ImNotHere Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Etter et langt fravær fra analog fotografering har jeg fått tak i et gammelt Olympuskamera og tenkte å prøve med SH film. Hjemmefremkalling er helt sikkert å foretrekke for å få ut det man vil av bilde og film, men før jeg invisterer i utstyr tenkte jeg å fremkalle i butikk. (prata med en erfaren fotokar i ei fotosjappe, og han kalte maskinfremkalling for å "skyte seg i foten" sml. med å gjøre det hjemme). Unasett.. Jeg har sett at en del foretrekker å overeksponere SH film av ulike grunner. Bør jeg gjøre dette når jeg tenker å sende filmen til butikkfremkalling også, eller risikerer jeg at standardinstillingene deres bommer totalt og gir håpløse resultater? Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Mener du C41-film (altså samme fremkallingsprosess som vanlig fargefilm), slik som Ilford XP2 Super 400 og Kodak BW400CN? Min erfaring er at fotobutikkene da kun kjører standard fremkalling, uten mulighet til å "presse" filmen i prosessen. Har ikke prøvd Kodak sin BW ennå, men Ilford sin trenger ihvertfall mer lys enn oppgitt før jeg blir fornøyd. Eksponerer du XP2 som en ISO400-film, blir bildene gjerne gråe og kontrastfattige, men om du bruker den som om den var ISO250-ISO320 blir det litt mer pønsj - det som skal være hvitt, nærmer seg hvitt og svart er fremdeles temmelig mørkt. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 De fleste fotobutikker som fremkaller film bruker vel roll maskiner og har ingen mulighet til å bestemme tiden i badene så skal filmen presses må man sende det til en lab som har mulighet eller gjøre det selv. Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Bruker ordentlig SH film (har et par Ilford HP5 nå og tenker å pøve tri-x hvis jeg klarer å få fatt i noe). Regner ikke med at standardfremkallinga til japanphoto klarer å presse noe film, så spørsmålet gjenstår: Vil det lønne seg å overeksponere filmen? Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Umulig å svare på egentlig, siden vi ikke vet hvordan og i hva de fremkaller. Jeg ville eksponert som normalt, og tatt et par-tre bilder med ekstra eksponering bare for å sjekke. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Bruce Barnbaum, en tekniker par excellance på nivå med Ansel Adams, mener at alle svarthvittfilmer konsekvent bør overeksponeres med ett trinn. Jeg er enig med ham. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 I prinsippet enig, men BB skyter storfomatfilm på stativ og trenger aldri bekymre seg for lukkertider håndholdt..... Jeg skyter Tri-X på "box speed" med mellomformat håndholdt og fremkaller per Kodaks instruksjoner og det blir alltid bra. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Den eneste filmen jeg gir for mye lys er Fomapan 200, etter instruks fra Amund_Blix. Jeg eksponerer alle de andre filmene jeg bruker ved box-hastighet, eller med mindre lys som kompenseres med lengre fremkalling (pressing). Når jeg tenker meg om, er kanskje T-Max P3200 @ 800 en svak overeksponering? Det skal sies at jeg er veldig fersk i gamet, og ikke har så gode greier på dette, så det er fullt mulig at det er flere filmer som hadde hatt godt av en smule overeksponering. Francis Endret 15. mars 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Takker for svar. Jeg går for normal eksponering og prøver å overeksponere noen få bilder for å se hvordan det blir. Så blir det fremkallingsutstyr etter hvert hvis filmfotograferinga faller i smak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå