Gå til innhold

BK: Besøk av Aurora

jaadd

Anbefalte innlegg

Virkelig en spektakulær opplevelse å sitte på fjellet seint på kvelden, når nordlyset plutselig blaffer opp over hele himmelen. Heldigvis var kameraet med, og jeg fikk med meg en god del av vakre frk. Aurora.

f/5.6

20"

ISO 100

18mm

post-181365-1236962606_thumb.jpg

Første gang jeg virkelig kjente at jeg ville ha mer vidvinkel. Var jo så mye å fange, men måtte jo samtidig få med noe annet enn bare nordlys. I alt stresset gjorde jeg et desperat forsøk på å få med så mye som mulig, og vridde kameraet på skrå. Skapte jo en fin diagonal, men ble kanskje litt trangt rundt bydelen nede i hjørnet? Eller funka det greit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlig bilde...

Er enig i at det ikke gjorde seg noe særlig på skrå.

Fikk med en gang følelsen av å ha sett et ganske likt bilde.

Så kom jeg på at det er en fotograf fra plassen jeg bor på som har fått et lignende bilde prist opp i skyene, og får bildet trykt som frimerke. Mye av det samme som går igjenn i dèt bildet.

Si fra om jeg skal fjerne og hvis det ikke er lov.

Lenke til kommentar
Takker for tilbakemelding. Jeg hadde nok tatt det i standard høydeformat om jeg hadde hatt nok vidvinkel. Ble nok litt for spenstig dette. Jeg får printe bildet og henge ramma på skrå, slik at horisonten blir rett :p

Jeg synes det var lurt å utnytte diagonalen sånn, absolutt ikke for spenstig. Og når folk får en utskrift i hånda så snur de den jo.

Om man setter en utskrift i normal orientering eller dreid blir jo en smaksak. Uansett er det mye punsj i dette bildet, og på en måte så drepes det litt av å dreie det sånn som jeg foreslo. Men jeg tror jeg ville gjort det.

Lenke til kommentar

Pent bilde i utgangspunktet, nordlys er fint. komposjonen med den skjeve horrisonten er jo gjort med vilje, men for meg funka det bare i to sekunner før jeg så hvordan den egentlig skulle ha vært. Hadde funka bedre om det var ingen forankringer i landskapet som kunne avsløre det. Så jeg hadde valgt vannrett horisont her..

En annen ting, er det bare meg eller er det mye ekkelt støy i bildet?

(Long exposure noise reduction - Off?) Det burde ikke være slik støy på iso 100.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Pent bilde i utgangspunktet, nordlys er fint. komposjonen med den skjeve horrisonten er jo gjort med vilje, men for meg funka det bare i to sekunner før jeg så hvordan den egentlig skulle ha vært. Hadde funka bedre om det var ingen forankringer i landskapet som kunne avsløre det. Så jeg hadde valgt vannrett horisont her..

En annen ting, er det bare meg eller er det mye ekkelt støy i bildet?

(Long exposure noise reduction - Off?) Det burde ikke være slik støy på iso 100.

Lykke til :)

Tatt med D60, og noise reduction påslått. (men finnes det støyreduksjon spesielt for lange eksponeringer?) Reagerte faktisk også litt på støyen. Var overraskende mye. Jeg økte eksponeringen en del i ettertid. Det har vel litt å si? Skutt i raw.

Lenke til kommentar

Genialt bilde, men som nevnt litt mye støy til å være ISO100. Har du på Long exposure NR ? Muligens problemet er at det er undereksponert, bedre å dra til på eksponeringen og korrigere i etterbehandling via kontrast og lysstyrke for å fordele historgrammet bedre (bare pass på at man ikke overeksponerer/klipper noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...