Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål vedrørende angrerett

Anbefalte innlegg

Stemmer det at man ikke har angrerett dersom produktet er tatt i bruk? Har et HK som ikke fungerer slik det skal og da jeg ringte selger og spurte om jeg skulle ta det på garanti eller om det var bedre å bruke angrefristen så fikk jeg til svar at angrefristen bortfaller i det du skur sammen PC'en.

Jeg var av den oppfatning at så lenge produktet fortsatt framstår som nytt så kan man benytte angrefristen.

Kunne jo selvfølgelig ikke sagt noe og bare sendt det tilbake, men ærlighet varer jo av og til lengst :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angrerettloven §12:

"§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen."

"Tatt i bruk som egen" er et begrep bransjen har innført selv og har ingenting med angrerettloven å gjøre. Litt som folk automatisk roper på rødt kort for felling av spiller på vei gjennom alene. Dette er ikke en regel vi finner i fotballreglene men heller en oversimplifisering av loven.

Loven sier altså at så lenge produktet ikke fremstår som spesielt brukt så gjelder angreretten. På et HK er det INGEN mekaniske deler og så lenge du ikke har ripet eller ødelagt HK så har de ingen grunn til å nekte deg angrerett. De har allikvel full rett til å prøve saken i rettssystemet hvis de skulle ønske det.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Loven sier altså at så lenge produktet ikke fremstår som spesielt brukt så gjelder angreretten.

Takk. Skal nevne dette for selgeren ved anledning :)

Ble litt usikker på hva jeg skulle benytte meg av siden hovedkortet fungerer tildels(P6T Deluxe), men det nekter å boote hvis man setter RAM brikkene til å kjøre triple channel. Booter kun hvis man kjører single eller dual. Går utifra at dette er grunn nok til å reklamere, men hvis jeg bruker angreretten så trenger jeg ikke begrunne returen. Samt at jeg slipper å vente evigheter på at de skal teste kortet o.l.

Lenke til kommentar

Så lenge esker, manualer, klistremerker og sånt er tatt vare på og behandlet pent skal det ikke være noe problem med angrett, så lenge du holder deg innenfor tidsgrensen på 14 dager.

Så du står fritt til å sende det tilbake uten å grunngi valget. Eneste du må gjøre er å betale porto selv. Den slipper du ikke unna.

Er kortet defekt og du benytter garantien derimot, da skal butikk/produsent betale porto.

Men er det noen grunn til å velge angrefrist hvis det ikke virker? Er det ikke like greit å få byttet det i et nytt, og slippe å betale masse mer i porto?

Lenke til kommentar
Så lenge esker, manualer, klistremerker og sånt er tatt vare på og behandlet pent skal det ikke være noe problem med angrett, så lenge du holder deg innenfor tidsgrensen på 14 dager.

Så du står fritt til å sende det tilbake uten å grunngi valget. Eneste du må gjøre er å betale porto selv. Den slipper du ikke unna.

Er kortet defekt og du benytter garantien derimot, da skal butikk/produsent betale porto.

Men er det noen grunn til å velge angrefrist hvis det ikke virker? Er det ikke like greit å få byttet det i et nytt, og slippe å betale masse mer i porto?

Grunnen til at jeg vurderer angreretten er fordi det går kjappere. Er dessuten litt bekymret for at jeg skal få det i retur med et gebyr på 150kr fordi kortet ikke er DOA.

Lenke til kommentar
Kanskje litt OT fra tråden, men hvordan er det med angrerett på skjermer? Kan jo kanskje være vanskelig å bli kvitt alle eventuelle fingermerker og støv som nødvendigvis skjermen får under testing?

Får skjermene dine støv og finermerker? Støv er bare å tørke bort med en fuktig klut, og fingermerker får jeg kun når jeg har idioter på besøk.

Lenke til kommentar
Kanskje litt OT fra tråden, men hvordan er det med angrerett på skjermer? Kan jo kanskje være vanskelig å bli kvitt alle eventuelle fingermerker og støv som nødvendigvis skjermen får under testing?

Får skjermene dine støv og finermerker? Støv er bare å tørke bort med en fuktig klut, og fingermerker får jeg kun når jeg har idioter på besøk.

Hehe, vel, glossy overflater suger til seg fingermerker og annen skitt som en magnet. Men jeg får vel ta på meg et par hansker og vaske den så godt jeg kan. Jeg bare antar butikken vil prøve å avslå angrerett på skjermen da de ikke akkurat er godt kjent for god service. Men men, får vel prøve først.

Lenke til kommentar

du kan fint ta bort klistremerker og ha fett på skjermen..

dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

Tilnærmet stand og mengde ser jeg ikke på som at klistremerker et tatt bort eller at det er en fett-flekk her eller der

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...