Gå til innhold

SSD - 2x30 Raid eller 1x60gb?

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Jeg har følgende spørsmål:

Har lyst til å oppgradere OS-disken på stasjonær-hora mi.

SSD står på ønskelisten, men ønsker best ytelse!

Så jeg spør dere:

2x30GB i raid, eller 1x60gb?

Blir omtrent samme prisen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gidder du å gi oss en specliste fra maskinen du skal putte denne/disse i, og hva du planlegger å putte på disse 60GB du får tilgjengelig? Da blir det lettere å anbefale.

-Hovedkort

-SATA kontroller

-RAM mengde

(-CPU)

-OS

-Bruksområde for disken(e) (hva du vil ha på de, og hva du prioriterer/ønsker å oppnå)

2x i raid kan gi deg raskere kopiering av filer og raskere loading tider i spill. Èn som singeldrive vil være lettere å forholde seg til, og du sparer et par hundrelapper (du vil alltids ha muligheten til å putte en til ved siden av og lage raid senere). Selve den generelle ytelsen du vil oppleve vil ikke variere så kraftig fra singel til raid, men ytelsesøkningen til SSD vil være veldig stor.

Lenke til kommentar

Jeg skal vel kjøre Vista x64 Ultimate, litt spilling, om det har noen innvirkning.

Specs står i signatur:

E6750

Abit IP35PRO

2GB Ram - Vurderer å kjøpe nytt/mer når jeg går over til 64-bit.

Jeg skal vel om ikke så veldig lenge oppgradere maskinvaren min til et i7-basert system.

Jeg tenkte også et par 750/1tb-disker ved siden av for lagring av data + sidevekslingsfil, om det da er strengt tatt nødvendig med 6gb RAM (om jeg kjører i7-systemet).

Lenke til kommentar

Få deg mere RAM med en gang og deaktiver pagefile ja, den treger ned veldig mye.

Hvis du skal ha deg et nytt i7 system, så burde ICH10R klare fint 2x30GB vertex i raid-0, jeg vet ikke om hovedkortet du har nå klarer å holde unna fullstendig, men det går helt greit uansett. Hvis du føler du har kontroll på raid, så gå for det, hvis ikke yter en 60GB singeldrive også veldig bra.

Lenke til kommentar

Joa, mer ram er under sterk vurdering f0r jeg gaar l0s paa et nytt i7-system!

Jeg har jo faktisk RAID i min naavaerende maskin, da. Men dette er to gamle 200gb-Maxtor-disker som begynner aa naerme seg 5-6 aar gamle, men yter veldig bra enda, etter min oppfatning..

Tastatur-oppsettet virker ikke lengre, andre dagen paa rad at dette streiker, har plutselig engelsk oppsett, og ja, har pr0vd ALT+SKIFT...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...