Gå til innhold

[Løst]Hjelp til installasjon av Ubuntu!

Anbefalte innlegg

Skal prøve å gjøre denne tråden kort og enkel! :cool:

Har blitt overbevist til å endre ifra Vista til Ubuntu :!: . Men eg treng litt hjelp i starten og eg har noen spørsmål angående operativsystemet! :thumbup:

Er det enkelt å installere Ubuntu?

Hvordan installerer eg Ubuntu?

Kan eg kjøre CSS, wow og spill på Ubuntu?

Er det virus på Ubuntu?

Er det noe mer eg bør vite om Ubuntu?

Blir Ubuntu på ein måte seinare og tregere enn Vista? Når eg installerer det? Eller vill datan min gå som ny?

Takker for oppmerksomheten og takker for svar! :fun:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installerte Ubuntu på den stasjonære dataen min for en uke siden så kan ikke så mye om ubuntu, men har forsøkt å svare så godt jeg kan. Andre må gjerne tilføye info eller informere hvis noe er feil.

1. Ja, utrolig enkelt.

2. Du kan enten bestille eller laste ned installasjons CDen her; http://ubuntu.no/lastned

3. Med Wine kan du kjøre Windows programmer i Linux.

4. Det er minimalt med virus for ubuntu, såvidt jeg vet. Antivirus program tror jeg ikke du trenger.

5. Når du installerer ubuntu ligger omtrent alt installert på datamaskinen (Drivere ol.) Eventuelle andre programmer finner du på; http://linuxappfinder.com/all

6. Nei, den vil gå som ny.

Endret av Yohan
Lenke til kommentar

Velkommen til en ny verden! :thumbup:

Det finnes masse info om dette, bla. i stickyene på dette forumet, men jeg skal forklare kort uansett:

Er det enkelt å installere Ubuntu?

Ja, kort og godt. Og raskt.

Hvordan installerer eg Ubuntu?

-Du laster ned en .iso fil fra ubuntu sine nettsider.

-Så brenner du denne iso'en på en cd.

-Putter den i pc'en og restarter, da vil ubuntu starte fra cd'en (mulig du må velge start fra cd før harddisk i bios)

-Da kommer du inn på Live CD'en (en fullverdig ubuntu bare fra cd'en). Klikk på "Install" på skriverbordet og følg veiviseren.

-Restart og ta ut cd'en. Da får du valg om å boote Ubuntu eller Vista. Du er ferdig.

Kan eg kjøre CSS, wow og spill på Ubuntu?

Da må du bruke Wine (et lag som lar deg kjøre windows filer i linux)

AppDB gir deg en god oversikt over hva som fungerer og hvor godt (søk). Mener å huske av CS fungerer bra og wow perfekt!

Er det virus på Ubuntu?

[...masse teknisk forklaring og begrunnelser...]

Sammendrag: Nei! Det finnes ikke.

Hvis du er interessert i å lære: Masse, gled deg!

Hvis du kun skal bruke den, uten noe mer innsikt: Lær deg pakkesystemet og hvordan dette brukes. (altså hvordan du installerer programmer)

Uansett: Overgangen fra Win til GNU/Linux handler mest om å gi slipp på windows-måten å tenke på. Det viktigste du tar med deg er: Dette er noe nytt. Ikke en etterligning ;)

Blir Ubuntu på ein måte seinare og tregere enn Vista? Når eg installerer det? Eller vill datan min gå som ny?

Er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener, men jeg prøver:

Ubuntu er ikke tregere enn vista. I nesten alle tilfeller oppleves det som mye raskere, og krever på langt nær like mye av maskinen din.

Skal du fortsatt beholde vista installert? Slik at du har både vista og ubuntu?

I så fall vil vista være helt lik som den var før, og ubuntu vil være "som ny". De påvirker altså ikke hverandre.

Lykke til! :)

Edit: var litt for treg...

Endret av Smif
Lenke til kommentar

1. Latterlig enkelt, veldig mye støttet ut av boks. Du trenger omtrent ikke å partisjonere, vil du brukere hele disken velger du auto valget under installasjon(så slipper du det problemet).

2. Last ned ISO med operativ systemet, brenn ut. Hiv i, installer.

3. Noe har native, ellers har du Wine(står for: "Wine Is Not an Emulator").

Forresten: http://www.appdb.winehq.com. Wine sin liste over hva som kjører og ikke, pent å vite om.

4. Ubuntu er en GNU/Linux distrobusjon, og eneste virusene som finnes er lab virus. Den er ikke binær kompitabel med Windows(som har 98% av verdens virus?), og den kjører Unix arkitektur(multi bruker, Mac ble kvitt alle sine virus problemer en gang i tida med å gå over til Unix arkitektur blant annet).

GNU/Linux er også åpen kildekode, kritiske sikkerhets feil blir fort funnet og tettet(baserer seg på Linus lov). Linus lover at: "Jo flere som ser, jo flere feil blir funnet". I motsetning til lukket kildekodes sin filosofi: "De finner sikkert ikke sikkerhets hullene".

5. Det er et annet OS en Windows, og det finnes noe som heter pakkebrønn. Slipper du å lete på internet etter en del ting. Og legg fra deg ideen om at det finnes bare et skrivebords miljø mens du er i gang, det finnes mange, det samme gjelder applikasjoner.

6. GNU/Linux er ikke like utsatt for fragmentering som Windows. Dog du skal ikke dra den i NTFS(det Windows bruker). Ren fartsmessig er alle skrivebords miljøene raskere en Vista sitt.

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...