Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Syk, hva bør jeg gjøre?

Gjest syk gjest

Anbefalte innlegg

Gjest syk gjest

Hei har vært syk de siste dagene. Begynte med igår at jeg fikk vondt i magen og ble svimmel og varm på skolen. Spurte læreren om jeg kunne få dra hjem, fordi jeg ikke følte meg bra, det fikk jeg. Jeg enda mer vondt i magen rundt 3 tiden, og ble iskald, frøys som bare det. Senere på kvelden var jeg veldig varm, sløv og sjaber. Magen var ikke blitt bedre. Fant da ut at varmen var feber. Fikk også vondt i halsen, å det ble vondt å svelge. I tillegg til alt dette hadde jeg store smerter i nakke, rygg og ledd.

Når jeg våknet idag, var jeg susete, hadde fortsatt ildt i hodet. Jeg orket forresten ikke middagen i går(laks og poteter) Flere ganger igår tok jeg paracet(såklart ikke mer enn 2 x 3 tabeletter) men følte ikke dette hjalp for smertene jeg hadde i bakhodet. Fant ut at jeg kunne bare ta 2 tabeletter til idag, å gjorde det. Men smertene i bakhodet uteble ikke av den grunn.

Senere når jeg satt i stolen, ut på dagen(da hadde jo fortsatt ikke spist noe, var ikke sulten) dreit jeg meg ut. Det som skjedde var at jeg hørte noe rumling først, også plutselig kom det en slags diare saus. Flekk i stolen å alt (fikk fjernet det heldigvis). Dette skjedde enda engang en halvtime senere(var på do både første og andre gang, men fikk ikke ut så mye da.

Ellers har jeg skiftet fra å fryse på beina, å være meget varm på lår og overkroppen, til å være iskald over hele kroppen.

Når jeg var i bilen, skulle jeg prøve å spise noe. Ettersom jeg fant ut at jeg hadde løs mage, tenkte jeg at jeg kunne spise fiber /fullkorn, for å prøve å binde magen. Så da kjøpte jeg en bixit fullkorn(uten blåbær, de hadde ikke :( ) samt noen bananer. Prøvde da å spise, ville egentlig ikke ha mer etter 2 slike pakker, men fant ut(og da rumlet det i magen) at jeg burde sikkert spise mer. Så jeg spiste mer, kanskje 2 pakker til. (ved pakke mener jeg sånn med 2 kjeks inni).

Det som skjedde da var at jeg merket at jeg ble kvalm, og kastet til slutt opp i en pose.

Ellers nå har jeg ikke følt noe spesiell feber, annet enn at jeg nå har ildt i nakke/hode, samt at det fremdeles rumler. Har ikke spist på mange timer,(8-9 timer) fordi jeg ikke er sulten.

Hva skal jeg gjøre? Bør jeg prøve å spise? Svelgte ned noen tabeletter nå (2 stykker) og fikk en sånn brekning, uten at jeg brekker meg, bare at brystkassen gikk opp. Fikk dem heldigvis ned.

Er vel ikke matforgiftning det her? Veta dere hva det kan være, er det bare en vanlig omgangssyke evt. magesyke e.l ?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som influensa ispedd mageproblemer. Stikk til legen om du er bekymra, men vil tro du får beskjed om å drikke mye (spesielt hvis du har diare), og ellers hvile. Ellers kan du se noen dager, og så evt. dra da, hvis du ikke føler deg bedre.

Lenke til kommentar

Hodepinen ser ut til å være av samme karakter som jeg av og til får. paracet hjelper ikke fordi roten til smertene ikke er nervene i hodet men en muskel eller lignende i nakken som forplanter seg. Kombiner paracet og ibux men ikke over 1000mg! Ellers var jeg innom sunnkost en dag med dette og de tipset meg om noen kapsler, kosttilskudd av et slag (ikke normale vitaminer). men det hadde med ledd å gjøre. Har dere sunnkost kan du spørre der om de har noe på lur.

Lenke til kommentar

Hei, er meg trådstarter her igjen. Takk for svar. Allerede idag har jeg vært uheldig å gjort på meg 3 ganger, bare hittil. Har merket at det er i situasjoner hvor jeg ikke har tenkt over det. Kan jo ikke dra på skolen om jeg har dette problemet mandag da :(

Skal ringe apotek nå, evt. fastlege for å få hjelp, er travelt det her har ikke engang fått dusja meg ettersom jeg vet at jeg kommer bare til å drite på meg etter noen timer. :(

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Du bør virkelig ta kontakt med lege.

Og i mellomtiden må du passe på å få i deg væske, gjerne sukkervann.

Ala cocca cola orginal(den med sukker) ?

Eller tenker du på sukker opp i vann?

Har desverre bare pepsi.

Lenke til kommentar

Diare og oppkast er helt normale reaksjoner kroppen bruker for å kvitte seg med ugunstige ting i magesekk og tarm.

Idoform classic høres ut som en god ide akkurat nå for å stabilisere floraen. Litt youhurt natuell eller tykkmelk kan også virke stabiliserene.

Ellers har du jo solhatt, C-vitaminer og Zink som vil helpe kroppen med å bli kvitt utysket.

Sukker vil bare framprovosere. Når man blir syk går appetitten automatisk ned for at kroppen skal kunne konsentrere seg om å fikse situasjonen, men som andre er inne på her er det viktig å få i seg nok vann.

Kulltabletter som de har på apoteket vil også kunne suge til seg en del, så det kan jo også være en ide. Hvis du er bekymret, så dra absolutt til legen.

Forresten, hvorfor er du på skolen når du er så dårlig ?

Hold deg hjemme og slapp av.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Skal drikke mye vann, også tror jeg kanskje jeg ringer legevakt eller noe sånt, må på skole igjen så fort som mulig, vi har endel framføringer og prosjekt og sånt.

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Skal drikke mye vann, også tror jeg kanskje jeg ringer legevakt eller noe sånt, må på skole igjen så fort som mulig, vi har endel framføringer og prosjekt og sånt.

Takk for svar! :D

Det er ikke så veldig mye de kan gjøre, og hvis de vil gi deg antibiotika så burde du takke nei, med mindre det er virkelig krise å ikke bli frisk noen dager fortere. :ph34r:

Edit: Sier ikke at du ikke skal ringe. ;)

Endret av Right
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Ok, fikk Immodium, skal ta 2 først, forså å ta en pille ved hver løs avføring. Det står også at jeg ikke bør/må overskride 4 tabeletter per dag.

Men jeg må nok på do mer enn en gang til idag, kan jeg da ta en til (totalt 5) ? Har så lyst å få orden på magen fortest mulig :(

Har forresten evig sterke smerter i magen nå. (produserer noe sinnsykt med gass har jeg merket)

Lenke til kommentar
Gjest føler_meg_ganske_så_syk

Har tatt 4 stykker totalt nå. Mageknipe får jeg hver halvannen time etter et dobesøk.

Om jeg holder på å dø nå? :(

Blir en snodig måte isåfall :/

Lenke til kommentar

Så du har vært hos legen? Sa h*n noe om hva det kunne være? For min del høres det ut som matforgiftning eller noe i den duren. Om det ikke bedrer seg snarest, så må du for all del fortsette å mase på legen din og dra dit.

Tviler dog sterkt på at du kommer til å daue :p, men fra spøk til revolver gjentar jeg; dra til legen på ny om det ikke blir bedre! Ikke slå deg til ro med en forklaring om det ikke bedrer seg.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Så du har vært hos legen? Sa h*n noe om hva det kunne være? For min del høres det ut som matforgiftning eller noe i den duren. Om det ikke bedrer seg snarest, så må du for all del fortsette å mase på legen din og dra dit.

Tviler dog sterkt på at du kommer til å daue :p, men fra spøk til revolver gjentar jeg; dra til legen på ny om det ikke blir bedre! Ikke slå deg til ro med en forklaring om det ikke bedrer seg.

Det ble legevakta, legen hadde stengt (ikke ment å kverrulere, trodde du mente lege som i legekontor :p )

Hun sa desverre ikke hva det kunne være, men anbefalte meg å høre på apoteket, de hadde gode råd. Sa også at om det ble verre skulle jeg kontakte tilbake, f.eks om feberen kom tilbake. Lurer på matforgiftning jeg også, men de andre i familien har spist det samme som jeg har spist, de har ikke merket noe.

Føler faktisk at det er litt mindre smerter i magen idag, så håper det kanskje roer seg nå. Helt enig med det der med at man ikke skal slå seg til ro med forklaring, enkelte har jo dødd p.g.a av at de ikke ble undersøkt. :(

Takk for svar, skal holde deg/dere oppdatert!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Til deg rett over: har det med denne tråden å gjøre ? :dontgetit:

Har blitt litt bedre, men immodane tror jeg har gjort til at jeg ikke har noen avføring igjen. Har nesten ikke spist de siste 2 dagene, utenom pølse med brød igår, tror jeg spiste en 6 stykker :ohmy:

Har riktignok kraftig mageknip, er redd for å drite på meg på skolen, så blir vel hjemme idag og. :(

Lenke til kommentar
Gå opp i vekt, DOH!

Du svarer ikke i feil tråd? :dontgetit: TS her sliter med diare, feber og muskelsmerter. Ser ikke helt hvordan man går opp i vekt av diare, selv om man spiser sjokolade foran PC-en... Og fatter heller ikke hva vekt har med saken å gjøre.

Endret av Right
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...