nick2 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hei, Jeg har laget en hjemmeside for ett hyttefelt nå. Siden er ferdig og det gjenstår bare ett kart. Jeg har ett bilde over hyttefeltet, og tenkte jeg skulle lage en funksjon som gjorde at når noen holdt musen over en hytte så står det hvem som bor der. Er det noen som har noen tips/forslag til hvordan jeg skal gjøre dette, og gjerne hvilke program. Har lest noe om "mouse over effect/rollover effect" men vet ikke.. På forhånd takk:) Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Tja du kan nok gjere det med både tradisjonell HTML, og Flash. Flash er nok noko enklare å gjere det i, men då må du hugse at brokaren må ha flash (noko dei fleste har). For bilder og video syns eg flash er grett, men tekst er det berre unødvendig. Hugs at folk broker altslags verktøy og screenreadres rundtforbi - då er ikkje flash det beste å broke. Bilder og video er noko anna med flash. Å gjere dette i flash er ikkje så veldig vanskeleg, men krever litt actionscripting. Å gjere det i HTML krever ein del javascript, og at du deler det eventuelt store bilde opp i fleire små slik at eit bilde er kvar hytte. Trur eg. Hvis ikkje bler det straks litt vanskelegare, og javascriptet stadig meir avansert. Velg om du vil ha flash eller HTML, så skal eg prøve å hjelpe deg som best kan. Lenke til kommentar
nick2 Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Planen var egentlig og gjøre det i flash, ikke fordi jeg synes dette er bedre med det er noe jeg gjerne vil lære.. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Okei, kor mykje flash kan du? Har du vært borti Actionscript? Og kva versjon av flash har du? Lenke til kommentar
nick2 Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Har drivet litt med HTML/PHP, men aldri flash, så ingenting! Men jeg har lest litt om det, og jeg tror denne funksjonen kan lages uten ett actionscript? Etter som jeg har skjønt kan det bli gjort? Har Adobe Flash CS4 Professional Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Har drivet litt med HTML/PHP, men aldri flash, så ingenting!Men jeg har lest litt om det, og jeg tror denne funksjonen kan lages uten ett actionscript? Etter som jeg har skjønt kan det bli gjort? Har Adobe Flash CS4 Professional kommer ikke langt uten actionscript nei. men veldig lite som skal til her snakker vi om det mest grunnleggene av den enkleste basic altså 1. åpne Adobe Flash CS4 Professional, velg ny ActionScript 3.0 dokument 2. dra inn bildet av kartet, høyreklikk -> "convert to symbol.." du velger movieclip. 3. trykk på bildet for å merke d, på høyre side bør du se et felt du kan gi bildet et "instent name", der skriver du kart 4. høyreklikk på første rute på tidslinja, trykk Actions, lim inn: kart.addEventListener(MouseEvent.MOUSE_DOWN, musNede); kart.addEventListener(MouseEvent.MOUSE_UP, musSlipp); function musNede(evt:MouseEvent) { kart.startDrag(false); } function musSlipp(evt:MouseEvent) { kart.stopDrag(); } 5.trykk ctrl og enter samtidig for å teste. du burde få samme resultat som meg: http://49filer.com/download.php?file=692kart.swf .fla fila: http://49filer.com/download.php?file=678kart.fla om jeg er helt på jordet bare si ifra, jeg kan prøve en gang til om jeg har missforstått Lenke til kommentar
nick2 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Takk for hjelpen så langt Joda, har gjort som du sa og lagt inn Action Scriptet, men hvordan får jeg til og markere en hytte, og skrive inn navnet? kartet ligger her: http://fjelltjern.no/kart/kart1.jpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå