Gå til innhold

SH hjemmefremkalling vs. butikk og overeksponering

Anbefalte innlegg

Etter et langt fravær fra analog fotografering har jeg fått tak i et gammelt Olympuskamera og tenkte å prøve med SH film.

Hjemmefremkalling er helt sikkert å foretrekke for å få ut det man vil av bilde og film, men før jeg invisterer i utstyr tenkte jeg å fremkalle i butikk. (prata med en erfaren fotokar i ei fotosjappe, og han kalte maskinfremkalling for å "skyte seg i foten" sml. med å gjøre det hjemme). Unasett..

Jeg har sett at en del foretrekker å overeksponere SH film av ulike grunner. Bør jeg gjøre dette når jeg tenker å sende filmen til butikkfremkalling også, eller risikerer jeg at standardinstillingene deres bommer totalt og gir håpløse resultater?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du C41-film (altså samme fremkallingsprosess som vanlig fargefilm), slik som Ilford XP2 Super 400 og Kodak BW400CN? Min erfaring er at fotobutikkene da kun kjører standard fremkalling, uten mulighet til å "presse" filmen i prosessen. Har ikke prøvd Kodak sin BW ennå, men Ilford sin trenger ihvertfall mer lys enn oppgitt før jeg blir fornøyd. Eksponerer du XP2 som en ISO400-film, blir bildene gjerne gråe og kontrastfattige, men om du bruker den som om den var ISO250-ISO320 blir det litt mer pønsj - det som skal være hvitt, nærmer seg hvitt og svart er fremdeles temmelig mørkt.

Lenke til kommentar

Bruker ordentlig SH film (har et par Ilford HP5 nå og tenker å pøve tri-x hvis jeg klarer å få fatt i noe).

Regner ikke med at standardfremkallinga til japanphoto klarer å presse noe film, så spørsmålet gjenstår:

Vil det lønne seg å overeksponere filmen?

Lenke til kommentar

Den eneste filmen jeg gir for mye lys er Fomapan 200, etter instruks fra Amund_Blix. Jeg eksponerer alle de andre filmene jeg bruker ved box-hastighet, eller med mindre lys som kompenseres med lengre fremkalling (pressing).

Når jeg tenker meg om, er kanskje T-Max P3200 @ 800 en svak overeksponering?

Det skal sies at jeg er veldig fersk i gamet, og ikke har så gode greier på dette, så det er fullt mulig at det er flere filmer som hadde hatt godt av en smule overeksponering.

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...