cyc Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Hei. Jeg har et chieftec kabinett med en 300 watts psu i. Og en PSYCHO cpu kjøler som bråker som gamle-eriken sjøl. Tenkte jeg skulle få ned bråket litt. Det jeg lurer på er om det går an å skifte viften i psu'en med feks denne - http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...6&view=detailed Viften på cpu'en hadde jeg tenkt å skifte i denne - http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl Noen råd eller tips? Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Noen tips? Tja, du kan jo begynne med å sette inn en 19dB papst med en eller annen form for viftestyring i PSU'en. Så slenger du på en MIST Silent Twin på CPUen (OBS sjekk at den er kompatibel med prosessorn først ). Etter det finner du ut at det fortsatt bråker litt, så du kjøper asfaltplater og magic fleece og setter inn i kabinettet. Men da finner du ut at temperaturen blir litt i høyeste laget, så du kjøper en vifte på biltema, kjører den på 5 volt og kobler til en av/på-bryter. Da ender du opp med en like stille pc som jeg har, og blir sittende og lure på hvordan du kan få den f***s skjermen til å slutte å dure . Lykke til Edit: Jeg glemte å nevne at du bytter ut ribba på grafikkortet med den gamle CPU-kjøleren og kjører vifta på 5/12V. Samtidig skrur du løs vifta på NB, og kaster den i søpla. Lenke til kommentar
cyc Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 papst? Er ikke den jeg har lagt link til en slik papst vifte da? Den er jo bare 12 db også. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Hehe det stemmer det. Jeg så bare på linkene i full fart :-?. Jeg vet at det er mange her som har satt inn 12dB papst, men jeg ville ha gått for en 19dB og en 7/12V bryter. Da kan du skru ned spenninga når du jobber med "kontorapplikasjoner", og samtidig få litt bedre utluftning når du kjører spill og andre krevende applikasjoner. Lenke til kommentar
cyc Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Holder ikke den 12db for spilling og andre krevende applikasjoner? Hadde egentlig tenkt å ha den gående uten noen form for viftestyring. Bare en helt standard stillegående vifte. Når det gjelder cpu kjøleren så ser jeg at den som ble anbefalt er 19 db med 2 vifter. Den jeg har tenkt å kjøpe går også på 19db. Så dette kan jo bli "stille" CyC Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Kommer an på hvordan du definerer "stille" det. 19dB er i mine ører bråk. edit: kjører rheobus på de to på ST også jeg , dessuten høres de ikke så godt siden jeg har magic fleece. Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Holder ikke den 12db for spilling og andre krevende applikasjoner? Jeg har en 12dB papst-vifte i min Chieftec 360W PSU, og det har gått greit hittil... Er ikke så veldig god luftgjennomstrøming, men hvis du har andre kabinettvifter så skal det nok gå greit. Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 LoL, den første linken din, den var det noe feil med... 5.25 tommers kontakt?? fylle opp hele kabinettet da hahahahahaha Til Komplett: Det het4er MOLEX! Lenke til kommentar
Navyshark Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Å gud jeg er så lei av modda Chieftech. Jepp det er derfor du sjølv har En 12dB papst-vifte i min Chieftec 360W PSU. Modda Chieftec? Lenke til kommentar
oc88 Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 hvordan skifter du vifte på PSU.... er det bare den vifta som bråker... Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Er nok dessverre ikke bare PSU vifta som bråker. I midt tilfelle er det GF4 vifta som bråker mest. Så har jeg masse Danger Den vannkjølings biter liggende, men ikke kommet så langt at jeg har fått lagd meg en vanntank. Jeg lagde en, men selvsagt glemte jeg innvendig/utvendig mål, gjett om det ikke var plass til pumpa eller!!!! Gennerelt sett, alt som har vifte eller en el.motor bråker. Så det er opp til deg hvor stille du vil ha det. Om du dekker til med lyddempende matter, spessielt av den gullegode typen som veier alt for mye... Så får du skikkelig low noise. Men til gjengjeld får du brokk hver gang du skal ut å linke Lenke til kommentar
oc88 Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Er nok dessverre ikke bare PSU vifta som bråker. I midt tilfelle er det GF4 vifta som bråker mest. Så har jeg masse Danger Den vannkjølings biter liggende, men ikke kommet så langt at jeg har fått lagd meg en vanntank. Jeg lagde en, men selvsagt glemte jeg innvendig/utvendig mål, gjett om det ikke var plass til pumpa eller!!!! Gennerelt sett, alt som har vifte eller en el.motor bråker. Så det er opp til deg hvor stille du vil ha det. Om du dekker til med lyddempende matter, spessielt av den gullegode typen som veier alt for mye... Så får du skikkelig low noise. Men til gjengjeld får du brokk hver gang du skal ut å linke Men hvordan skifter du PSU vifta.... Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Well... I mitt tilfelle var det bare til å skru opp PSU'n, skru ut de 4 skruene som holdt vifta på plass, og nappe ut 3-pins kontakten i fra printkortet i PSU'n. Inn med Enermax 80mm og plugge 3-pins'n på plass, og skru den fast. Vips.. ferdig bytta vifte! Edit: OBS!!! All garanti for PSU forsvinner om du åpner denne. Noen forhandlere vil vel gå så langt som å si at hele garantien på maskinen forsvinner, om det er ferdig sammensatt maskin du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå