Gå til innhold

Powerbook 12" erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestillt en Powerbook 12" med 640 MB RAM, 60 GB HD, Superdrive, WLAN, ekstra batteri, etc etc. Max alt. Dessverre er Apple Store sinnsykt treige, sendte bestillingen 2.april, den er enda ikke montert i Irland... :x

Hadde lest "alle" testene og forumene jeg kom over vedrørende bærbar PC/Mac, da jeg reiser mye i forbindelse med arbeidet så ville jeg ha en liten og lett en, med god batterikapasitet. Har 3 PC'er hjemme og 1 på kontoret, så det var på tide med en Mac til forandring... og så er den mega sexy... i det ene Powerbook forumet viste det seg at veldig mange av brukerne hadde gitt Powerbooken sine jentenavn... :wink: (ja, jeg er en nerd jeg også) men slikt koster penger, med Office-pakken og alt ekstrautstyret kom regningen på 27.500,-. Ouch!

Vil komme tilbake til erfaringene med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har en sammenlikning.

Bruker den siste PCen jeg hadde, en Evo 1020V som grunnlag.

På macen, er det høyeste støy nivået jeg hittils har hørt nogenlunde det samme som PCen produserte til vanlig. Når Cd ble satt inn, så gikk det veldig høyt for seg.

Batteriet mitt, greide i dag over 4-5 timer. (indikatoren viste faktisk 7 timer da jeg slo den på, og den har vært på og av fra hvile modus i hele dag nesten)

Høytalerene er ca like gode som de JBL høytalerene på Compaq sine nye, og de gir veldig god lyd.

Når det gjelder hvor varm den blir. Vel det anefales sjelden å ha bærbare på bar hud, men det har gjort med MAc, ble litt varmt, men med full bukse på, stekte nesten Compaqen bena mine

Lenke til kommentar

Siden jeg egentlig ikke har lyst til å bruke 17000kr på en bærbar, vurderer jeg også en fujitsu siemens amilo d6820:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl

Den koster ca. 11500kr og den har blant annet 2,4ghz og ati9000 grafikkort. :)

(jeg vet at den veier 3,5kg)

Dette må jeg ærlig innrømme er en meget god pris!

Og jeg lurer på om dette er en god bærbar data?

Jeg kommer ikke til å reise så mye, derfor har det ikke så mye å si at den veier 3,5kg. (valgte 12" powerbook pga. prisen)

Vær HELT ærlig, og ikke si at den er dårlig fordi mac er MYE bedre, eller omvendt. Vil ha seriøse svar (som jeg hittil har fått).

Takk!

Lenke til kommentar

Fujitsu-Siemens Amilo 6820 har mye prosessorkraft og muligheter til prisen på under 12.000,- det er helt klart. Men å sammenligne den med Powerbook 12" er virkelig å sammenligne hummer og kanari. Amiloen er en skrivebordserstatter med stasjonær PC-prosessor, mens Powerbook 12" (eller ibook 12") er beregnet for de som er på farten. for ikke å nevne at vi her snakker om to forskjellige plattformer.

Ved kjøp av bærbar PC kan det være lurt å bruke litt tid på å utrede hva en skal bruke maskinen til, hva behovet er, og hvor mye en er interessert i å bruke på en slik maskin. Hvor viktig er vekten? En forskjell på 2 kg og 3,5 kg er ganske stor hvis man reiser mye. Hva med batteri-tid? Skjermstørrelse? Plattform? Support? Pris? etc. etc.

Barbara.no har testet en annen Amilo som minner om 6820, testen kan du finne her:

http://www.barbara.no/tester/fujitsu/amilo...8800/index.html

Ut i fra det lille du har beskrevet om ditt behov og prioriteringer kan Amiloen være et kjempekjøp for deg. For meg ville den ikke ha vært det, jeg reiser mye i forbindelse med jobben og vekt og størrelse er derfor viktigst. Prisen er ikke så viktig da jobben betaler :lol: Ønsker deg lykke til videre i jakten. Og husk, datautstyr er forbruksvarer. Ikke betal ekstra for noe du muligens trenger neste år, men kjøp heller etter behovet nå.

Lenke til kommentar
disse ibookene... det ståt 600 og 800 mhz.. er ikke det lite?  2.o er vel det vanlige? kan noen forklare dette?

Enkelt forklart: Apple bruker helt andre prosessortyper enn de som brukes til PC-PC. Det er derfor umulig å sammenligne Mhz med Mhz (noe som faktisk er umulig i PC-PC verdenen også når man sammenligner AMD/Intel).

Når det er sagt er ikke iBooken verdens raskeste maskin. Skal du bruke den til tungt grafisk arbeide/spill vil du merke dette. I vanlig bruk kommer du knapt nok til å legge merke til det.

Her er Apples forklaring på saken. Understreker selvfølgelig at Apple ikke er nøytrale og at en del av tallene de oppgir kanskje bør taes med en klype salt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...