Gå til innhold

Powerbook 12" erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en slik, men lurer på im den er verdt pengene?

Jeg har tenkt å bruke den til masse rart, kan jo nevne divx, spill, internett, musikk, word, bluetooth, LAN, brenne cd'er, og masse mer.

Jeg har ikke tenkt å gå høyere i pris for å kjøpe en 15" bare så det er klart. (synes dessuten 12" er mye tøffere pga. størrelsen)

Jeg lurer også på, hvor lang batteritid dere får med den, hvor bra tastaturet er og hvor bra er skjermen?

Og duger forresten powerbook 12" til spill?

Jeg ser at det er et geforce 420go i den, og jeg har lest på forumet at

noen mener at ati7500 er bedre, stemmer dette?

Isåfall, hvorfor har de ati7500 i ibook'ene?

Og det siste jeg lurer på er om den er solid?

Det ble mange spørsmål, men takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>Jeg vurderer å kjøpe en slik, men lurer på im den er verdt pengene?

>Jeg har tenkt å bruke den til masse rart, kan jo nevne divx, spill, >internett, musikk, word, bluetooth, LAN, brenne cd'er, og masse mer.

Den er nok ved pengene ja. Har ikke prøvd akkurat den maskinen, men kan uttale meg litt om mac generelt.

Etter at apple lanserte safari er maskinen helt fin å surfe med. Om du legger inn safari og Mozilla/netscape så funker den like bra på nettet om enhver Pc.

blurtooth er vistnok bra, men har ingen erfaring med det. sjekk eventuelt newsgruppen no.it.os.mac.diverse. Masse folk som kan alt om mac der.

LAN funker bra.

CD-brenning funker vel bra på denne og. Du burde skaffe deg Toast (easyCD-creator for mac), da blir alt mye lettere.

Musikk passer mac bra til. Alle mac'er kommer med iTunes er mye bedre enn winamp når en blir vant til det.

Divx går også bra på mac. Du må derimot ikke bruke quicktime som avspiller, da får du ofte ikke lyd og må drive å konvertere filmer og slikt. Men skaff deg gratisprogrammet Mplayer OS X, husker ikke adressen i farten. Og så må du gå til www.divx.com og hente ned codec selvfølgelig.

Når det gjelder word så er ikke det det samme som på PC. word er litt tregere og har litt problemer om du bruker equation editor. Men det funker, for all del. Bare litt tregere altså.

>Jeg lurer også på, hvor lang batteritid dere får med den, hvor bra >tastaturet er og hvor bra er skjermen?

Tester viser at batteriet på mac'er varer nesten dobbelt så lenge som på de fleste PC'er. Tittet på denne maskinen i en butikk for en liten stund siden og skjermen er veldig bra!

>Og duger forresten powerbook 12" til spill?

Sånn hardwaremessig duger den til de fleste spill, men nå er det nå slik at maskinen kjører Mac OS X og det finnes ikke like bra utvalg av spill til Mac som til PC. Min erfaring er at samme spill går litt saktere på en mac enn på en PC, men det kan jo være at jeg har dårlig sammenlikningsgrunnlag (iMac G3 600 og IBM thinkpad i Celeron 600)

>Og det siste jeg lurer på er om den er solid?

De sisr så.

Lenke til kommentar

>Jeg vurderer å kjøpe en slik, men lurer på im den er verdt pengene?

>Jeg har tenkt å bruke den til masse rart, kan jo nevne divx, spill, >internett, musikk, word, bluetooth, LAN, brenne cd'er, og masse mer.

Den er nok ved pengene ja. Har ikke prøvd akkurat den maskinen, men kan uttale meg litt om mac generelt.

Etter at apple lanserte safari er maskinen helt fin å surfe med. Om du legger inn safari og Mozilla/netscape så funker den like bra på nettet om enhver Pc.

blurtooth er vistnok bra, men har ingen erfaring med det. sjekk eventuelt newsgruppen no.it.os.mac.diverse. Masse folk som kan alt om mac der.

LAN funker bra.

CD-brenning funker vel bra på denne og. Du burde skaffe deg Toast (easyCD-creator for mac), da blir alt mye lettere.

Musikk passer mac bra til. Alle mac'er kommer med iTunes er mye bedre enn winamp når en blir vant til det.

Divx går også bra på mac. Du må derimot ikke bruke quicktime som avspiller, da får du ofte ikke lyd og må drive å konvertere filmer og slikt. Men skaff deg gratisprogrammet Mplayer OS X, husker ikke adressen i farten. Og så må du gå til www.divx.com og hente ned codec selvfølgelig.

Når det gjelder word så er ikke det det samme som på PC. word er litt tregere og har litt problemer om du bruker equation editor. Men det funker, for all del. Bare litt tregere altså.

>Jeg lurer også på, hvor lang batteritid dere får med den, hvor bra >tastaturet er og hvor bra er skjermen?

Tester viser at batteriet på mac'er varer nesten dobbelt så lenge som på de fleste PC'er. Tittet på denne maskinen i en butikk for en liten stund siden og skjermen er veldig bra!

>Og duger forresten powerbook 12" til spill?

Sånn hardwaremessig duger den til de fleste spill, men nå er det nå slik at maskinen kjører Mac OS X og det finnes ikke like bra utvalg av spill til Mac som til PC. Min erfaring er at samme spill går litt saktere på en mac enn på en PC, men det kan jo være at jeg har dårlig sammenlikningsgrunnlag (iMac G3 600 og IBM thinkpad i Celeron 600)

>Og det siste jeg lurer på er om den er solid?

De sisr så.

Lenke til kommentar
Bare kom med erfaringer! :smile:

Må bli "overbevist" :)

glemte å nevne at OS X er bare 1000000 ganger bedre enn win XP. Maskinen min har ikke kræsjet en eneste gang siden oktober 2002!

som sagt, ta deg en tur på no.it.os.mac.diverse Der blir du garantert overbevist!

Lenke til kommentar

Sjekk ut disse nettstedene. De burde hjelpe deg på veien mot den komplette forvirring :D

http://forums.macrumors.com/

http://forums.macnn.com/forumdisplay.php?s=&forumid=69

http://www.macworld.com/forums/ubbthreads/...Cat=&Board=UBB4

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.ee6ba8c

Problemet med 12" PowerBook er at en del har hatt diverse små/store problemer med den, så det er nok ikke noen gjengs oppfatning om hvorvidt den er bra eller dårlig.

Og jeg kommer nok til å kjøpe den selv... Men ikke før Rev. B kommer - i håp om at de har rettet opp noen av småfeilene.

swanky

Lenke til kommentar
Sjekk ut disse nettstedene. De burde hjelpe deg på veien mot den komplette forvirring  :D  

http://forums.macrumors.com/

http://forums.macnn.com/forumdisplay.php?s=&forumid=69

http://www.macworld.com/forums/ubbthreads/...Cat=&Board=UBB4

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.ee6ba8c

Problemet med 12" PowerBook er at en del har hatt diverse små/store problemer med den, så det er nok ikke noen gjengs oppfatning om hvorvidt den er bra eller dårlig.  

Og jeg kommer nok til å kjøpe den selv... Men ikke før Rev. B kommer - i håp om at de har rettet opp noen av småfeilene.

swanky

Når kommer "rev.b" da? :roll:

Lenke til kommentar

Tja, iBook har jo en G3 prosessor, så det kommer an på hva du skal bruke maskinen til.

Fordelen med iBook er at den er utprøvd (eller utdatert, alt etter hvordan du ser det...). Den blir ikke spesielt varm, og den fungerer greit til de aller fleste "vanlige" oppgaver. En annen ting er at den selges for 13000 (m/DVD + CD-R). Akkurat den prisen er det vanskelig å si noe om.

Har du sett en iBook? Du burde prøve den før du bruker pengene. Skjermen er 12" (1024x768), så den er ganske liten. Første gangen jeg så en så begynte jeg nesten å le, den er rett og slett "søt" (av mangel på andre uttrykk...).

En ting som er helt sikkert er at du ikke driter deg ut dersom du kjøper en. Du vil uansett få solgt den til en god pris når du er lei av den.

swanky

Lenke til kommentar
Tja, iBook har jo en G3 prosessor, så det kommer an på hva du skal bruke maskinen til.

Fordelen med iBook er at den er utprøvd (eller utdatert, alt etter hvordan du ser det...). Den blir ikke spesielt varm, og den fungerer greit til de aller fleste "vanlige" oppgaver. En annen ting er at den selges for 13000 (m/DVD + CD-R). Akkurat den prisen er det vanskelig å si noe om.

Har du sett en iBook? Du burde prøve den før du bruker pengene. Skjermen er 12" (1024x768), så den er ganske liten. Første gangen jeg så en så begynte jeg nesten å le, den er rett og slett "søt" (av mangel på andre uttrykk...).

En ting som er helt sikkert er at du ikke driter deg ut dersom du kjøper en. Du vil uansett få solgt den til en god pris når du er lei av den.

swanky

Jeg har sett den ja, og prøvd den, men 12" skal jeg uansett ha, om det skal være powerbook (mest sannsynlig) eller ibook.

Er ennå ikke sikker på om jeg skal velge noen av delene.. :roll:

Men hvordan er det med spill på powerbook og ibook som jeg skrev på posten over?

Lenke til kommentar

Hei!

Powerboka er sikkrt verdt pengene. (Kommer jo sikkert an på hvordan du ser det...)

Angående soliditet, så har jeg ikke hørt noe negativt om det.

Har hørt om folk som har mistet en ibook i gulvet uten at den tok skade av det.... :o

Men du skal vel ikke bruke maskinen som hammer heller?

Lykke til med Powerbooken. Du kommer helt sikkert til å bli fornøyd!

Mvh.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaringer med den nye 12" Powerbooken. Har du penger nok og ønsker litt mere futt en iBooken må jeg allikevel si at den ser ut som et opplagt valg.

Gode omtaler av maskinen finner du her og her.

Skjønner godt at du har lyst på en. Skulle ønkse jeg måtte ha ny bærbar jeg også slik at jeg kunne kjøpe en! (600Mhz iBooken gjør "dessverre" nytten fremdeles.) ;)

Lenke til kommentar

Etter at jeg leste de testene fikk jeg bare enda mer lyst på en powerbook 12" :smile:

Jeg leste også at powerbook'en kjørte spillene bedre enn ibook'en (ibook: ati7500, pb12" : geforce 420go)

Må nesten teste den litt på eplehuset (i trondheim)

Lenke til kommentar

Hei, jeg stilte nesten sammen spørsmål, for noen mnd siden. Dessverre valgte jeg Pc, endte med 4 bærbare. De siste to gikk det så dårlig med, at siste nesten begikk "selvmord".

Butikken innstallerte først feil minne og supporten gjorde det verre.

Endte med en PB G4, men jeg hadde først tenkt meg 12" utgaven, men ble nektet det av foreldrene, de mente jeg burde ha 15, dersom jeg først skulle ha en.

Den har nå holdt ut 3 dager med meg, uten å kræsje. Til en motsettning har den stasjønære måttet bli restartet 20 ganger på samme tid.

Hva den tåler, den har dultet borti kanter etc, uten å ta noe skade.

Minsuset med 12, er at jeg syns den blir litt i minste laget, men men den er drit fet. Så på den i Tyskland, så du blir nok fornøyd.

Jeg er det med min G4

(Og jeg var veldig negaivtv innstilt i begynnelsen og vrang)

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe en slik, men lurer på im den er verdt pengene?

Hei, Dennis.

Jeg starter like godt med konklusjonen: Ja, den er verdt pengene. I det minste etter min mening. Jeg har brukt PC i 15 år og har generelt liten erfaring med Mac. Men jeg har en kone som kjøpte seg en 12" Powerbook for en måned siden. Siden den gang har jeg brukt maskinen hennes så mye at hun begynner å bli sur.

Selv er jeg avhengig av PC i jobben og kommer derfor til å fortsette å kjøpe det. Men hadde jeg stått fritt, ville jeg nok valgt en Powerbook. Etter vi fikk en sånn i huset, har jeg bare brukt PC'en de gangene jeg er nødt til det.

Og hvis du er litt opptatt av design, så er jo denne maskinen en liten juvel. Jeg har aldri sett noe lekrere enn en 12" Powerbook.

Jeg har tenkt å bruke den til masse rart, kan jo nevne divx, spill, internett, musikk, word, bluetooth, LAN, brenne cd'er, og masse mer.

Jeg har ikke rukket å prøve maskinen til alt dette ennå.

Har spilt noen DivX-filmer i Quicktime og det har stort sett gått veldig bra. Men med en del filmer har jeg hatt problemer med lyden. Ser imidlertid av et tidligere innlegg i denne tråden at det skal finnes en spiller som takler dette bedre.

Internett går greit, men jeg synes at både Safari og IE for Mac ligger et godt stykke bak IE for PC. Maskinen fungerer veldig bra til musikk. iTunes er etter min mening langt mer brukervennlig enn noen av programmene for PC. Lyden i høyttalerne er faktisk også bedre enn på de fleste bærbare jeg har prøvd.

LAN funker fint. Enkelt å konfigurere. En ting jeg liker særlig godt, er at man kan sette opp flere forskjellige konfigurasjoner og enkelt bytte mellom disse. Dette er veldig praktisk når maskinen brukes både hjemme og på jobb/skole.

Har ikke prøvd noen tunge spill. Har derimot brukt den til videoredigering, og det fungerer veldig bra. DVD-avspilling går som en drøm. Det gjør også CD-brenning.

Jeg lurer også på, hvor lang batteritid dere får med den, hvor bra tastaturet er og hvor bra er skjermen?

Batterilevetiden er langt bedre enn på noen av de bærbare PC'ene jeg har hatt. Hvor lenge batteriet varer, avhenger selvfølgelig av hva du bruker maskinen til. Til mitt vanlige bruk, varer det i nærmere fire timer.

Tastaturet er etter min mening veldig behagelig. Jeg har imidlertid hatt et lite problem med at det har en tendens til å registrere tastetrykkene dobbelt, dvs at et tegn skrives to ganger når jeg bare har trykket én. Dette er ganske irriterende. Etter at jeg slo av funksjonen for repetering når en tast holdes nede, har jeg ikke hatt problemer med dette. For meg er dette en grei løsning. Jeg har nesten aldri behov for å repetere et tegn mange ganger.

Jeg har sett at mange hevder at skjermen på denne maskinen er dårlig. Det er mulig jeg er vant til veldig dårlige skjermer, men etter min mening er denne skjermen svært bra. Satt ute med den i påsken, og hadde ingen problemer med å jobbe med den i skarpt sollys. Det gikk faktisk helt fint selv med sollys rett på skjermen.

Jeg kan også nevne at maskinen er svært stillegående. Det er sjelden viften drar i gang, og når den gjør det, er det bare så vidt man hører det. Noe ganske annet enn jetmotoren på min bærbare PC.

Jeg har også sett at mange klager over at denne maskinen blir veldig varm. Selv har jeg ikke opplevd dette. Den blir varm, selvfølgelig. Alle bærbare blir jo det. Men ikke verre enn at det går helt fint å ha den på fanget.

Og det siste jeg lurer på er om den er solid?

Den virker solid, men jeg skal innrømme at jeg ikke har testet ut hvor mye den egentlig tåler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...