClO-løsning der være det samme? Men da får jeg jo to ukjente i Ka og x? Hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Tusen takk! Den formlene står ikke i boka mi engang I av 0,010M av den svake syren HA er det M av A-ioner. Hvor stor brøkdel av HA-molekylene er oppløst i ioner? Oppgaven spør jo om hvor stor BRØKDEL av HA-molekylene som er oppløst i ioner. Da tenker jeg at jeg må finne ut hvor mange ioner HA-molekylene besto av i starten FØR oppløsningen, men hvordan finner jeg ut dette? Lenke til kommentar
hli Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 1dm3 3 tilsvarer en liter, og M står jo for mol/liter. Altså hadde du 0,010mol/liter * 1 liter, som gir deg 0.010mol HA. Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) 1dm3 3 tilsvarer en liter, og M står jo for mol/liter. Altså hadde du 0,010mol/liter * 1 liter, som gir deg 0.010mol HA. Ja, det klarte jeg og regne ut før jeg skrev oppgaven her inne. . Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bruke dette videre? Nå vet jeg stoffmengden til HA. Hvis jeg regner ut stoffmenden til A-ionene bruker jeg jo samme formel, . Da burde det jo bli: = . Men svaret er ? Kanskje jeg har rett, bare at jeg må gjøre det om fra desimaltall til %, ergo flytte to kommaplasser? Endret 14. mars 2009 av Kriminalteknikkeren Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Nemlig, det er ikke verre enn som så. (Riktignok litt rart å oppgi fasitsvar i prosent når det ble spurt etter en brøkdel, men det er jo fortsatt samme svar.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå