jaadd Skrevet 13. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2009 Virkelig en spektakulær opplevelse å sitte på fjellet seint på kvelden, når nordlyset plutselig blaffer opp over hele himmelen. Heldigvis var kameraet med, og jeg fikk med meg en god del av vakre frk. Aurora. f/5.6 20" ISO 100 18mm Første gang jeg virkelig kjente at jeg ville ha mer vidvinkel. Var jo så mye å fange, men måtte jo samtidig få med noe annet enn bare nordlys. I alt stresset gjorde jeg et desperat forsøk på å få med så mye som mulig, og vridde kameraet på skrå. Skapte jo en fin diagonal, men ble kanskje litt trangt rundt bydelen nede i hjørnet? Eller funka det greit? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg synes det er et veldig vellykket nordlysbilde, kjempefin stemning! Det eneste jeg ville gjort, var å rette opp horisonten: Si fra hvis du vil jeg skal fjerne det! Lenke til kommentar
Carny Skrevet 13. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg synes det er et veldig vellykket nordlysbilde, kjempefin stemning! Det eneste jeg ville gjort, var å rette opp horisonten: Si fra hvis du vil jeg skal fjerne det! Det er det eneste jeg også reagerte på. Nydelig bilde. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 13. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2009 spenstig komposisjon. Den er så overdreven at den faktisk funker. Blir nesten svimmel Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 13. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2009 Herlig bilde... Er enig i at det ikke gjorde seg noe særlig på skrå. Fikk med en gang følelsen av å ha sett et ganske likt bilde. Så kom jeg på at det er en fotograf fra plassen jeg bor på som har fått et lignende bilde prist opp i skyene, og får bildet trykt som frimerke. Mye av det samme som går igjenn i dèt bildet. http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=367461 Si fra om jeg skal fjerne og hvis det ikke er lov. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. mars 2009 Takker for tilbakemelding. Jeg hadde nok tatt det i standard høydeformat om jeg hadde hatt nok vidvinkel. Ble nok litt for spenstig dette. Jeg får printe bildet og henge ramma på skrå, slik at horisonten blir rett Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2009 Takker for tilbakemelding. Jeg hadde nok tatt det i standard høydeformat om jeg hadde hatt nok vidvinkel. Ble nok litt for spenstig dette. Jeg får printe bildet og henge ramma på skrå, slik at horisonten blir rett Jeg synes det var lurt å utnytte diagonalen sånn, absolutt ikke for spenstig. Og når folk får en utskrift i hånda så snur de den jo. Om man setter en utskrift i normal orientering eller dreid blir jo en smaksak. Uansett er det mye punsj i dette bildet, og på en måte så drepes det litt av å dreie det sånn som jeg foreslo. Men jeg tror jeg ville gjort det. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 14. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2009 Pent bilde i utgangspunktet, nordlys er fint. komposjonen med den skjeve horrisonten er jo gjort med vilje, men for meg funka det bare i to sekunner før jeg så hvordan den egentlig skulle ha vært. Hadde funka bedre om det var ingen forankringer i landskapet som kunne avsløre det. Så jeg hadde valgt vannrett horisont her.. En annen ting, er det bare meg eller er det mye ekkelt støy i bildet? (Long exposure noise reduction - Off?) Det burde ikke være slik støy på iso 100. Lykke til Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. mars 2009 Pent bilde i utgangspunktet, nordlys er fint. komposjonen med den skjeve horrisonten er jo gjort med vilje, men for meg funka det bare i to sekunner før jeg så hvordan den egentlig skulle ha vært. Hadde funka bedre om det var ingen forankringer i landskapet som kunne avsløre det. Så jeg hadde valgt vannrett horisont her.. En annen ting, er det bare meg eller er det mye ekkelt støy i bildet? (Long exposure noise reduction - Off?) Det burde ikke være slik støy på iso 100. Lykke til Tatt med D60, og noise reduction påslått. (men finnes det støyreduksjon spesielt for lange eksponeringer?) Reagerte faktisk også litt på støyen. Var overraskende mye. Jeg økte eksponeringen en del i ettertid. Det har vel litt å si? Skutt i raw. Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 14. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg synes det er et veldig vellykket nordlysbilde, kjempefin stemning! Det eneste jeg ville gjort, var å rette opp horisonten: Si fra hvis du vil jeg skal fjerne det! Fikk mer innlevelse i orginalen! Bra bilde Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2009 Genialt bilde, men som nevnt litt mye støy til å være ISO100. Har du på Long exposure NR ? Muligens problemet er at det er undereksponert, bedre å dra til på eksponeringen og korrigere i etterbehandling via kontrast og lysstyrke for å fordele historgrammet bedre (bare pass på at man ikke overeksponerer/klipper noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå