Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Slippe unna skatt

aaaaaah

Anbefalte innlegg

Har en inntekt på 400.000 og har tenkt til å spare til bolig uten å ta lån (slipper rente og økonomiske bekymringer i fremtiden). Jeg vil spare unna mest mulig skatt på en lovlig måte. Noen tips? Jeg lurer på om det er lovlig å "gi" penger til min far, så kan han betale ned på sitt hus, så kan jeg få tilbake pengene når jeg har spart opp nok til et hus ved at han gir meg tilbake pengene i pant i huset (så blir han sitt huslån som før). Er det lovlig å "gi" penger rundt om til familie, så jeg sprer til alle, samtidig som det holdes under 120 tusen (formueskatt)? Så får jeg de tilbake etterpå når jeg skal betale ned på et hus jeg selv kjøper? Skattemyndighetene kan jo ikke si noe, det er jo "gaver"? Eller?

Jeg er ny i boligmarkedet og vil ikke slite med et lån i 25 år. Jeg vil bli ferdig med huslånet innen 3-4 år, klarer å spare 300 tusen i året ved å bo på hybel osv. Regner med at huset vil koste rundt 1-2 millioner. Er billig i sør ;)

Betaler nok skatt fra før av!

Mvh

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en inntekt på 400.000 og har tenkt til å spare til bolig uten å ta lån (slipper rente og økonomiske bekymringer i fremtiden). Jeg vil spare unna mest mulig skatt på en lovlig måte. Noen tips? Jeg lurer på om det er lovlig å "gi" penger til min far, så kan han betale ned på sitt hus, så kan jeg få tilbake pengene når jeg har spart opp nok til et hus ved at han gir meg tilbake pengene i pant i huset (så blir han sitt huslån som før). Er det lovlig å "gi" penger rundt om til familie, så jeg sprer til alle, samtidig som det holdes under 120 tusen (formueskatt)? Så får jeg de tilbake etterpå når jeg skal betale ned på et hus jeg selv kjøper? Skattemyndighetene kan jo ikke si noe, det er jo "gaver"? Eller?

Jeg er ny i boligmarkedet og vil ikke slite med et lån i 25 år. Jeg vil bli ferdig med huslånet innen 3-4 år, klarer å spare 300 tusen i året ved å bo på hybel osv. Regner med at huset vil koste rundt 1-2 millioner. Er billig i sør ;)

Betaler nok skatt fra før av!

Mvh

Anders

Jeg vil slippe unna mest mulig skatt, ikke spare unna. Gikk litt fort her! Hehe!

Lenke til kommentar

Har tenkt litt i de samme baner selv. Det mest interessante ville jo være at foreldrene dine overførte deler av lånet sitt til deg på en måte som gjorde at du kunne få skattefradrag for å betale på det. Det blir mindre renteutgifter totalt og fortere nedbetaling. Men jeg vet ikke om dette er mulig.

Lenke til kommentar
Har tenkt litt i de samme baner selv. Det mest interessante ville jo være at foreldrene dine overførte deler av lånet sitt til deg på en måte som gjorde at du kunne få skattefradrag for å betale på det. Det blir mindre renteutgifter totalt og fortere nedbetaling. Men jeg vet ikke om dette er mulig.

Smart det der, og 100 % lovlig. Slipper vel unna formueskatt o.l. Men det spørs, banken er vel kanskje ikke så villig til å overføre et lån på 10 millioner til en 19-åring med en inntekt på 400.000? Hehe! får prøve meg på en liten Ditlev-Simonsen, eller vente på arven. :love:

Lenke til kommentar

Tjener du 400k eller får du utbetalt 400k i året ?

Det er ikke noe vits i å jobbe rævva av seg i 5-6 år og leve på tørt brød og vann. Du har de beste åra forran deg og det hjelper ikke å begynne å leve livet når kroppen begynner å skrante.. og det skjer fortere enn du aner :)

Lov å være kreativ og maksimere formuen sin.. men kjipern om du etter mange år går lykkelig til banken for å kjøpe hus med kontanter.. også blir du overkjørt av bussen ;)

Lenke til kommentar
Tjener du 400k eller får du utbetalt 400k i året ?

Det er ikke noe vits i å jobbe rævva av seg i 5-6 år og leve på tørt brød og vann. Du har de beste åra forran deg og det hjelper ikke å begynne å leve livet når kroppen begynner å skrante.. og det skjer fortere enn du aner :)

Lov å være kreativ og maksimere formuen sin.. men kjipern om du etter mange år går lykkelig til banken for å kjøpe hus med kontanter.. også blir du overkjørt av bussen ;)

400k totalt, to jobber. Det er snakk om prioriteringer, tenk å være ferdig med huslån i en alder av 24-25 år. Har jo 15-20 år igjen før jeg blir en gammel skrøpelig gubbe. Kan jo fint leve livet nå og har et budsjett på 5000 i måneden. Har råd til å gå på byen osv. Har bil osv. Tørt brød og vann? Hallo, jeg får fresh brød av min bestemor som har gått av med pansjon, hun har ikke bedre å gjøre enn å bake brød til meg.

Det med å bli overkjørt av bussen er vel å dra det litt langt?

Lenke til kommentar
400k totalt, to jobber.

Netto eller brutto ?

Det med å bli overkjørt av bussen er vel å dra det litt langt?

Nei.. realiteten for flere i landet hvert år. Du vet aldri om du våkner i morgen.

Etter skatt, jobber ræva av meg, men det får så være! Det er verdt det. Det er nå kroppen orker presset, ikke når jeg er 30-40 år.

Lenke til kommentar

Da jobber du mye og tjener bra :)

Lykke til med prosjektet. Er i prinsippet enig med deg, men klarer bare å kjøpe bil med kontanter selv.. Leilighet til 2 mill er belånt (som for de fleste andre i vårt vidstrakte land som ikke arver millioner av sine foreldre).

Lenke til kommentar
Da jobber du mye og tjener bra :)

Lykke til med prosjektet. Er i prinsippet enig med deg, men klarer bare å kjøpe bil med kontanter selv.. Leilighet til 2 mill er belånt (som for de fleste andre i vårt vidstrakte land som ikke arver millioner av sine foreldre).

Tusen takk! :p

Lenke til kommentar

Hva med Caymanøyene? :)

Fordeler: Ingen inntektsskatt, ingen selskapsskatt, ingen skatt på kapitalgevinst, ingen arbeidsgiveravgift.

Ulemper: Ingen

http://e24.no/makro-og-politikk/article1695706.ece?start=3

hehe, lov å drømme...

men hvis du kunne tenke deg å "investere" litt så anbefaler jeg deg å investere i noen gode aksjer/fond som vil gå opp over tid... Hvis du vil være litt aktiv kan du jo prøve deg med nordnet investerings konto link, der betaler man ikke skatt før man tar ut pengene.. Ganske digg egentlig :)

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Kanskje det ikke blir så veldig mye billigere for deg allikevel å spare opp pengene på forhånd, enn å bare ta opp lån.

Først og fremst så har du et skatteskjold pga av rentene.

For det andre så spiser inflasjon både opp verdien av rentene som løper på boligen, men inflasjon spiser også opp verdien på selve lånet.

Altså får du 1000 kroner i dag, og de skal betales tilbake om to år så er de mindre verdt da enn nå.

Og ikke minst mister du potensiell verdiøkning av boligen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...