Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sort skjerm ved oppstart, før pålogging, Vista

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte meg for ca ett år siden en HP Pavilion Elite m9257.sc stasjonær PC

Denne

Jeg bruker PCn sammen med en Siemens Scaleoview S19-1 LCD skjerm som jeg hadde fra tidligere. (DVI kabel mellom PC og skjerm). OS er Windows Vista Home Premium.

Det har aldri vært noen problemer med PCn før jeg for to dager siden startet PCn og fikk noe jeg har skjønt at heter Black Screen.

Scenarioet er som følger:

PCn starter som vanlig og jeg får bilde på skjermen. Når Vista lastes inn vises det en ”loading bar” på skjermen med grønt lys som beveger seg. Når denne forsvinner blir skjermen helt svart og det kommer en melding på skjermen om at den ikke får signal og derfor går ”to sleep” eller lignende. Deretter blir skjermen helt svart, men jeg hører at Windows fortsetter å laste i bakgrunnen. Det nytter ikke å trykke på noe som helst og jeg ser heller ikke musepekeren når jeg beveger på musen.

Eneste løsning er å skru av PCn og starte i sikkermodus.

I sikkermodus går det ikke an å endre oppløsning på skjermen fra 800 * 600. Hvis jeg avinstallerer driverne til skjermkortet (NVIDIA GeForce 8600 GT TurboCache med PureVideo-teknologi) og deretter starter PCn på nytt fungerer den greit. Problemet er imidlertid at jeg da kun får kjørt en oppløsning på 800 * 600, og det er jo helt håpløst. (standard skjermkort) Hvis jeg forsøker å installere driverne til GeForce kortet på nytt begynner problemet med Black Screen igjen.

Er det noen som har noe forslag til hva som er galt og ikke minst hva jeg må gjøre for å fikse dette. Jeg setter pris på all hjelp jeg kan få.

Jeg har for øvrig ikke installert noen ny programvare eller hardware den senere tiden, så jeg tror ikke problemet kan komme av dette.

Jeg håper noen kan hjelpe en stakkar…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en kompis som sleit litt med dette her, og etter mye om og men og lesing på nettet fant vi noe som funket. I BIOS var det en innstilling som het "Plug And Play O/S" som sto på "Yes", den satte vi til "No". Og det var en annen opsjon i BIOS som het "PCI/PnP Settings" som sto på "PEG/PCI", den forandret vi til "PCI/PEG". Det funker fremdeles, så det kan være verdt et forsøk for deg også :)

Lenke til kommentar
Så du mener at uansett hvor lenge du venter så kommer du ikke inn i innloggingsbildet til Windows? Kan jo være en update som tar ekstra lang tid...

Hei. Ja uansett hvor lenge jeg venter så skjer det ingenting. Har ventet en time for eksempel uten at det skjedde noe.

Hadde en kompis som sleit litt med dette her, og etter mye om og men og lesing på nettet fant vi noe som funket. I BIOS var det en innstilling som het "Plug And Play O/S" som sto på "Yes", den satte vi til "No". Og det var en annen opsjon i BIOS som het "PCI/PnP Settings" som sto på "PEG/PCI", den forandret vi til "PCI/PEG". Det funker fremdeles, så det kan være verdt et forsøk for deg også :)

Jeg tar i mot alle tips med glede. Er desperat etter å få dett til å fungere. Skal forsøke når jeg kommer hjem og si hvordan det går. takk for innspillet.

Lenke til kommentar

Kanskje det er jeg som er sløv, men jeg finner ikke noe alternativ som heter "Plug and Play O/S" i Biosen min jeg. Ikke noe som heter noe med PnP i det hele tatt. Hvor skal denne ligge?

Finner heller ikke "PCI/PEG", men finner noe som heter "Primary video adapter", der alternativene man kan velge er PCI, PCI-Ex1, PCI-Ex16, Onboard. Denne står nå på PCI. Kan dette være noe? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...