Gå til innhold

Hardware.no: Kritikk av Microsoft forbudt på HW.no

Anbefalte innlegg

Som alle vet er HW.no-nettverket sponset av Microsoft. Derfor får vi daglig en masse halvtygde ikke-nyheter fra Microsoft og i de alle fleste omtaler av software og hardware unnlater HW å nevne andre OS'er enn de Win-baserte.

De av oss som prøver å minne HW om dette får personlige mail med advarsler fra HW. Jeg skjønner dette godt, for kritikk av en sponsor kan jo føre til at de trekker tilbake støtten.

HW har f.eks funnet ut at det er for sterk kost å si at hvis politiet i Oslo hadde gjort som det franske politiet, ville de ikke bare være virusfrie i dag, men også ha spart millioner av kroner. Dette setter Microsoft i et dårlig lys og er altså forbudt på HW-nettverket.

Skal man komme seg bort fra at alle våre data er eid av ett amerikansk selskap, må vi få fortelle om alternativene. Dette er det dessverre ikke plass til i HW-nettverket. Det er ikke minst synd for alle HWs lesere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt hva du mener her. De har jo en egen journalist som jobber kun mot GNU/Linux og FOSS generelt, de tar ofte opp temaer som angår både Apple/Mac og GNU/Linux og mitt inntrykk av forumet og leserne her er at det er stor interesse for andre ting enn Microsoft og Windows. Har aldri opplevd noen form for sensur. HW skal være et nøytralt nettsted som kun informerer om de faktiske forhold (Kanskje bortsett i fra feature-artiklene), så jeg ser ikke noe problem med at de unnlater å nevne at bruk av openBSD, GNU/Linux etc. ville forhindret problemene i forbindelse med f.eks. politivirussaken. Selvfølgelig hadde det vært fint om de kanskje kunne hatt litt mer informative features om fordelene med GNU/Linux og FOSS kontra de proprietære systemene, men jeg tror uansett at vi som er glade i FOSS uansett er en relativt liten gruppe i forhold til lesermengden som farter rundt på tek.no-nettverket.

Lenke til kommentar

Det var mange rare påstander å komme med på en gang. Som nevnt over så skrives det som sagt nix nyheter, samt at vi har dedikert deler av forumet til nix.

Når det gjelder påstanden om at forumet skal være sponset av Microsoft så er dette ihvertfall nytt for meg, sist jeg sjekket hadde vi kun google reklame samt noe fra komplett. Men ingenting fra Microsoft.

Det er ingen føringer på at relevant og seriøs kritikk av politiets håndtering og drifting av sitt datasystem skal slettes eller sensureres.

Hvis du mener slik sensurering forekommer, så ser jeg helst at du poster en link eller to slik at man kan ta opp dette internt. Det er kun vi moderatorer (og admins) som i hovedsak regulerer hva som vi skal tillate på forumet.

Lenke til kommentar
Som alle vet er HW.no-nettverket sponset av Microsoft. Derfor får vi daglig en masse halvtygde ikke-nyheter fra Microsoft og i de alle fleste omtaler av software og hardware unnlater HW å nevne andre OS'er enn de Win-baserte.

De av oss som prøver å minne HW om dette får personlige mail med advarsler fra HW. Jeg skjønner dette godt, for kritikk av en sponsor kan jo føre til at de trekker tilbake støtten.

HW har f.eks funnet ut at det er for sterk kost å si at hvis politiet i Oslo hadde gjort som det franske politiet, ville de ikke bare være virusfrie i dag, men også ha spart millioner av kroner. Dette setter Microsoft i et dårlig lys og er altså forbudt på HW-nettverket.

Skal man komme seg bort fra at alle våre data er eid av ett amerikansk selskap, må vi få fortelle om alternativene. Dette er det dessverre ikke plass til i HW-nettverket. Det er ikke minst synd for alle HWs lesere.

Hva behager?

Som nevt har vi Robin som utelukkende skriver Linux-stoff, tester, intervjuer, nyheter, guider osv. Jeg synes vi er ganske kritiske til mye av det Microsoft driver med.

Personlig e-post med advarsler? Det synes jeg virker svært rart, men for all del, hvis du har fått noe slikt så send gjerne til meg så tar jeg en titt.

Heller ikke kan jeg huske at Microsoft har vært spesielt mye inne med reklame her på bruket.

Nei, jeg må si at jeg virkelig falt av lasset og skjønner virkelig ikke hva du snakker om. Prøv gjerne igjen dersom du mener noe er galt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...